רב המשטרה בריאיון ל'קול חי': "הקורונה הציפה למשטרה את האתגר של העולם האזרחי"

    בנצי לייזרוביץ No Comments on רב המשטרה בריאיון ל'קול חי': "הקורונה הציפה למשטרה את האתגר של העולם האזרחי"

    'כבוד הרב, קשה לי להתמודד קשה לי עם זה להיכנס לבתי כנסת זה מזכיר לי מקומות חשוכים מההיסטוריה של העם היהודי' – כך שלח מפקד תחנה לרב המשטרה במהלך שנת הקורונה בו התקבלה החלטה לסגור בתי כנסת ואכיפת המשטרה בבתי כנסת | רב המשטרה נצ"מ הרב רמי ברכיהו, מסכם שנת קורונה בשיחה מרתקת עם כתב 'קול חי'. "אני בטוח שההידברות והשיח שהיה עם הציבור החרדי הביאו לשת"פ ותוצאות מדהימות גם בדברים שלא קשורים לקורונה", מסכם הרב ברכיהו בתקווה

    נצ"מ הרב רמי ברכיהו צילום: דוברות המשטרה
    7:00
    19.04.24
    חדשות קול חי No Comments on דיווחים זרים: ישראל תקפה שורת מטרות באיראן | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, אני מתיישב לראיון עם רב משטרת ישראל נצ"מ הרב רמי ברכיהו. עוד מעט יתקיים כאן טקס לזכר 1,521 חללי משטרת ישראל, הוא אומר לי. הכאב הוא עצום, היום הזה מאחד את כל שכבות העם בישראל, וכולנו מתייחדים עם המשפחות השכולות ביום זה. הראיון שאני מקיים עם הרב הוא בשל הירידה בתחלואה ב"ה, וללא ספק בשנה הזו משטרת ישראל היתה בחזית במלחמה בנגיף הקורונה.

    כבוד הרב, אני בטוח שבשנה הזו היו הרבה שאלות שנתקלת בהם כרב המשטרה בוא תשתף אותנו קודם בהרגשה איך עברה השנה הזו

    "הרבה מאד שאלות הלכתיות היו בשנת הקורונה. היו סיטואציות עם רגישויות גדולות ומרגשות. כשאני מדבר על רגישות אני מתכוון לפתח שיח עם עולם ואפי' קבוצות שאין להם שום שיג ושיח למוסדות המדינה, וכולנו מבינים שבשת"פ אנחנו יכולים להביא הרבה ברכה. הקשר עם המגזר החרדי בתחילת הקורונה דווקא בתחילת הקורונה כשגם למשרד הבריאות עדיין לא היה שום מתווה, ואף אחד לא ידע איך זה הולך ולאן, אנחנו יצרנו קשר עם המגזר החרדי ויצרנו מתווה לצרכיו. זה היה לפני פסח אשתקד. יצרנו מתווה להגעלת כלים, אפיית מצות וכל זה היה בתיווך של רבנות משטרת ישראל. הקשר היה גם עם קבוצות של ראשי המגזר במאה שערים. היו פגישות איתם מרגשות והבנה לשיתוף פעולה וסמכו על מילה של רב המשטרה. כל דבר שרצו הבטחתי להם לבדוק קודם. לא נתתי להם שום הבטחה במילים שלא אוכל לעמוד בזה. בעקבות כך השת"פ הזה נמשך עד היום. מילת הקסם הוא הידברות. אני בטוח שההידברות והשיח שהיה בינינו הביאו לשת"פ ותוצאות מדהימות גם בדברים שלא קשורים לקורונה".

    בקורונה היו לא מעט התנגשויות עם הציבור החרדי, אני בטוח שהיית מעורב בזה כרב המשטרה, איך זה עבד?

    "בקורונה היו התנגשויות בין המשטרה לציבור החרדי. מדובר על 30,000 שוטרים, מדובר בסיטואציות לא פשוטות. את השוטר לא מאמנים להתעמת עם האזרח הנורמטיבי. מדובר על כניסה למקומות שבד"כ שוטרים לא מגיעים לשם ולא נמצאים בהם. לא נעים לשמוע קריאות גנאי או שזורקים עליך דברים לא נעימים. לקח לכולנו זמן לקלוט ולהבין מה הערך של מסיכה או תפילות במקומות סגורים. עם הזמן למדנו את זה והיו פחות אירועים שטופלו גם ברמה של הרשות המקומית, וגם המפכ"ל והסמפכ"ל הקודמים הנחו בהתאם לזה. התמונות היו לא פשוטות, אני חייב לומר לך משהו, מתוך עשרות מפגשים בין השוטרים לחברה החרדית, היו בסה"כ בין 20 ל 40 סרטים, מה שאומר שמרבית המקרים הסתיימו בטוב. צריך לקחת פרופורציות. אנחנו משרתים ועוזרים אחד לשני, היו תקלות וטופלו".

    נצ"מ הרב רמי ברכיהו

    אני מניח כבוד הרב, שלא מעט שאלות הלכתיות הונחו על שולחנך בשנת הקורונה, אשמח אם תשתף אותי בשאלה מעניינת

    "שאלה ששלח לי מפקד תחנה: 'קשה לי להתמודד, קשה לי עם להיכנס לבית הכנסת, עזוב כרגע מה המטרה, זה לוקח אותי למקומות חשוכים מההיסטוריה של העם היהודי'. ואני צריך כרב המשטרה לעודד אותו שלמטרה הזו יש ערך. כמובן ששוחחתי איתו ארוכות וגם התייעצתי עם פוסקי הלכה מה להשיב לו. צלצלו אליי יהודים האם מותר להלשין על התקהלות בביכ"נ בשבת, מה תעשו? האם תגיעו בשבת? ואז יש לזה השלכות האם לצלצל למשטרה בשבת או לא. לשאלה הזו דברתי עם רבנים מכל שכבות פוסקי ההלכה בציבור. לא רק הרבנים הראשיים אלא גם עם פוסקי ההלכה ועולם הרבני של הציבור החרדי והחסידי. לא אנקוב בשמותם אבל מדובר בפוסקי הלכה שהציבור החרדי סומך עליהם בעיניים עצומות לכל פסק. לא נתתי פסק הלכה לפני שידעתי שיש לי גיבוי מלא של עולם ההלכה ידועי שם במגזר ובציבור החרדי".

    זה לא סוד שמאז שנכנסת לתפקידך רבנות המשטרה ומג"ב עשו שינוי חיובי במשטרה, תוכל לפרט לנו?

    "נושא הכשרות, רמת הכשרות עלה בצורה משמעותית. סנ"צ הרב בועז גלעדי שלקח אחריות על כל נושא הכשרות עושה עבודה נפלאה בתחום הכשרות. אנו מתאמצים להפוך את הכשרות למהדרין בהרבה מקומות. מכללת משטרת ישראל כיום, הכשרות שם מהדרין הן הבשרי והן החלבי. הקורונה יצרה את מערכת היחסים בין מפקדי המחוזות ומפקדי התחנות לבין הציבור החרדי. שת"פ בין השוטר לרב של אותו מחוז במשטרה. רבני המחוזות פותרים בעיות הלכתיות בין הרבנים למפקדי המחוזות, למשל: דאגנו שכל שוטר שהקפיצו אותו בשבת לתחנה בתחילת הקורונה יהיה לו תעסוקה מבצעית, אחרת זה חילול שבת. המשטרה מבינה היום יותר את הצרכים של השוטר השומר שבת , יש אוזן קשבת".

    הרב רמי ברכיהו בראיון לכתב 'קול חי' בנצי ליזרוביץ

    לסיכום, מה עשתה לך הקורונה לאחר כשנה ולאחר אין ספור שאלות הלכתיות

    "אין רב שפגשתי אותו ומהציבור הקיצוני ביותר, ששאלתי אותו האם אפשר בלי משטרה בשבת? כולם ענו לי חד משמעי שאי אפשר בלי משטרה בשבת. איך עושים זה כבר שאלה הלכתית. היום גם האזרחים יודעים שיש משטרה 24/7 . אני מרגיש שגם הרבנים שאני איתם בקשר הם שואלים המון שאלות כדי להבין כמה משטרה הכרחית בשבת. הקורונה הציפה למשטרה את האתגר של העולם האזרחי, שצריכה לתת מענה, להיות קשובה לקהילה, לאזרחים כולל המגזר החרדי והציפה דברים מעניינים".

    לסיום עוד מס' ימים ל"ג בעומר ונראה כי השנה מירון תיראה אחרת משנה שעברה, וגם יום שישי איך נערכים במשטרה לתת מענה?

    "נכון השנה ל"ג בעומר יוצא ערב שבת, ההערכה היא כי אלפים ישהו בשבת בהר מירון. אנחנו נערכים, היות ומדובר במבצעי מותר לעשות הרבה דברים משום פיקוח נפש. אנו מחכים להחלטות משרד הבריאות והממשלה באיזה מתווה יפעל מירון ואז ייצאו הנחיות מפורשות".



    0 תגובות