- רדיו קול חי - -

בכנסת ישראל: הח"כים הערבים לא מצהירים אמונים

אתמול, בשעה 16:00, התכנסה מליאת הכנסת ה- 24 לראשונה וזאת כדי להישבע אמונים. על פי חוק יסוד הממשלה, יו"ר הכנסת מקריא הצהרה: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל, ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת" ועובר ח"כ ח"כ, כשכל אחד בתורו נעמד ואומר: "מתחייב אני".

אבל, היו כאלה שסירבו להצהיר אמונים: יו"ר חד"ש, ח"כ איימן עודה אמר: "מתחייב אני להיאבק, נגד חוק הלאום שפוגע באזרחים". חבר חד"ש, ח"כ עופר כסיף אמר: "אני מתחייב להאיבק נגד הגזענים והגזענות, ולמען דמוקרטיה אמיתית". חברת חד"ש, ח"כ עאידה תומא סלימאן אמרה: "מתחייבת להאיבק בכיבוש, ולמען העם הפלסטיני".

כשזה הגיע ליו"ר בל"ד, ח"כ סמי אבו שחאדה, שאמר: "אני מתחייב להמישך את המאבק למען הדמוקרטיה, הצדק והשוויון", פקעה כבר סבלנותו של יו"ר הכנסת יריב לוין, והוא נזף בו: "אתה חושב שהקדנציה תהיה כזאת קצרה, שלא תספיק לומר בה את כל מה שאמרת עכשיו?", ואף הזהיר אותו כי: "אם לא תחזור בך, ההצהרה שלך לא תיחשב", כשלוין מדגיש כי האזהרה חלה על כל אלו שלא הצהירו כמקובל.

אי הסכמתם להצהיר אמונים, גובה מחיר: זכאותם לרכב, כפי שמקובע בחוק, נשללה מידית עד שיצהירו כחוק, וזאת על פי תקדים שנקבע ב- 1984, לאחר שח"כ מאיר כהנא הי"ד סרב להצהיר אמונים.

בנוסף, בוחנים כעת היועצים המשפטיים בכנסת, האם ניתן לשלול מהח"כים שסרבו להצהיר אמונים, זכאות להשתתף בדיונים ובהצבעות.

בעקבות כך, ברשימה המשותפת שוקלים לחזור ולהצהיר אמונים כמקובל.