- רדיו קול חי - -

שומרים על כבוד המת: ההנחיות החדשות לביצוע ניתוחי מתים

כבוד המת. בעקבות עתירה לבג"צ שהגיש ארגון בצלמו, נגד היד הקלה שהמשטרה נוהגת בשליחת מתים לנתיחה, יצאו השבוע הנחיות חדשות של היועץ המשפטי בנושא נתיחת מתים. על פי ההנחיות החדשות יצומצמו למינימום ההכרחי לשליחת נתיחות גופות בישראל.

בעקבות פרסום ההנחיות ארגון בצלמו וארגון זק"א פרסמו מכתב למתנדבי זק"א ולכל מי שעומד בסיטואציה בה המשטרה מבקשת לבצע ניתוח בנפטר.  במכתב מבקשים ראשי זק"א ובצלמו יהודה משי זהב ויהודה פואה מהמתנדבים ללמוד את הנחיות החדשות ולוודא את יישומם בשטח.

יו"ר זק"א יהודה משי זהב בירך על ההנחיות החדשות וכתב, ניכר כי בהנחיות אלו נעשה ניסיון לשמור על כבוד המת המנותח בצו שיפוטי. זאת בשורה ארוכה של פרמטרים.

חלק מההנחיות החדשות: בקשה לנתיחת גופה תוגש אך ורק בהתקיים התנאים המצטברים הבאים: א. נסיבות העניין מלמדות על קיומו של יסוד סביר לחשש שהמוות נגרם בעבירה.
ב. יש בנתיחת הגופה כדי לתרום תרומה ממשית לקידום חקירת סיבת המוות, מנגנון
ההמתה או התשתית הראייתית.

ג. לא ניתן לברר את סיבת המוות או מנגנון ההמתה בדרך שיש בה פגיעה פחותה
יותר בכבוד המת (כגון בדיקות לא חודרניות של הגווייה, צילומי CT ,בדיקה טוקסיקולוגית וכדומה).

כמו כן, החלטה בדבר הגשת בקשה לנתיחת הגופה תתקבל רק לאחר גיבוש תמונת מצב עדכנית על סמך פעולות חקירה, כגון: איסוף ראשוני של עובדות מחשידות והבאת נתונים מזירת העבירה בדבר שאלת קיומו של יסוד סביר לחשש כי המוות אכן נגרם בעבירה.

עם זאת, מפאת כבוד המת וחשיבות הבאתו לקבורה במהירות האפשרית, אין להתעכב עם החקירה הראשונית מעבר לזמן סביר וקצר. ככל שיוחלט על הגשת בקשה לחס"מ, נתוני החקירה הראשונית ישמשו את בית המשפט הדן בבקשה.

לעומת זאת ההנחיות משאירות מערב פרוע ממש במקרים בהם "אין התנגדות של קרובי משפחת המנוח" כך מסעיף 13 בהנחיות החדשות עולה כי: אין צורך ב"אישור קרובי המשפחה". אין צורך ב"הסכמה מרצון חופשי". אין צורך ב"חתימת שלושה רופאים". אין צורך ב"החתמת הקרובים על טופס".

לכן ההישג הוא בכך שההנחיות החדשות מדגישות את הצורך בהתערבות מיידית של בית המשפט שיעצור את הפגיעה בכבודם של הנפטרים ובני משפחותיהם המופקרים על ידי פרשנות מרחיקת לכת של חוק האנטומיה.

ההנחיות החדשות: הנחיה 13.2 [1]