כמה ימי פורים יש? \\ חלק ב' | יצאנו לבדוק

    ארי טננבוים No Comments on כמה ימי פורים יש? \\ חלק ב' | יצאנו לבדוק

    שאלתם את עצמכם פעם כמה ימי פורים יש? יצאתי לבדוק וגיליתי כי יש למעלה מ-40 ימי פורים | איך שכנע חכם היהודים את המלך ששר צבאו רוצה להרע להם? | סיפורן של קהילות שחוגגות פורים לאו דווקא בגלל צורר שלחם בהם אלא, לדוגמה, כי ירד שלג כבד | כל הסיפורים מאחורי ימי הפורים המעניינים והמיוחדים בכתבה שלפניכם

    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחרי שבכתבה הקודמת הסברתי מה זה פורים שני, מדוע חוגגים אותו וסיפרתי על פורים מועד קטן ופורים סרגוסה, בואו נמשיך לעוד סיפורי 'פורים שני' יפים ומרתקים.

    פורים קסטיליה – הרעיון של רבי משה 
    אף פעם מקורבי המלך לא אהבו שהיהודים מצאים חן בעיני המלך. אך ניראה כי את הצורר גונזלו זה ממש הטריד. ביום שקופת המדינה הייתה ריקה בעקבות קרבות מלחמה אמר גונזלו למלך כי אם ייתן לו עשרה היהודים הוא יצליח להחזיר לקופה את כל הכסף כימים ימימה. במתק שפתיו הצליח לשכנע את המלך להקשיב בקולו וקרנו במלוכה עלה.

    מיני אז החלה תקופה חשוכה ליהודים. הצורר הלז אסר את דון יוסף בן אפרים הלוי בנבנישתי – יועצו של המלך, באשמת קשירת קשר ושדידת קופת המלוכה. הוא לא שרד בעינויים ונפטר.

    גם גורלו של רופא המלך, דון שמואל, לא שפר. הוא נעצר עם שני אחיו ורכושם הוחרם. לאחר שלא הסכים 'להודות' בהאשמות המיוחסות לו, הוצע לו להינצל על-ידי המרת דתו. הוא סירב ומת על קידוש השם לעיני רבים. גונזלו הצורר עיכב את קבורתו שנה תמימה.

    באותם ימים קשים נרקמה ידידות בין המלך ובין רבי משה אבראווליא, משורר וסופר ידוע. אבי משה הורה לכל היהודים להתקהל ולזעוק לה' והוא הלך לדבר אם המלך. הוא אמר לו כי שאשר יחזור גונזלו המלחמה שזה עתה הסתיימה, ייתכן כי גאוותו תעמוד למולו. הוא הציע למלך לקרוא ל גונזלו שיבוא אליו לבדו על מנת לראות את נאמנותו.

    הבקשה של המלך הפתיעה והפחידה את גונזלו כאחד והוא סירב לבוא אל המלך לבדו. הוא אמר שאם המלך רוצה לדבר אתו, שיבוא אליו.

    הוא התבצר עם אנשיו במצבר. לא לקח לחיילו של המלך הרבה זמן לכבוש את המצבר ולהוציאו להורג.

    מני אז הייתה ליהודים אורה ושמחה ויקבעו את כ"א אדר ליום ששון ושמחה.

    פורים ליבורנו – בסגנון שונה
    את פורים ליבורנו שבאיטליה לא חגגו בגלל צורר כזה או אחר אלא דווקא בגלל שהיה להם הרבה רעידות אדמה חזקות באזור.

    ראשי הקהל תיקנו תקנות מיוחדות לחיזוק שמירת התורה והמצוות וקבעו את יום כ"ב שבט ליום צום ותענית. כיוון שבסוף הצום הם היו יוצאים בשירה וריקודים – בטוחים שה' הטוב יעזור להם – קבעו את היום הזה לפורים שני.

    כמו גם פורים אנקונה (גם היא באיטליה) בה ניצלו היהודים מרעידת אדמה גדולה. היה זה בכ"א טבת.

    גם פורים שלג, של יהודי תוניס, לא נחגג בגלל צורר אלא בגלל.. ניחשתם נכון: שלג. בכל העיר תוניס ירד שלג כבד שגרם לנזקים גדולים ורק בעיר היהודים לא ירד שלג. את החג הזה מציינים בכ"ד טבת.

    פורים היטלר
    פורים היטלר, או בשמו השני: פורים קזבלנקה, נחגג בב' כסליו ביום בו ניצלו היהודים מהנאצים ימ"ש. פרופסור חסין כתב על המאורע מגילה כמעט כמו מגילת אסתר.
    בהקדמה למגילה, כתב פרופסור חסין שלא להתבדח בא, משום שהסוף של מגילת היטלר אינו סוף שמח וכי יש לקרוא את המגילה בכובד ראש מתוך זיכרון הנרצחים.

    רשימת ימי 'פורים שני' עוד גדולה עד-כמעט-דלא-ידע, אך נסתפק בזה.

    העיקר שיהיה לנו פורים שמח ושנזכה לחגוג את חג הפורים עם משיח צדקנו – במהרה.



    0 תגובות