משרד החינוך דורש מראשי הכוללים: דיווח יומי על כל אברך שנעדר מסדר הלימוד

    עמית דניאל No Comments on משרד החינוך דורש מראשי הכוללים: דיווח יומי על כל אברך שנעדר מסדר הלימוד

    משרד החינוך בהוראה דרקונית חדשה: על ראשי הכוללים לנהל רישום מוקפד של האברכים ולאפשר לפקחים להתחבר למערכת השיעורים הווירטואלית | ראשי הכוללים שוקלים בעצה אחת עם גדולי ישראל, להגיש עתירה משפטית לבג"ץ נגד ההנחיות החדשות של משרד החינוך | עו"ד חיים דן נוטוביץ: "התקנות החדשות הם דרקוניות ועומדות בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו" | משרד החינוך בתגובה: "מייחסים חשיבות רבה למענים המותאמים שיש לתת בעת הזו של נגיף הקורונה למוסדות החינוך שבאחריותנו"

    כולל אברכים. אילוסטרציה
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בחסות הקורונה העביר בימים האחרונים משרד החינוך את הקריטריונים לתמיכה לשנת התקציב החדשה, לראשי הכוללים, שורה של הנחיות דרקוניות שעלולות לפגוע קשות ביכולת של רבים מהכוללים להתקיים. כך למשל דורש משרד החינוך מראשי הכוללים, להעביר דיווח על בסיס יומי עד השעה 10:00, על כל אברך שנעדר מסדר הלימוד של הכולל, בגין היותו מאומת לקורונה או במקרה שבו הוא נדרש לבידוד. מעבר לעובדה שמדובר בעול נוסף שמוטל על כתפי הראש כולל, מדובר בפגיעה בזכותם של האברכים לפרטיות ולנסיבות שבגינם אין להם את האפשרות להיות נוכחים בכולל. 

    טפסי ההצהרה החדשים

    עורך הדין חיים דן נוטוביץ, שיגר היום מכתב לעמוס צאיידה מנהל האגף הבכיר במוסדות תורניים, בדרישה חד משמעתית לביטול ההנחיות, בטענה כי מדובר בהנחיות פוגעניות, המפרות את עקרונות השוויון המוסר והערכים: "ממכלול הדברים האמורים ניסיון משרדך להטיל אחריות מוגברת בהצהרה שהינה הצהרה ע"פ כל דין וע"פ חוק הראיות הינה פוגענית ואף יורדת לחיי מוסדות החינוך ללא כל חוק ו/או תקנות בריאות העם העומדות מאחורי הצהרה והוראה זו מלבד התנכלות למוסדות החינוך המתוקצבים מתוך ניסיון לחסוך לקופה הציבורית באמצעות תקנות דרקוניות תוך פגיעה בלתי מידתית במוסדות עד שלילת תקציבים ממוסד החינוך תוך הפרת כל שיוויון מוסרי וערכי", כתב עו"ד נטוביץ לעמוס צאיידה.

    במכתב שנשלח עם העתקים לשר החינוך יואב גלנט וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נטען עוד, כי דרישת משרד החינוך, לאפשר לפקחים מטעמו להשתתף בשיעורים במרחבים הווירטואליים של הכוללים, היא בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובחוק הגנת הפרטיות.

    בהמשך למכתב שנשלח לצאיידה, נודע כי ראשי הכוללים שוקלים להחריף את המאבק, באם משרד החינוך לא יתעשת ויבטל את התקנות החדשות. בין הצעדים שנשקלים, נשקלת גם פנייה לבג"ץ. יש לציין כי בעוד חברי הכנסת החרדים ממלאים את פיהם מים, דווקא ח"כ בצלאל סמוטריץ', פנה לשר החינוך יואב גלנט ודרש ממנו לבטל את התקנות החדשות.

    דרישה נוספת שעולה מן המסמך, מהווה פגיעה של ממש בעצמאותם של הכוללים והיא כוללת דרישה של המשרד, לאפשר לפקחים שלו להצטרף לשיעורים וירטואליים שמקיים הכולל במטרה לעקוב אחרי נוכחות האברכים באותם שיעורים.  מי שעומד מאחורי המסמך הדרקוני, הוא עמוס צאיידה ראש האגף הבכיר תורני במשרד החינוך. לפני מספר חודשים, נחשף כי צאיידה הצליח לקבל את אישורו של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, להפעיל חוקרים פרטיים שיעקבו אחרי נוכחות אברכים בכוללים. בעקבות הפעלת החוקרים, הופחתו בתקופת הקורונה המלגות של אברכים רבים, שלגביהם נטען כי הם עוסקים גם בהוראה במקביל ללימודיהם בכולל. המהלך עורר את זעמם של ראשי הכוללים, שטענו כי מדובר ברדיפה של אברכים המצויים במצב כספי קשה והיו נוכחים בכל הביקורות שביצע משרד החינוך בכוללים.   

    ראשי הכוללים השותפים למאבק, הביעו תסכול לנוכח שתיקתם של חברי הכנסת מהמפלגות החרדיות, והביעו תקווה כי אלו יתגייסו בקרוב לפעול לביטול התקנות הדורסניות המהוות פגיעה חמורה בעולם התורה.

    עו"ד דן נוטוביץ לקול חי: "אני לא מכיר אירוע של התערבות כזו הרבה זמן"

    עורך הדין דן נוטוביץ שוחח על כך עם בצלאל קאהן במהדורת הבוקר כאן ב'קול חי': "ההוראה החוקית שירדה לראשי הכוללים והישיבות הייתה שבכדי לקבל את התקציב יש צורך להגיש הצהרה, ההצהרה כוללת בתוכה 2 סעיפים דרקוניים: לפי אחד הסעיפים, ראש כולל או ישיבה יצטרך לדווח כל בוקר האם לא התייצבו אצלו אברך או בחור בעקבות שהוא חולה קורונה".

    עו"ד דן נוטוביץ | צילום: חיים גרוסמן

    "אני לא מכיר אירוע של התערבות כזו הרבה זמן. כשמשרד החינוך דרשו מהמגזר הכללי שלומדים בוידאו לראות שהם אכן לומדים קמה זעקה של כל התקשורת שאיך יכול להיות שלא מאמינים למורים וההוראה נעלמה", אומר עו"ד נוטוביץ.

    תגובת משרד החינוך: "מייחסים חשיבות רבה למענים המותאמים שיש לתת בעת הזו של נגיף הקורונה למוסדות החינוך שבאחריותנו"

    ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מייחס חשיבות רבה למענים המותאמים, שיש לתת בעת הזו של נגיף הקורונה למוסדות החינוך שבאחריותו, ובכלל זה למוסדות החינוך התורניים. לאור זאת, נקט המשרד בשורה של מהלכים שנועדו להבטיח את המשך פעילותם הסדירה של מוסדות החינוך התורניים. בין המהלכים, התאמת מבחני התמיכה באמצעות לימודים מרחוק ובאמצעים מקוונים אחרים ועדכון נוהל הבקרות למוסדות חדשים. על פי עדכון זה במקרים בהם מתקיימות בקרות, המוסד החדש יוכל לעדכן מבעוד מועד את האגף אודות תלמידים המצויים בבידוד, כדי שלא ייחשבו נעדרים".

    במשרד הוסיפו: "בהתייחס לטענה אודות הבקרה המקוונת, יצויין כי מדי שנה מקצה האגף כ- 1.2 מיליארד ש"ח. בתוך כך, האגף מקיים בקרה כדי להבטיח שהתקציב מגיע לייעודו. בשל אילוצי הקורונה, נבצר מהאגף לקיים בקרות פיזיות, ועל כן הוא מקיים אותן במתכונת מקוונת".



    0 תגובות