ראה"מ ביד ושם מעביר מסר לארה"ב: "הסכם גרעין לא יחייב אותנו, כהוא זה"

    איתי גדסי No Comments on ראה"מ ביד ושם מעביר מסר לארה"ב: "הסכם גרעין לא יחייב אותנו, כהוא זה"

    ראש הממשלה נאם ב'יד ושם' בטקס "יום השואה והגבורה" והעלה את הבדידות הגדולה של שורדי השואה במגיפת הקורונה וההצלחה עם החיסונים. נתניהו סיפר על שיחותיו עם מנכ"ל פייזר בן לניצולי שואה, שזיכרון השואה היה ברקע שיחותיהם. נתניהו העביר מסר ברור לארה"ב על הסכם שיסלול לאיראן דרך לפיתוח נשק גרעיני

    ראש הממשלה ביד ושם צילום: פלאש 90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (רביעי) בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם על רקע שנת מגיפת הקורונה: "לאורך כל שנת הקורונה, מדי יום ביומו, חשבתי עליכם, שורדי השואה. אני יודע שהשהייה בבית, הריחוק מבני המשפחה, הבידודים, הסגרים – אלה היו קשים מאוד. הם היו קשים לכולנו, אבל אצל רבים מכם התעוררו זיכרונות מכאיבים מהבדידות האיומה בילדותכם".

    נתניהו הוסיף, "כשהבאנו את מיליוני החיסונים לארץ, החלטנו לחסן קודם כל את האוכלוסייה המבוגרת – שכוללת כמובן אתכם, ניצולי שואה. אנחנו דואבים את מותם של 900 ניצולי השואה שלא שרדו את המחלה הזאת, לחלק לא הצלחנו להגיע עם החיסונים בזמן, אבל בגדול החיסונים הצליחו. התחסנתם בשיעורי-שיא. אבל היו מי שגם החיסונים הציפו אותם בחששות ובחרדות, שמקורם בזוועות שעברו".

    נתניהו סיפר בנאומו, "התרגשתי עמוקות מסיפורה של בֶּלָה פְרוֹינְד מירושלים, בת להורים שעברו את השואה. אביה של בֶּלָה נמלט כנער מפולין לסיביר, ולחם בשורות 'הצבא האדום' נגד הנאצים. אִמה נשלחה לאושוויץ-בירקנאו, ובהמשך לברגן-בלזן. בבירקנאו היא ניצבה לפני מלאך המוות, מֶנְגֶלֶה, שְבִּיצָע בה ניסויים רפואיים מחרידים. למרות הכל הַאֵם והאב שרדו, והקימו משפחה בישראל".

    "לפני חודשיים, בֶּלָה ראתה בשוק מחנה יהודה בירושלים ניידת מד״א שהגיעה לחסן את העוברים והשבים. גל של אימה הציף אותה. המחשבה על דקירת המזרק החזירה אותה אל הטראומה המשפחתית – אל אִמָה חסרת-האונים, שהשטן שולח את ידו לגופה השברירי. אבל במחנה יהודה, בֶּלָה נתקלה לא במלאך המוות, אלא במלאך מסוג אחר" תיאר נתניהו.

    נתניהו הוסיף וסיפר, "הפרמדיק פָאדִי דְקֶדֶק ממזרח ירושלים ראה את הלבטים המייסרים שלה, הקשיב לסיפורה, ואמר לה: "בֶּלָה, אל תחששי. לא יקרה לך כלום. אני בעצמי אחסן אותך". למרות הטראומה שהייתה טבועה בה, בלה התחסנה בהצלחה – בזכות פָאדִי. רְאוּ מה יש כאן: משקעי השואה, אישה ממשפחה חרדית, פרמדיק ערבי-ישראלי ויציאה מהקורונה לחיים של תקווה".

    ראש הממשלה סקר את השינויים בחברה הערבית ובמדינות ערב, "הסיפור של בֶּלָה וּפָאדִי הוא סמל לתקווה החדשה באזורנו – תקווה שמשתקפת בהסכמי-השלום ההיסטוריים שהשגנו בשנה האחרונה עם מדינות ערב. תקווה שמתבטאת בשינוי עצום שמתחולל בעולם הערבי ביחס לישראל, וגם ביחס לשואה. בעצם הרגעים הללו מתקיים במוזיאון בדובאי אירוע-זיכרון לקורבנות השואה. מי היה מאמין. אלה סממנים של שינוי מבורך ביחסים ההדדיים בין יהודים וערבים – מחוץ לישראל, וגם בתוך המדינה".

    ראש הממשלה שב והזהיר מפני הסכנה האיראנית, "אבל מכובדיי, בשעה שאנו נעים קדימה – יש דברים שעלולים להחזיר אותנו אחורה. הסכם הגרעין עם איראן, שאיפשר לה בהכשר בינלאומי להתקדם לפיתוח ארסנל של פצצות אטום, הסכם זה שוב עולה על השולחן. אלא שההיסטוריה לימדה אותנו שהסכמים כאלה, עם משטרים קיצוניים כאלה, שווים כקליפת השום".

    נתניהו העביר מסר ברור גם לארה"ב בעת שיחות הגרעין בווינה, "גם לידידינו הטובים ביותר, אני אומר: שלא תהיה שום טעות. הסכם עם איראן שיסלול את דרכה לנשק גרעיני – נשק שמאיים עלינו בהשמדה – הסכם כזה לא יחייב אותנו, כהוא זה. יש רק דבר אחד שיחייב אותנו: למנוע ממי שחותר להשמידנו לבצע את זממו".

    ראש הממשלה סיפר את סיפורו של מדליק המשואה, "המבוגר בין השורדים שנמצא איתנו כאן הערב הוא שמואל בן ה-97, שגדל בסלוניקי ונשלח לאושוויץ. הוא שרד שנה במחנה מבלי להבין את שפת הקלגסים שהיכו אותו באכזריות, פעם אחר פעם. שמואל השתתף במלחמות ישראל לאורך עשרות שנים. אתמול הוא אמר לנו: 'אני פה בישראל, ואני מאושר'.

    ראש הממשלה הזכיר את מנכ"ל פייזר בנאומו, "סיפרתי לו שבחודשים האחרונים שוחחתי פעמים רבות עם עוד יוצא סלוניקי – אלברט בורלא. הוא אמר לי מבטאים "בורלא". אלברט בורלא, ראש חברת 'פייזר' שסיפקה את החיסונים לישראל ולעולם כולו. גם הוריו של אלברט היו ניצולי שואה – אוּדִים מוצלים מן האש ששרפה את קהילת יהודי סלוניקי המפוארת. והנה כעבור 80 שנה הגורל מפגיש למשימת-הצלה את ראש הממשלה של מדינת ישראל שקמה מן האפר, ואת ראש חברת 'פייזר' שממציאה מזור למגפת הקורונה שמאיימת על האנושות כולה".

    נתניהו הוסיף, "השואה והתקומה היו ברקע שיחותיי עם אלברט. אלברט בורלא הוא יהודי גאה, והוא גם מוביל את אחת מהחברות החשובות בעולם. אמרתי לו כבר בתחילת הדרך שמדינת ישראל תהיה מופת בינלאומי בהתמודדות הבריאותית במלחמת העולם השלישית – המלחמה עם הנגיף העולמי. הוא השתכנע שזה נכון, וכולנו יחד הוכחנו שזה נכון".

    ראש הממשלה סיפר על שיחותיו עם מנכ"ל פייזר: "מה שאמרתי לאלברט בורלא מסלוניקי, אמרתי אתמול לשורד השואה, שמואל מסלוניקי ולכל מדליקי המשואות. הצבעתי על מפת העולם בחדר הקבינט של ממשלת ישראל – מפה שבה ישראל הקטנה נראית ככתם זעיר, כשמסביבה מדינות גדולות לאין שיעור. כדבר הנביא ישעיהו: 'תַחַת הֱיוֹתֵךְ עֲזוּבָה וּשְׂנוּאָה וְאֵין עוֹבֵר, וְשַׂמְתִיךְ לִגְאוֹן עוֹלָם מְשׂוֹשׂ דוֹר וָדוֹר".



    0 תגובות