- רדיו קול חי - -

השניות הגורליות בין חיים למוות והמפגש המרגש עם החובשים

התרגשות רבה שררה אמש (מוצ"ש) בביתו של תושב העיר ב"ב אדם יקר כבן 72 בעת שעלו לביתו לבקרו כונני ארגון "הצלה" גוש דן ו"איחוד הצלה" שהצילו את חייו בשילוב כוחות מיוחד, לאחר שהתמוטט לפני כשלושה שבועות בביתו וחזר לחיים בזכותם של מתנדבי הארגון.

הכוננים היקרים יהודה מור, יוסי רוטנשטיין, נפתלי בינדר, מוטי הופמן, צבי רוטנברג, אדיר מיעטו ושמעון ורקר יחד עם בכירי הארגונים  עלו לביתו לבקשת המשפחה להודות להם על מסירותם כאשר לפני כשלושה שבועות בעיצומו של ליל שבת הוזעקו הכוננים לקריאה על האיש שאיבד את הכרתו לאחר שלקה בדום לב. הכוננים שהגיעו למקום תוך שניות החלו מיד בפעולות החייאה מוצלחות ובסיומם פונה לבית החולים שם התייצב מצבו והחל בתהליך שיקום כשלקראת השבת האחרונה אף שוחרר לביתו.

מיד עם הגעת האיש לביתו הוא ביקש להזמין את הכוננים שהשתתפו במהלך ההחייאה, ואכן עם צאת השבת עלו הכוננים לביתו, שם כאמור הביעו בני המשפחה את רצונם ליטול חלק בפעולות הצלת החיים של הארגון בתרומת מכשיר דפיברלטור חדיש שיסייע להצלת חיים נוספים, כשהם מביעים בכך את רגשי התודה למתנדבים המסורים.

צילום: דוברות ארגון "הצלה"

"הייתי כבר עם פיג'מה כשדפיקות חזקות הלמו את דלת הבית", כך פותח עו"ד יעקב דיכובסקי, חובש הצלה בכיר במד"א, את עדותו על הרגעים הדרמטיים שאירעו בבניין מגוריו בבני ברק, בליל שבת לפני שלושה שבועות, ועל חייו של שכנו בן ה72 שניצלו בזכות המענה המהיר.

"ליל שבת. סיימנו לסעוד את סעודת השבת ואני, כבר עם פיג'מה, קורא קריאת שמע ומתכונן לשינה. לפתע נשמעו דפיקות חזקות מאוד על דלת הבית. רצתי בחשש לדלת ובפתח הבית עמדה אשתו של השכן שלנו לבניין, ר' מוישה. "בעלי לא מגיב. אני חושבת שהוא לא בהכרה", היא צעקה בבהלה ובמצוקה. לא התמהמתי לרגע ורצתי לדירה של השכן תוך שאני מבקש מאשתי שתתקשר למוקד 101 של מד"א כדי להזעיק עזרה".

"כשנכנסתי לדירה של השכן ר' מוישה", ממשיך דיכובסקי לתאר, "ראיתי אותו ישוב על הכורסה, כשהוא לא מגיב וללא דופק ונשימה. קראתי לחתן שלי שיבוא לעזור לי להוריד אותו לרצפה והתחלתי מיד בעיסויים ללא הפסקה. אשתי ירדה לרכב בחניה והעלתה לי את תיק הציוד שלי".

בזמן שדיכובסקי וחתנו עמלו בביצוע עיסויים על בית חזהו של השכן כשהם לא מפסיקים לרגע, הוזנקו לכתובת תורני השבת של ארגון הצלה, חובשי הצלה במד"א, יהודה מור ויוסי רוטנשטיין, כשאליהם מצטרפים חובשים נוספים, נפתלי בינדר שמתגורר בסמוך וכן ישראל כהן.

החובשים הצטרפו לפעולות ההחייאה, חיברו מיד מכשיר דפיברילטור, והמכשיר זיהה צורך במתן שוק חשמלי. "הדפיברילטור זיהה מיד שיש בעיה לבבית", אומר דיכובסקי "והמליץ על מתן שוק חשמלי. המכשיר נתן לא שוק אחד ולא שניים אלא שלושה שוקים כשבין לבין אנחנו לא מפסיקים בעיסויים. באותו הזמן הגיע לדירה צוות אט"ן של מד"א שהמשיך בטיפול איתנו".

צוות האט"ן ביצע מספר פעולות החייאה מצילות חיים הכוללות מתן תרופות דרך הוריד וכן חיבור אינטובציה להמשך הנשמה, ואכן לאחר דקות ארוכות הלב של ר' מוישה שב לפעום והדופק חזר.

צוות האט"ן יחד עם חובשי הצלה במד"א הורידו אותו לניידת הטיפול נמרץ כשמצבו מוגדר קשה אך יציב וכשהוא מורדם ומונשם. החובשים נפתלי בינדר ויהודה מור אף הצטרפו לפינוי בנסיעה דחופה לבית החולים "שיבא" בתל השומר על מנת להמשיך ולסייע בפעולות ההחייאה. יש לציין כי לאחר ההכנסה למיון, חזרו החובשים בינדר ומור לביתם בבני ברק בצעידה רגלית מבית החולים.

עם ההגעה לבית החולים הוכנס ר' מוישה למחלקת טיפול נמרץ להמשך טיפול רפואי מציל חיים. בחסדי שמיים, כעבור יומיים בלבד מהגעתו לבית החולים חזר ר' מוישה להכרה מלאה ואט אט התאושש. כעבור שבועיים וחצי נוספים של שיקום, הוחלט לשחררו לביתו בערב שבת האחרונה.

משפחתו ביקשה להודות לחובשי ההצלה ובפרט ליעקב דיכובסקי השכן שבזכות הגעתו המהירה תוך שניות והתחלת ביצוע עיסויים, ניצלו חייו של ר' מוישה. הם הזמינו אותם להרמת כוסית 'לחיים' להודייה על נס הצלת החיים.

אמש, במוצאי שבת, עלו החובשים לביתו של ר' מוישה. אשתו זיהתה מיד את החובשים כאלו שהצילו את חיי בעלה, ואמרה להם "אני נזכרת ברגע המפחיד הזה שאבא התמוטט ואת השניות בהם נכנסתם והצלתם את חייו של בעלי". החובשים ישבו ושוחחו עם ר' מוישה וסיפרו לו את כל מה שקרה מרגע שאיבד את ההכרה, דרך המענה המהיר של שכנו יעקב ועד הפינוי לבית החולים.

"הרופאים אמרו לי בבית החולים" אמר ר' מוישה בהתרגשות, "שבזכות ההגעה תוך שניות וביצוע העיסויים נמנע ממני נזק בלתי הפיך, ושבזכות השוקים החשמליים של מכשיר הדפיברילטור ופעולות ההצלה שלכם החובשים – חזרתי לחיים".

חובשי ההצלה שמחו לראות את ר' מוישה כשהוא בריא ושלם וכשהוא במצב רוח טוב ואמרו לו כי זוהי זכות גדולה עבורם להיות שליחים של הקב"ה בהצלת חייו. הם נעמדו לתמונה משותפת עם ר' מוישה, שלא הפסיק לברך אותם ולומר "אני מודה להקב"ה על החיים שנתן לי בחזרה. ואתם, השליחים שלו, אתם מלאכים, אין לי תיאור אחר, מלאכים".

חובשי הצלה במד"א, יחד עם חבר הנהלת הארגון, מנחם אינדיג, במפגש המרגש והרמת כוסית 'לחיים'

דוברות ארגון הצלה