יועמ"שית הכנסת: זכויות חברי הכנסת שלא הצהירו אמונים – ישללו

    ישראל רובין No Comments on יועמ"שית הכנסת: זכויות חברי הכנסת שלא הצהירו אמונים – ישללו

    היועצת המשפטית לכנסת קבעה כי חברי הכנסת מהרשימה המשותפת ששיבשו את נוסח הצהרת האמונים ייאלצו להצהיר שוב ועד אז ישללו חלק מזכויותיהם כחברי כנסת

    צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק קבעה כי חברי הכנסת מהרשימה המשותפת שלא הצהירה אמונים בנוסח שמחייב החוק, לא ייהנו מחלק מזכויותיהם עד שיושבעו מחדש. עם זאת, חסינותם ואפשרותם להצביע לא תישלל מהם.

    יועמ"שית הכנסת הזכירה כי סעיף 15 לחוק-יסוד: הכנסת קובע שחבר הכנסת יצהיר אמונים בהתאם לנוסח הקבוע באותו
    סעיף, והוא: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת". הנוהג הוא שיושב ראש הכנסת מקריא את נוסח ההצהרה המלאה, וחברי הכנסת נקראים להצהיר בקולם "מתחייב אני".

    כמו כן, סעיף 16 לחוק היסוד קובע: "קרא יושב ראש הכנסת לחבר הכנסת להצהיר הצהרת אמונים והחבר לא עשה כן, לא יהנה החבר מזכויותיו של חבר הכנסת כל עוד לא הצהיר".

    כזכור, בישיבת הפתיחה של הכנסת ה-24, הוסיפו חברי הכנסת סמי אבו שחאדה, עופר כסיף, איימן עודה ועאידה תומא סלימאן, על נוסח ההצהרה הקבוע בחוק היסוד אמירות נוספות. חבר הכנסת סמי אבו שחאדה אמר "אני מתחייב להמשיך את המאבק למען דמוקרטיה וצדק, שוויון, למען כל האזרחים במדינה". יו"ר הכנסת פנה אליו בבקשה שיחזור על המילים "מתחייב אני", תוך שציין שאם לא יעשה כן, הצהרתו אינה תופסת, וכן חזר על הבקשה פעמיים נוספות, ומשלא עשה כן, הודיע כי הצהרת האמונים לא תפסה.

    חבר הכנסת עופר כסיף אמר "מתחייב אני להיאבק נגד הגזענות והגזענים ולמען…"; חבר הכנסת איימן עודה אמר "מתחייב להיאבק נגד חוק הלאום…", וחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן אמרה "מתחייבת להיאבק בכיבוש…". מיד בתום דברי כל אחד מהם, ציין יו"ר הכנסת כי הצהרתם לא תקפה, שכן אין היא עונה על דרישות החוק.

    היועצת המשפטית לכנסת קבעה כאמור כי עמדתו של יו"ר הכנסת נכונה וכי חברי הכנסת יאלצו לשוב ולהצהיר בנוסח שמחייב החוק.

    חוות הדעת המלאה



    0 תגובות