פאנל מדינה בתוך מדינה – הכותרות

    אסתי פלד No Comments on פאנל מדינה בתוך מדינה – הכותרות

    כותרות הפאנל המיוחד של 'קול חי' בנושא יחסי החרדים והמדינה, ממלון 'ציפורי בכפר' | ח"כ אשר: "אם האינטרס של קבוצה כזו או אחרת מחברי הכנסת יהיה לתמוך מבחוץ בממשלה וזו אותה ממשלה מסורתית שטובה לחרדים אז למה שתהיה בעיה?" | פרוש: "לדעתי נתניהו יצליח להקים ממשלה בסוף ולא יהיו בחירות חמישיות" | מלכיאלי: "לא תמיד נתניהו יכול היה לעשות הכל עבורנו. תמיד היה מי שעצר דברים"

    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פאנל מיוחד בנושא החרדים והמדינה נערך בכנס קול חי – "מדינה בתוך מדינה בציפורי בכפר" בהנחיית אבי מימרן, ובהשתתפות ח"כ יעקב אשר, סגן השר מאיר פרוש, ח"כ מיכאל מלכיאלי וסגן ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש. בנוסף, השתתפו בפאנל הפרשנים יהודה אבידן, אברימי קרויזר ויוסי שווינגר.

    תחילה נשאל סגן השר פרוש, האם להערכתו נתניהו יצליח להקים ממשלה. "לדעתי נתניהו יצליח להקים ממשלה בסוף ולא יהיו בחירות חמישיות. זו ההערכה שלי. יכול להיות שבהישענות על רע"מ ובהשתתפות סער", ענה פרוש.

    ח"כ יעקב אשר הדגיש, כי "הדבר החשוב הוא שהממשלה תהיה מורכבת מהגושים הבסיסיים של הימין, בגלל המהות של הציבור שעומד מאחוריה. לא רוצה להכנס לדקויות של רע"מ או כל מיני אפשרויות. אם האינטרס של קבוצה כזו או אחרת מחברי הכנסת יהיה לתמוך מבחוץ בממשלה וזו אותה ממשלה מסורתית שטובה לחרדים – אז אם אחד הברגים הוא בורג כזה או אחר לא אמורה להיות בעיה. אנחנו הרבה פעמים הואשמנו בשיתוף פעולה עם חברי הכנסת הערביים".

    ח"כ מיכאל מלכיאלי: "אנחנו חושבים שנתניהו יכול להרכיב ממשלה עם גוש הימין. יש 65 מנדטים לגוש הימין, אז יהיו כאלו שיצטרכו להפר הבטחות בחירות, אבל גם שכחול לבן הצטרפו לא האמנו לזה בהתחלה אבל זה קרה".

    יוסי שווינגר: "אף אחד לא יכול להגיד פה בקול את מה שכולם חושבים, למעט השר ליצמן שאמר את זה – שהולכים עם נתניהו בכל מחיר. מצד שני יש על המאזניים את כל עולם התורה שלא פשוט לוותר. הדילמה הקשה היא מה יקרה במצב שנתניהו לא יצליח להרכיב".

    אברימי קרויזר: "אפשר לומר שחברי הכנסת החרדים אומרים דברים מאוד ברורים: לא יהיו בחירות חמישיות, מוכנים לתמוך בממשלה בתמיכת רע"מ ולא מתערבים בנעשה בתוך הליכוד".

    סגן ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש: "אני שומע מהשטח שאם הימנים הכי גדולים, כמו בנט, מוכנים להסתמך על רע"מ אז למה שאנחנו לא?; אנחנו החרדים, לא משנה מה נעשה אנחנו נחטוף. אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו. אין לנו ידיד בשום מקום; בחירות חמישיות לא טובות לנו. נתניהו הוכיח לנו שהוא יודע להגן על האינטרסים שלנו הכי טוב".

    פרוש: "מי שלא רוצה את נתניהו זה אלו שלא רוצים את שלטון הימין, לכם רוצים להפיל אותו".

    ח"כ אשר הוסיף: "אנחנו נמצאים במקבץ של ציבור ענק, מסורתי שמכבד בני תורה. אנחנו לא אומרים לאף מפלגה את מי לשים בראשה. אבל בוודאי שנעשה הערכת מצב כמה ימים לפני תום המנדט".

    אשר:" לא אמרתי שהאופוזיציה היא לא אחת מהאפשרויות. אם בנט הולך איתנו ונעזוב רגע את בעיית סמוטריץ' עם רע"מ – אז אני ירצה להעמיד את זה למבחן מוקדם, לא ברגע האחרון של המנדט. לא צריך לחכות שבנט יפתיע אותנו פתאום".

    פרוש התייחס לטענה שגם נתניהו לא נותן לחרדים את כל מה שהם צריכים: "יש כמה דברים שצריך עדיין לסדר עבור החרדים וזה רק בפסקת התגברות. לא הכל בידיים של נתניהו". בנוגע לנושא המחסור בכיתות, אמר: "אנחנו ממש לא מתחננים על כל כיתה. בקדנציה האחרונה בנו לנו פי 2 כיתות".

    אשר: "אם נתניהו לא נותן לנו הכל, אז נלך עם אותו אחד שחושב שלא מגיע לנו בכלל? אנחנו צריכים לשפר הרבה מאוד ולא שבעי רצון בכלל אבל זה הכי טוב באופן יחסי".

    מלכיאלי: "לא תמיד נתניהו יכול היה לעשות הכל עבורנו. תמיד היה מי שעצר דברים, כמו למשל בתקופת כחלון שמנע את פסקת ההתגברות".

    יהודה אבידן הזכיר: "המילים הקשות ביותר שנאמרו על לפיד נאמרו גם על נתניהו ב-2013".

    פרוש: "לפיד יודע שאם הוא היה אומר שהוא הולך לתת לנו את חוק הגיוס ואת התקציבים ואת הכיתות הוא היה מביך אותנו ולא הייתה לנו סיבה לא להכנס לממשלתו, ובכל זאת הוא לא עושה את זה, למה? כי הוא לא מוכן לתת את הדברים האלה".

    אשר הגיב להערה של יהודה אבידן: "מאיפה אתה שומע שמישהו הכשיר את רע"מ? אנחנו אמרנו שאנחנו הולכים עם גוש".

    דייטש: "אני חושב שגוש מתנגדי נתניהו – גם אם הם רוצים להפיל את נתניהו ויתנו לנו את כל מה שאנחנו צריכים – זה יהיה חד פעמי רק בשביל להפיל את נתניהו. הם שונאים אותנו ביסודם". עוד אמר: "זאת מדינה בהתפרקות. להביא חיסונים נתניהו לא מצליח היום. המדינה לא יכולה להתקיים היום, אין ממשלה מתפקדת".

    קרויזר: "החיסרון הגדול בהליכה הבלתי מתפשרת עם נתניהו וגוש הימין בכל מחיר, היא שלחרדים אין באמת אלטרנטיבה והמציאות הזו בעוכרי הציבור החרדי".

    מלכיאלי: "למה בעוכרי? אנחנו מקיימים את הבטחות הבחירות".

    חברי הכנסת נשאלו על שינויים שקרו עם הזמן ביחסם של החרדים למדינה, ובדרישות לכניסה לממשלות.

    סגן שר החינוך מאיר פרוש: "המגזר החרדי מיישם את המאבק של אבותינו בציונים. המאבק הזה כבר מלפני מאה שנים, כשהציונים הסכימו לקבל את דעות הבריטים, ואנחנו לא. קווי היסוד שלנו בהקמת המדינה היה גיוס ושבת. במשך השנים אנחנו ממשיכים לקיים את מה שאמרנו: 'לא נהיה חלק מהמדינה'. בנושאי החינוך למשל אנחנו עדיין עצמאים, גם בדיור וגם בשבת".

    לדברי פרוש: "אנחנו לאט לאט מיישמים את מה שאמרנו מהרגע הראשון שהוקמה המדינה: אז לא יכלו לתת לנו הכל אז נתנו לנו חינוך עצמאי ושבת ועוד כמה דברים ולאט לאט מבינים שיש יותר ויותר דברים שצריכים להתאים לנו".

    ח"כ אשר לדרישות בנוגע לבתי המשפט: "פעם בתי המשפט לא היו הבית הטבעי שלנו, כי עם כל הכבוד אני לא מקבל את זה ששופטים הם מלאכים. הם בני אדם ובעלי השקפות כמו כולנו. לא כתוב לנו בעשרת הדיברות לבקש פסקת התגברות, אבל מאז המהפכה החוקתית של הנשיא ברק יש בזה צורך ואנחנו מתאימים את דרישותינו למציאות".

    אבידן: "אם היה חוק שדברי ההסבר להצעת חוק הם חלק מהחוק אולי לא היו מבטלים חוקים".

    אשר: "הכנה של חוק זה החכמה לדעת איפה לשתול את הדברים חשובים ואיך".

    אבי מימרן בשאלה נוספת: "פתאום אנחנו רוצים להכנס גם למשרות הפקידותיות, זה לא שינוי?"

    מלכיאלי: "אני חושב שזה שינוי ושינוי טוב. השנים האחרונות גילו כמה שהפקידות היא חזקה ומשמעותית. שס ראתה את התהליך הזה ולא התעלמה ממנו. מי שהסתכל בשנות האחרונות נכנסו יותר ויותר פקידים חרדים למשרדי הממשלה השונים".

    לקראת תום הדיון, אמר סגן ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש, כי "אנחנו צריכים להפסיק לנסות למצוא חן בעיני הציבור הכללי. כי זה לא עוזר ולא משנה מה נעשה. הציבור החרדי עשה כל כך הרבה דברים שהיו אמורים לגרום לציבור הכללי לאהוב אותנו אבל עדיין את חלק מהדברים רק מציגים בצורה שלילית. אנחנו לא צריכים להצטדק".



    0 תגובות