ערב יום השואה: דוח האנטישמיות 2020

    שלמה ריזל No Comments on ערב יום השואה: דוח האנטישמיות 2020

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשנת 2020 ירד מספר האירועים האלימים על רקע אנטישמי בעולם מ-456 (2019) ל-371 (2020). במקביל חל זינוק של מעל 20% במספר הכולל של חילולי בתי הכנסת, בתי הקברות והשחתת האנדרטאות לשואה (מקומות אלה היו סגורים או לא מוגנים בשל הסגר והפכו לטרף קל עבור בריונות אנטישמית). במהלך השנה התפתחו תופעות חדשות ברשת, כמו ה-zoom bombing ו"הרשת האפלה" שקשה לכמת את היקפן.

    מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו בפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת תל אביב והקונגרס היהודי האירופי מפרסמים היום (ד') את דו"ח האנטישמיות לשנת 2020 – שנת הקורונה – המצביע על מגמות סותרות: מצד אחד, ירידה באלימות הפיזית שנובעת מהסגרים שהוטלו בארצות השונות ואשר צמצמו את המפגשים בין יהודים לבין אנטישמים אלימים. מצד שני, הפניית אצבע מאשימה כלפי היהודים (האשמים כביכול באסון שפקד את העולם) שבאה לידי ביטוי בהחמרה בהתבטאויות בוטות ואנטישמיות ברשתות האינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט.

    הדו"ח מסתמך על אלפי דיווחים ממוקדים שונים בעולם שהתקבלו במהלך שנת 2020 ברשת הבינלאומית שהוקמה על ידי מרכז קנטור לפני שנים אחדות, ובה כ-60 משתתפים ששולחים מידע שוטף על אנטישמיות בעולם.

    עורכת המחקר, פרופ' דינה פורת (ראש מרכז קנטור): "המציאות בימי הקורונה הכתיבה את אופייה ואת ממדיה של האנטישמיות בשנת 2020, שנה שהייתה מתוחה וסוערת בעולם כולו. דעות קדומות, אמונות טפלות, פחדים קמאיים ותיאוריות הזויות צפו ועלו על פני השטח. ביטויי האנטישמיות, המילוליים והחזותיים, היו קשים ומקוממים. האשמת יהודים וישראלים ביצירתו ובהפצתו של וירוס הקורונה, Judeovirus, הייתה המוטיב המרכזי בביטויים האנטישמיים, והיא נובעת מפחד עמוק מפני דמות היהודי/הישראלי כמפיץ מחלות בעבר ובהווה".

    ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי: "בשנה של מגבלות חמורות וסגרים, טבעי שנראה ירידה במספר התקיפות האלימות נגד יהודים. אולם, עם הגידול באנטישמיות ברשת, גל ההתקפות הבא נגד יהודים ומטרות יהודיות יכול היה להיות ממש מעבר לפינה. בתקופות של משברים חברתיים וכלכליים, היהודים תמיד היוו מטרה ושעיר לעזאזל, וראינו זאת לאורך כל מחזור מגפת הקורונה. היהודים הואשמו בכך שגרמו לנגיף וגם לחיסון, כולל השוואה של המגבלות והחיסונים עם המדיניות האנטישמית של הנאצים, מה שנועד למזער את ממדי השואה וחשיבותה ולהקטין את הרצח של שישה מיליון יהודים. אנו מקווים שמה שאנחנו עדים לו אינו השקט שלפני 'הסערה המושלמת' של שנאת היהודים בשנים הבאות."



    0 תגובות