- רדיו קול חי - -

מעצמת אנרגיה: שטייניץ יחתום על ההסכם להנחת כבל החשמל התת ימי

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ייצא מחר (ראשוו) לביקור בן יומיים בקפריסין ובמצרים וייפגש עם שרי האנרגיה של חברות פורום הגז של מזרח הים התיכון.

בביקור יקדם השר שטייניץ יחד עם עמיתיו מיזמי אנרגיה בינלאומיים הנוגעים לאזור.

במסגרת הנסיעה מחר לניקוסיה צפוי השר שטייניץ לחתום עם שרת האנרגיה הקפריסאית נטאשה פילידס ועם שר האנרגיה היווני קונסטנטינוס סקריקס על מזכר הבנות להנחת כבל החשמל התת-ימי אירו-אסיה.

הכבל החשמלי, שיחבר בין רשתות החשמל של ישראל, קפריסין ויוון, מתוכנן להיות בהספק של 1,000-2,000 מגה, אורכו יותר מ-1,500 ק"מ והוא יונח בעומק של יותר מ-2,000 מטרים בתוך הים.

נושא נוסף שיעלה בפגישות עם השרה הקפריסאית יעסוק בניסיון לפתור את המחלוקת על מאגר הגז הטבעי אפרודיטה-ישי, שחוצה את השטח הימי של ישראל וקפריסין.

במהלך הביקור בקהיר ביום שלישי צפוי השר להשתתף בכינוסו של פורום הגז של מזרח הים התיכון (EMGF), לראשונה מאז אושרר כארגון בינלאומי.

חברות הארגון הן מצרים, יוון, קפריסין, איטליה, ישראל, ירדן, רש"פ, והשרים ידונו בבקשות הצטרפות של מדינות נוספות, כאשר עד כה פורסם שצרפת (כחברה מן המניין), ארה"ב ואיחוד האמירויות (כמשקיפות) מעוניינות להצטרף.

כמו כן, השר שטייניץ צפוי להעלות לסדר יומו של הארגון את נושא התעבורה הימית במרחב הים התיכון בכלי שיט שיופעלו באמצעות LNG (גז טבעי}.

לפי המתווה שיציע השר שטייניץ, בעוד כמה שנים יצומצם מעברן של ספינות עם מנועים מבוססי נפט, סולר ודיזל – והן תוחלפנה בספינות עם מנועים מבוססי גז טבעי, שנחשב לזמין, זול ונקי לסביבה, במטרה להפוך הים התיכון לאזור שיהיה מוגן ברמה גבוהה מפני זיהומים של נפט וזפת.