השופט מלצר נפרד מביהמ"ש העליון: "שימרו על המבצר"

    ישראל רובין 1 Comment on השופט מלצר נפרד מביהמ"ש העליון: "שימרו על המבצר"

    המשנה לנשיאת בית המשפט העליון סיים את תפקידו ונפרד מבית המשפט: "אל תגורו מפני איש ושימרו על המבצר" | הנשיאה חיות: "הטביע את חותמו כשופט בפיתוח מרשים של המשפט הישראלי בתחומים שונים" | ראש לשכת עורכי הדין: "בפסקי הדין של השופט מלצר ניכר זן חדש של אקטיביזם שיפוטי – אקטיביזם חברתי"

    השופט חנן מלצר צילום: פלאש 90
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בבית המשפט העליון התקיים היום (שני) טקס פרישת המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר, שסיים את תפקידו עם הגיעו לגיל 70 כמקובל.

    השופט מלצר נשא דברי פרידה בטקס ואמר "נכנסתי להיכל המשפט בחרדת קודש כי ידעתי ששירתו כאן ענקים לפני. צעדתי בענווה בדרכיהם ולא סטיתי מתקדימיהם, אלא אם כן הדבר התחייב משינוי הנסיבות, או החוקים הרלבנטיים, או במקרה שהתבקשו חידושים עם השתנות הזמנים. המברכים הקודמים הדגישו את תרומתי בעיניהם, ולכן אסתפק רק בארבע הערות"

    (א) "כשהגעתי – הפרקליטות ולעתים אף בית המשפט התייחסו לעמדת הממשלה כאילו היא עמדת המדינה ואילו אני חזרתי והדגשתי כי המדינה מורכבת משלוש רשויות: הכנסת, הממשלה, והרשות השופטת ואין לאיש, או לרשות כלשהי זכות לדבר בשם המדינה ככזו".

    "אני שמח כי בשנים האחרונות הדבר הופנם וכי בתקופת כהונתי-מדיניות "האיזונים והבלמים" בין הרשויות התקיימה ועצמאות הרשות השופטת נשמרה ללא פיסקת התגברות, והנני תקוה שכך יהיה גם בהמשך".

    (ב) "אני מייחס חשיבות רבה לתחולת שלטון החוק על כולם, וכן לחופש העיתונות ולחופש ההפגנה, שמבלעדיהם שלושת הרשויות הנ"ל לא תהיינה נתונות לביקורת אפקטיבית, כפי שראוי".

    (ג) "לשיטתי, על כל שופט – וגם על שופטי בית המשפט העליון – לחוש כי הם באו בנעליהם של שופטי העבר במסורת ישראל, שישבו ב"שער העיר". לפיכך עליהם לגלות רגישות וחמלה כלפי כל המתדיינים, וזאת כדי לשאוף לצדק במסגרת החוק. אמר על כך כבר הנביא ישעיהו (בפרק א' פסוק יז) "לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ; שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה".

    (ד) "עמדתי בראש ועדת ההיגוי לפרויקט השידורים הישירים, ונראה לי שהפיילוט, אותו אישרה הנשיאה, הצליח וצריך להמשיך בכך. השידורים תורמים לשקיפות, מרחיבים את מושג פומביות הדיון ומאפשרים לציבור להכיר טוב יותר את בית המשפט בפעולתו ואת שופטיו".

    השופט מלצר התייחס לתקופת הקורונה ולביקורת על בית המשפט ואמר: "עבדנו בשיתוף פעולה מלא בתקופה קשה, שבה באו התקפות לא מוצדקות על בית המשפט. ידענו כי סוף האמת, החוק והצדק לנצח, ואולם המערכה לא נסתיימה, ועליכם חברותי וחבריי להמשיך בה. בכל הפעילויות הללו כשניסנו להדוף את ההתקפות – ייעצנו לנשיאה מה לעשות, אבל היא היתה זו שהחליטה ולקחה את הסיכונים והאחריות, ולדעתי בהצלחה. זו הנהגה".

    "עלינו (למעשה, מעתה, עליכם) להמשיך ולפעול ללא מורא וללא משוא פנים וכן לכבד את מי שקדמו לנו ביצירת המסורת המשפטית המפוארת שנבנתה בבניין הזה".

    השופט מלצר אמר כי יש מקום למנות יותר שופטים מהמגזר הפרטי ולא רק כאלו שהיו פרקליטים בפרקליטות המדינה: "שנית – נראה לי שבתמהיל של שופטי בית המשפט העליון המורכב משופטים שהתקדמו במערכת השפיטה, מחוקרי משפט שהגיעו מהאקדמיה, מבכירים מהפרקליטות ומהייעוץ המשפטי – יש גם מקום לשופטים שמגיעים מהסקטור הפרטי. כאשר לשכת עורכי הדין העלתה לראשונה את הרעיון בפני הנשיא אהרון ברק הוא קיבל אותו עקרונית, אך הדבר התממש רק עקב נחישותו של שר המשפטים דאז פרופ' דניאל פרידמן, בתקופת נשיאותה של השופטת דורית בייניש".

    "עתה משאני פורש, לאחר פרישתו הקודמת של השופט יורם דנציגר, נוצר חלל בנושא זה ואני תקווה כי הוא יתמלא במהרה, שכן הדבר חיוני לדעתי, שהרי כל שופט הוא, במידה מסוימת, תבנית נוף רקעו, תלמודו וניסיונו".

    "שלישית – בית משפט זה חייב להמשיך ולהיות מעוזו האחרון של האזרח בריבו עם השלטון. רביעית ואישית – השתדלתי מאד כי על אף כל הכבוד שמרעיפים עלינו, שלא יגבה ליבי בהתנהלות, בהחלטות ובפסקי הדין, ובכל זאת – אם פגעתי במאן דהוא במרוצת הדרך – הנני מבקש סליחה ומחילה".

    "ראוי שראשי הרשויות האחרות וכן הציבור יפנימו מסר זה כי שופטים על ישראל מביאים לשקט, לשלום ולשלווה על ישראל", הוסיף מלצר לסיום. "ולחברי השופטים אומר: אל תגורו מפני איש ושימרו על המבצר".

    נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות שיבחה את השופט מלצר: "המצוינות המשפטית שמאפיינת את דרכו של חנן לכל אורכה ניכרת היטב בפסיקותיו. פסקי הדין של חנן רחבי יריעה ושזורים בהם, לצד הדין הישראלי, מובאות מהמשפט העברי, מהמשפט המשווה ומן הספרות".

    "הוא הטביע את חותמו כשופט בפיתוח מרשים של המשפט הישראלי בתחומים שונים, אשר תקצר היריעה מלפרט כאן. על כן, אזכיר רק על קצה המזלג את כתיבתו על דוקטרינת ההגנה מן הצדק בעניין ורדי; על עיקרון הזהירות המונעת בעניין גלאון ולאחרונה בעניין אחריות לאומית ; וכן את כתיבתו על דוקטרינת הנחיצות".

    "חנן הוא גם השופט הראשון והיחיד עד כה שעמד פעמיים ברציפות בראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת – בבחירות לכנסת ה-21 וה-22. בתפקידו זה חידש חנן הִלְכוֹת בְּחִירוֹת, וזכורה במיוחד בהקשר זה החלטתו התקדימית בקנה מידה עולמי, לאסור על מפלגות לייצר התארגנות אנונימית ממומנת ברשתות החברתיות, בין היתר, באמצעות "בוטים'".

    "התקופה האחרונה – ובייחוד השנה האחרונה, שבה התרגשה עלינו מגפת הקורונה – היא שעת מבחן לכל אחד ואחת מאיתנו ולכולנו כחברה. כהורים, כמחנכים, וגם כשופטים – אנו נבחנים בעת הזו על יכולתנו לגלות אחריות וסולידריות חברתית".

    "אנו נבחנים על יכולתנו לשמור ולהגן על ערכי הדמוקרטיה, אשר בתקופה כזו מצריכה איזונים עדינים במיוחד – הזכות לחיים אל מול חופש הביטוי וחופש התנועה; הזכות לבריאות אל מול הזכות לפרטיות; ועוד".

    "כמו כן אנו נבחנים בתקופה חריגה ויוצאת-דופן זו על יכולתנו לכבד את מוסדות השלטון, את שלטון החוק ואת העיקרון המרכזי שהוא משמיע לנו, ולפיו – הכל שווים בפני החוק. השמירה וההקפדה על ערכי יסוד אלה, יש בהן להבטיח שהרקמה העדינה אשר ממנה מורכבת הדמוקרטיה הישראלית לא תיפרם, ולא תתממשנה כתוצאה מכך, חלילה, הסכנות האורבות לכל חברה מתוקנת", אמרה הנשיאה.

    ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אמר כי בפסקי הדין של השופט מלצר "ניכר זן חדש של אקטיביזם שיפוטי – אקטיביזם חברתי", וכי פסקי הדין שלו, בשורה ארוכה של נושאים, "מתובלים בראייה חברתית עמוקה המגשימה היטב את ההיגד שבית המשפט העליון הוא אכן מבצרו של החלש. כבוד השופט מלצר דאג לחלשים בחברה, לזכויותיהם ולכבודם, קידש את זכויות האדם ומצא קרן אור בכל אדם באשר הוא אדם", הוסיף עו"ד חימי.

    ראש הלשכה התייחס בדבריו למתקפות על בית המשפט והרשות השופטת בישראל ואמר כי לצערו, "השופט מלצר נפרד היום מבית משפט עליון המצוי תחת מתקפה מתמדת וחסרת תקדים. כך בית המשפט העליון וכך יתר מוסדות שלטון החוק אשר מותקפים, בין היתר על-ידי פוליטיקאים, והכל מתוך אסטרטגיה פוליטית ולעיתים אף פרסונלית".

    "למרבה הצער חלק מהציבור מגבש עמדתו ביחס לאמון במוסדות שלטון החוק ובית המשפט העליון בראשם, מתוך אותה פריזמה, ואכן אנו עדים לירידה מתמדת ומדאיגה באמון שהציבור רוכש למערכת המשפט", אמר עו"ד חימי.

    "אני מבקש להבטיח לך ולכם מעל במה זו שלשכת עורכי הדין, ואני בראשה, נעמוד איתן אל מול כל ניסיון להחליש את מערכת אכיפת החוק, את בתי המשפט ואת בית המשפט העליון בראשם", הוסיף עו"ד חימי.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      שלום ולא להתראות!
      ברוך שפטרנו!! בתקווה שגם האחרים ילכו ומהר בעז"ה