- רדיו קול חי - -

אדלשטיין: "מעל למחצית מהאוכלוסייה העלתה במשקל במהלך הקורונה"

למרות העיסוק הרב במגיפת הקורונה צמה ומניעת תחלואה, שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין מפרסם היום (חמישי) הודעה לרגל ציון היום הבינלאומי למניעה וטיפול בהשמנה, מעדכן השר כי אחת מההשלכות של המגיפה היא העלייה במשקל, "לפי סקרים, מעל למחצית מהאוכלוסייה בישראל העלתה במשקל במהלך הקורונה".

"במקביל למדנו כי אנשים החיים עם עודף משקל והשמנה, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח תחלואה קשה כתוצאה מהידבקות בקורונה" אמר השר והוסיף, "לאורך המגפה ראינו במחלקות הקורונה ברחבי הארץ כי מרבית המאושפזים והמונשמים הינם אנשים החיים עם עודף משקל והשמנה".

לכן הבהיר השר כי "יצירת סביבה בריאה הינה חלק מהטיפול בהשמנה. הנגשת מזון בריא, סמלים בחזית האריזה לבחירת מזון מושכלת, סטנדרטים לאיכות המזון בהזנה במוסדות החינוך, שילוב חינוך תזונתי במוסדות לימוד ומהלכים להגבלות פרסום מזון מזיק לילדים ולבני נוער הנם דוגמאות למדיניות לסביבת מזון בריאה אותם מוביל משרד הבריאות בשנים האחרונות במסגרת תכנית "אפשריבריא" ותכניות נוספות בדגש על מערכות החינוך והרשויות המקומיות\,.

"היום הוא יום המניעה והטיפול בהשמנה הבינלאומי וזו הזדמנות להדגשת חשיבות המניעה והטיפול בהשמנה. השמנה היא מחלה מורכבת, בעלת היבטים גופניים, תזונתיים, פסיכולוגיים, חברתיים וסביבתיים" אמר אדלשטיין.

שר הבריאות הרחיב על סכנת ההשמנה, "ברמת הפרט, השמנה כרוכה בהשפעות בריאותיות רבות הכוללות סיכון מוגבר לסוכרת, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם וסוגי סרטן מסוימים כמו סרטן השד וסרטן המעי הגס ששכיחותם גבוה מאוד בישראל. כל אלו פוגעים בבריאות באיכות החיים ומקצרים את תוחלת החיים".

בנוסף, "אנשים החיים עם השמנה מתמודדים עם יחס מוטה מצד מהחברה והסביבה, וכן עשוייה לגרום לקושי פיזי ונפשי. האתגר בפניו ניצבים אנשים החיים עם השמנה אינו רק הירידה במשקל אלא גם השמירה על משקל בריא לאורך זמן".

השר הוסיף ופירט, "ברמת המדינה, להשמנה השפעות נרחבות במספר תחומים: השמנה משפיעה על החוסן הבריאותי של אזרחי ישראל ועל העומסים שחווה מערכת הבריאות. אך לא פחות חשוב מההיבט הבריאותי".

"השמנה משפיעה על הנורמה החברתית ומגדילה את הפער בשוויון הזדמנויות ופערים בין פלחי אוכלוסייה שונים, וכן מתבטאת מבחינה תרבותית בערכי סובלנות, קבלת האחר ועזרה לזולת. כמו כן, להשמנה היבט כלכלי המוערך בכ-20 מיליארד ₪ בשנה, המהוים 1.4% מהתוצר הלאומי הגולמי" אמר שר הבריאות.

לכן מבהיר השר כי לאור הפגיעה הקשה של מגיפת ההשמנה, "החלטתי לפעול כנגד תופעת ההשמנה ולרתום את משרד הבריאות למגר תופעה זו והתחלואה הכרוכה בה. ביקשתי ממנכ"ל משרד הבריאות לגבש תכנית לאומית להתמודדות עם השמנה בישראל אשר תחזק גם את מאמצי המניעה אותם מוביל משרד הבריאות בשנים האחרונות בתחומי החינוך והתזונה, וכן על חיזוק משמעותי של המערך הטיפולי ליצירת מענה לטיפול בהשמנה ברפואת הקהילה והרחבת המענים המקצועיים המגוונים בהובלת תזונאים ורופאים כולל מרפאות".