היועמ"ש מזהיר: "אי מינוי שר משפטים יפגע בבריאות הציבור"

    ישראל רובין No Comments on היועמ"ש מזהיר: "אי מינוי שר משפטים יפגע בבריאות הציבור"

    מנדלבליט כתב לנתניהו וגנץ כי ללא צו של שר המשפטים, לא ניתן יהיה לקיים דיונים בבתי המשפט בנוכחות חזותית בלבד של עצירים ואסירים ויצטרכו להביא אותם לבית המשפט פרונטאלית

    היועמ"ש אביחי מנדלבליט צילום: פלאש 90
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שלח הערב (חמישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש הממשלה החלופי בני גנץ בו הוא מזהיר כי אי מינוי שר משפטים עלול לפגוע בבריאות הציבור. מנדלבליט כתב לנתניהו וגנץ כי ללא צו של שר המשפטים, לא ניתן יהיה לקיים דיונים בבתי המשפט בנוכחות חזותית בלבד של עצירים ואסירים ויצטרכו להביא אותם לבית המשפט פרונטאלית.

    "במכתביי הקודמים, שעניינם בפקיעת כהונתם של שרים בממשלה המשמשים בתפקיד במילוי מקום ובצורך החיוני בקידום המינוי של שרים קבועים לתפקידים אלו, הדגשתי את הפגיעה המהותית הצפויה מהעדר שר מכהן במשרדים הנוגעים בדבר – הן בפעילותם התקינה והרציפה, והן באינטרסים ציבוריים כבדי משקל נוספים", פתח היועמ"ש.

    "בתוך כך, הדגשתי כי בהעדר שר משפטים מכהן סמכויות חשובות ומשמעותיות יוותרו ללא כל גורם אשר יוכל להפעילן, לרבות סמכויות מכוח החקיקה להתמודדות עם נגיף הקורונה. בין סמכויות אלה אף ציינתי במפורש את סמכות שר המשפטים לאשר קיום דיונים בבית המשפט בהשתתפות עצורים ואסירים בדרך של היוועדות חזותית, חלף הבאתם לבית המשפט, זאת, על ידי מתן הכרה, יחד עם השר לביטחון הפנים, על הגבלה חלקית של הדיונים בנוכחות עצורים ואסירים".

    "יצוין כי סמכות דומה נתונה גם לשר הביטחון, מכוח סעיף 20(א) לחוק, להכריז על הגבלה חלקית, ביחס למערכת בתי הדין הצבאיים, וכי זו מותנית בקיום היוועצות עם שר המשפטים. לפי החוק. תוקפה של כל אחת מהכרזות אלה מוגבל ל-28 ימים", הוסיף מנדלבליט.

    לדבריו "ההכרזה הנוכחית שבתוקף, שמכוחה מוטלת הגבלה חלקית על קיום דיונים בנוכחות עצורים ואסירים בבתי המשפט, ניתנה ביום 25/3/21, טרם פקיעת כהונתו של מ"מ שר המשפטים. תוקפה של ההכרזה – עד ליום 21/4/21. ביום זה עתידה לפקוע גם ההכרזה על הגבלות חלקית אשר ניתנת על ידי שר הביטחון ביחס לבתי הדין הצבאיים, עם פקיעתן של הכרויות אלו, בהעדר שר משפטים מכהן, לא ניתן יהיה לשוב ולהכריז על הגבלה חלקית, לרבות ביחס לבתי הדין הצבאיים".

    "כתוצאה מכך", כותב היועמ"ש "ככל שלא יינתנו הכרזות כאמור עד ליום 21/4, ובהעדר הסדר חוקי אחר המאפשר קיום דיונים בהיוועדות חזותית, נדרש יהיה להביא, החל מהמועד האמור, את העצורים והאסירים, מידי יום, לכלל הדיונים בעניינם בבתי המשפט ובבתי הדין הצבאיים".

    מנדלבליט מדגיש: "בהיבט של סיכון בריאות הציבור יובהר כי מדובר בלמעלה מ-1000 עצורים ואסירים הנאספים מדי יום ממתקני כליאה שונים ברחבי הארץ, מובאים כקבוצה ברכבי ליווי אל בתי המשפט השונים ושבים כקבוצה בסוף יום הדיונים אל מתקני הכליאה בהם הם מוחזקים. בתהליך זה שוהים יחד עצורים ואסירים ממתקני כליאה שונים, הן באגפי המועבר לקראת יציאתם לבית המשפט, הן ברכב הליווי והן בתאי השהייה בבית המשפט בהמתנה לדיון בעניינם תוך שהם באים במגע עם יתר באי בית המשפט, והכל באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המגבלות הקיימות לעניין התקהלות ושמירת מרחק ותוך יצירת סיכון ממשי להידבקות בנגיף הקורונה וכתוצאה מכך להתפשטותו במתקני הכליאה. על פי נתונים שנמסרו לאחרונה משב"ס, מידי יום נקלטים בשב"ס, בממוצע, כ-150 עצורים חדשים ונכון לעת הזו מרביתם של עצורים אלה אינם מחוסנים ואינם מתחסנים במסגרות שב"ס בהיותם עצורים המוחזקים מספר מוגבל של ימים".

    "מהמפורט לעיל עולה אפוא כי להעדר הכרזות כאמור עלול להיות השלכות מרחיקות לכת בהיבט של הסכנה לבריאות הציבור. כמו כן, עלולות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת גם בהיבט של פגיעה בזכויות דיוניות של עצורים ואסירים, במובן זה שגם עצורים ואסירים שהם חולים מאומתים או חבי בידוד לא יוכלו להשתתף בדיון בהיוועדות חזותית".

    "בנסיבות אלה", סיים מנדלבליט "על מנת להימנע ממצב שבו יובאו למעלה מ-1000 עצורים ואסירים מידי יום לבתי המשפט, באופן העלול לסכן את שלומם של העצורים והאסירים וכל הבאים עמם במגע, אשוב ואבקש כי תפעלו בהקדם למינוי שר משפטים שיוכל להפעיל את הסמכות האמורה, וזאת מבלי לגרוע מחשיבות מינויים של יתר השרים שטרם מונו".



    0 תגובות