יומן החוץ – מהנעשה בגלובוס | האזינו

    שלמה ריזל No Comments on יומן החוץ – מהנעשה בגלובוס | האזינו

    יומן החוץ עם שלמה ריזל: בזמן שנתב"ג סגור וכמעט שלא ניתן לצאת מארץ, גם השבוע אנחנו מביאים לכם את סיכום החדשות העיקריות שהתרחשו ברחבי העולם בשבוע האחרון | מתקיפת אוניית הסחר הישראלית, עבור דרך המחאות באיראן, נאומו של טראמפ ועד השגרירות החדשה בישראל | הצטרפו למסע קצר ברחבי הגלובוס

    שלמה ריזל
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    התקיפה האיראנית על אונייה ישראלית

    קטע הקול הזה מאחת מרשתות הטלוויזיה האיראניות מסקר את התקיפה האיראנית על אוניית סחר ישראלית שנעה במימי מפרץ עומאן – המצר המפריד בין הים הערבי למפרץ הפרסי בשבת האחרונה.

    זה היה אמנם אירוע דרמטי אבל בישראל היו מוכנים כבר שנים למקרה שכזה. השאלה לא היתה האם הוא יקרה אלא מתי.

    אבל התקיפה הזו לא נועדה לנקום בישראל על חיסול כלשהוא אלא בעיקר לאותת לממשל ביידן החדש. אם נרצה להשוות זאת למשחק האסטרטגיה הפרסי, השחמט, האיראנים החלו לקרב כעת 'רצים' על הלוח, במשחק החדש שנפתח בחודש וחצי האחרונים אל מול הממשל החדש בוושינגטון, ובמסגרת הפתיחה הזו הם מנסים להביא לשליטה במרכז הלוח בכמה שפחות צעדים.

    התקיפה הזו היא חלק ממכלול גדול של תוקפנות איראנית שבאה לידי ביטוי הן באיראן פנימה, והן בזרועות הטרור שלה שמופעלות באזור, כמובן מבלי להשאיר טביעות אצבע ישירות. התוקפנות באיראן עצמה באה לידי ביטוי בהתקנת ובהפעלת צנטריפוגות חדשות, בהעשרת אורניום לרמה גבוהה, בסילוק הפקחים ממתקני הגרעין, בהתחלת יצור מתכת אורניום, ובאופן כללי: בצמצום פרק הזמן הנחוץ לפיתוח הפצצה הגרעינית.

    התוקפנות שלה בעולם שמחוצה לה בא לידי ביטוי בהגברה משמעותית מאוד של תקיפות מגוונות ורחבות על סעודיה (שהשבוע ננעצה בליבה סכין משוננת על ידי ממשל ביידן שהשית סנקציות על בכירים בה, וכמו אובמה רואה בה מגדלור של איום על הדמוקרטיה) משטחה של תימן, בתקיפת אוניית הסחר הישראלית וכמובן בירי הטילים על בסיסים אמריקאיים בעיראק.

    הנה כאן נשמעים המורדים החות'ים יורים טילים בליסטיים לעבר ריאד, בירת סעודיה רק במוצאי השבת האחרונה

    ואם בכיפופי ידיים עסקינן, מעניין לציין שתקיפת האונייה בוצעה תוך פחות מ-48 שעות מאז שארה"ב תקפה מטרות של האיראנים בגבול עיראק-סוריה, כתגובה על ירי הטילים של המלציות השיעיות על בסיסיה באיראן. כלומר, האיראנים מיהרו לתקוף את הספינה, כדי לאותת לביידן שהם אלו שיאמרו את המילה האחרונה באזור. התגובה הצבאית של ביידן הפתיעה את האיראנים שגילו כי למרות הגוורדיה סביבו שמורכבת מאנשיו של אובמה, הרי שדווקא אנשי הקו הניצי יותר בסביבתו כמו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אויסטין קבעו כעת את הטון, והיו חייבים להגיב ובמהירות.

    מזכיר ההגנה לויד שהיה גנרל בכיר האמון על פיקוד המרכז האמריקאי, מסביר כי ארה"ב תקפה מטרות השייכות לשיעים. הוא לא הזכיר את איראן, אבל לכולם היה ברור שבמילה שיעים הוא מפנה אצבע מאשימה אחת – אצבע למשטר האייתולות השיעי המסוכן היושב בטהרן. אויסטין אגב, אמר כי הוא היה זה שהמליץ לביידן לתקוף כדי לאותת לאיראנים שהממשל החדש, במפתיע, ינופף מולם גם במקל במקרה הצורך/

    המחאות באיראן

    ובעוד היא בוחשת במזרח התיכון ובעולם כולו, איראן עצמה מתמודדת עם מהומות נרחבות שקורות במזרחה, כשבני המיעוט הבלוצ'י במדינה יצאו להפגנות סוערות בתגובה לירי חסר אבחנה של כוחות משמר הגבול האיראני לעבר מבריחי נפט ואזרחים סמוך לגבול עם פקיסטן.

    המהומות החלו לאחר שבתחילת השבוע נורו למוות שלושה מבריחי נפט בלוצ'ים, פושעים זעירים המובילים כמויות קטנות של נפט מאיראן, ובירי נפגעו גם אזרחים רבים שהמתינו בסמוך למעבר הגבול עם פקיסטן.

    בקולות שנשמיע לכם כעת נשמע המון זועם פרץ לבסיס משמרות המהפכה בעיר, מצית כלי רכב ומשמיד מסמכים וציוד. אנשי משמרות המהפכה ומיליציית הבסיג', האמונים על דיכוי כל מחאה במדינה, נאלצו להימלט מההמון הזועם וגולשים ברשתות החברתיות פרסמו תמונות וסרטונים של אנשי הארגון, המהלך אימים על תושבי האזור, נסים על נפשם.

    באיראן מתגוררים בין מיליון וחצי לשני מיליון בני המיעוט הבלוצ'י השייכים לאיסלם הסוני, שלהם שפה ותרבות שונים מאלו של הרוב הפרסי במדינה. רוב אוכלוסיית העם הבלוצ'י מתגוררת בשטחה של פקיסטן והאזור ידוע ככזה שבו קורות פעולות גרילה אל מול המשטר האיראני.

    נאום טראמפ

    חמישה שבועות בלבד של מנוחה הספיקו לנשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ, בטרם יצא השבוע לנאום הפומבי הראשון שלו, שנועד למטרה אחת: להראות לכל מי שחשב להיות המועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות ארה"ב שטראמפ נמצא על הבמה עם מלאו כובד משקלו והוא לא מוכן לוותר על התפקיד הזה לאף אחד.

    התמיכה העצומה בו במפלגה הרפובליקנית מראה לכולם שהקרב, לפחות נכון לעכשיו, חסר סיכוי. שטראמפ ממשיך לקבע את מעמדו כמי שהציל את ארה"ב מידי הדמוקרטים ומוכן להמשיך זאת כל אימת שידרש.

    בנאום שנשא בכנס השנתי, החשוב מאוד של הוועידה השמרנית שהתקיים באורלנדו שפלורידה, הוא תקף את הדמוקרטים – אחרי שהתקבל בתשואות ממושכות – כשאמר "הם הפסידו את הבית הלבן אבל מי יודע, מי יודע. אולי אחליט לנצח אותם בפעם השלישית".

    עוד לדבריו "התאספנו כאן כדי לדבר על העתיד – העתיד של התנועה שלנו, של מפלגתנו ושל המדינה האהובה שלנו. התנועה רק מתחילה, ובסוף אנחנו ננצח. ננצח. אני הולך להמשיך להילחם לצדכם. אנחנו לא מקימים מפלגות חדשות. יש לנו את המפלגה הרפובליקנית שתהיה מאוחדת וחזקה יותר מתמיד".

    ובחזרה ארצה – לשגירות החדשה שהוקמה השבוע

    בטקסים מרגשים שנערכו אתמול בירושלים, הגיש השגריר הראשון של מדינת איחוד האמירויות לישראל, מוחמד מחמוד פתח עלי אל-חאג'ה. את כתב האמנה שלו לנשיא המדינה ריבלין.

    היה זה רגע מכונן ובולט ביחסים החדשים שנפתחו בין ישראל למדינות הערביות סביבנו, רגעים שמול איראן מאיימת ומסוכנת רק ילכו ויתעצמו. הנה דבריו של השגריר החדש עצמו שאמר בין היתר "הסכמי אברהם יזכרו כמגדלור נוצץ לכל שוחרי השלום בעולם. וכזה שיצר מציאות חדשה. לשתי המדינות יש רצון משותף להביא שלום ובטחון לאזור ולהפיץ רוח של תקווה ואופטימיות בין עמנו".



    0 תגובות