כוס ישועות אשא: כוס הקידוש של האדמו"ר מטשורטקוב במכירה פומבית

    ארי טננבוים No Comments on כוס ישועות אשא: כוס הקידוש של האדמו"ר מטשורטקוב במכירה פומבית

    האדמו"ר היה ידוע בקדושתו ובפרישותו מהבלי העולם הזה ובדבקותו המתמדת בהקב"ה | במרכז הכוס יש חריטה מרגשת במיוחד: "מן הצדיק מטשרטקוב" | כל הפרטים

    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הגביע נעשה במחצית השנייה של המאה ה-19. על גבי הגביע ישנה עבודת חריטה פרחונית מרהיבה. במרכז יש חריטה מרגשת במיוחד: "מן הצדיק מטשרטקוב".

    ידוע הסיפור המרגש והפלאי שמופיע בספר 'נדע בקדושים', על הרבי הקדוש ר' דוד משה מטשורטקוב, שבשעת הקידוש, כשהיה ר' דוד ברתחא דקדושה, היין שבגביע היה מתחמם ורותח ממש.

    בבית המכירות מספרים כי "זה גביע כסף איכותי, עדין ויפה. מדובר על פריט יחידי במינו, פריט של נשמה, רגש וקדושה. כזה שהוא מרגש ובעל חשיבות.

    הרב דוד משה פרידמן מצ'ורטקוב (ז' בסיון תקפ"ז, 1827 – כ"א בתשרי תרס"ד, 1903) היה מייסדה של חסידות צ'ורטקוב, בנו של רבי ישראל מרוז'ין והנין של המגיד ממזריטש. הוא היה חתנו של רבי אהרון מצ'רנוביל.

    כשהיה תינוק אביו אמר עליו כי "בקרבו מקננת נשמה גדולה שתקרב את לבבות ישראל לאלוקים." ואכן, עוד מילדותו הרב היה ידוע כילד מוכשר מאוד.

    נאמר עליו: "וכל איש אשר רצה להשתתף בצרות ישראל, היה יכול לשמוע צרות ישראל בלי שיעור אצל האדמו"ר הקדוש בטשורטקוב, שבאו אליו מכל פינות ישראל…"

    האדמו"ר היה ידוע בקדושתו ובפרישותו מהבלי העולם הזה ובדבקותו המתמדת בהקב"ה. הוא היה ידוע גם בעדינות נפשו ובאהבת ישראל שלו לכל יהודי באשר הוא ובדרך הזו הוא אף הדריך את חסידיו. בתקופתו חסידות טשורטקוב הייתה בשיאה ואלפי חסידים מכל אירופה גדשו את בית המדרש.

    על רגישותו לזולת בצורה מדהימה ניתן ללמוד מהסיפור הבא: הרבי מסדיגורה סיפר שדודו רבי ישראל מטשורטקוב היה נוהג לטייל לפעמים בגני העיר וינה לצרכי בריאותו, והוא היה מתלווה אליו ולומד מאורחותיו. באחד מהטיולים הם התיישבו על אחד הספסלים שבגן. לפתע התיישבה אישה נוכרייה בקצה השני של הספסל. האדמו"ר מסדיגורה הצעיר רצה לקום מיד ממקומו, אבל האדמו"ר מטשורטקוב רמז לו להמשיך לשבת, כדי שלא לפגוע באותה אישה. לאחר כמה רגעים הרבי הוציא את השעון שלו, הסתכל בו ואמר: "או, השעה מאוחרת, צריכים ללכת". וקם ממקומו.

    סיפור נוסף מלמד על רוח הקודש שהייתה לו: פעם אחת בא ר' שמואל הלפרין זצ"ל, שהיה הרב של אמסטרדם, והרב הראשון של שכונת זיכרון מאיר בבני ברק לביקור בוינה. הוא נכנס אל האדמו"ר ששאל אותו "מה הביא אותך לוינה?" ר' שמואל השיב לו: "אני מאמין באמונה שלמה, שהרבי יודע למה אני באתי!". הרבי הביט בו ואמר: "הגעת בגלל רופא!", ואכן כך היה.

    כמו כן, בהקשר הזה של הצדיקים אשר השתמשו בכוסות לקידוש שנעשו ממטבעות של צדקה ראוי להזכיר פריט מרגש נוסף: קופת צדקה מהציון הקדוש של רבי לוי יצחק מברדיטשב- סנגורם של ישראל. מדובר על קופת צדקה עשויה עץ, ישנה ומרגשת, אשר שכנה עשרות שנים בציון הקדוש של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב.

    זוהי קופסת עץ גדולה, עם הכיתוב "צדקה גדולה" על גבייה, ומנעולי מתכת בראשה, שלדברי גבאי המקום שכנה בציון עשרות שנים, ורבבות יהודים שפכו ליבם ופתחו ידם ונדבו לזכותו של רבנו הקדוש סנגורם של ישראל- רבי לוי יצחק בן שרה סאשה.

    הפריטים המרגשים עומדים כעת למכירה פומבית בבית המכירות תאג' ארט – Taj Art ביום שלישי, 2.3.21, בשעה 19:00 בירושלים.

    קרדיט: בית המכירות תאג' ארט – Taj Art



    0 תגובות