האם דגים עדיפים על בשר?

    עפר גדנקן 3 Comment on האם דגים עדיפים על בשר?

    מאת: רותי אבירי, דיאטנית קלינית, יועצת תזונה לחברת "סטארקיסט"

    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מחקר שהתבסס על נתונים של מעל 400,000 איש ופורסם החודש במגזיןEuropean Heart Journal, מצא שאכילת דגים במקום בשר או עוף מלווה בסיכון נמוך יותר למגוון סיבוכים קרדיווסקולאריים (כגון היארעות ותמותה ממחלות לב וכלי דם, אוטם לבבי, אירוע מוחי ואי-ספיקת לב), בעוד שצמחונות לוותה בסיכון נמוך יותר להיארעות מחלות לב וכלי דם בלבד.

    רוב האוכלוסייה לא צורכת מספיק דגים למרות שכולם יודעים ש"דגים זה בריא". הסיבה לכך פשוטה מאוד- אנחנו לא מספיק יודעים כיצד לשלב אותם בתפריט היומי באופן שבאמת יגביר את צריכת הדגים שלנו.

    אילו מחסומים יכולים להיות לנו בצריכת דגים?

    אנחנו לא מורגלים לקנות דגים טריים. דגים טריים כדאי לקנות רק כשאנחנו מתכננים להכין אותם קרוב ככל האפשר למועד הקנייה ולכן זה דורש תכנון מראש שלא תמיד אפשרי. אפשרות אחרת היא לקנות דגים קפואים ואולי לשלם במידה מסוימת את מחיר הטעם, אבל לדעת שזה נמצא במקפיא וברגע שנרצה נוכל להפשיר ולהכין מיד.

    האפשרות הכי פשוטה ונוחה, היא להחזיק במזווה טונה בקופסה. יש לה אורך חיי מדף של כמה שנים והיא יכולה תמיד להיות פתרון זמין- היא דג לכל דבר ולמרות היותה בקופסה אין בה חומרים משמרים ומירב הערכים התזונתיים בה נשמרים כמו בדג טרי.

    "זה מסובך להכין דגים". האמת היא שרובנו יודעים שזה לא מסובך להכין דגים. מתבלים ומכניסים לכ-20 דקות לתנור ויש לנו ארוחה מוכנה. ובכ"ז זה נתפס לחלקנו יותר מסובך מאשר להכין שניצלים או קציצות. בדיוק בגלל זה, טונה סטארקיסט בקופסה מהווה פתרון. רק לפתוח את הקופסה ולהוציא את הדג הכבר מבושל ומוכן לאכילה ולשלב בארוחה קרה או חמה. חשוב לדעת שניתן לחמם את הטונה לאחר שמוציאים אותה מהקופסה ובכך היא יכולה להוות גיוון מצוין למנת דגים בארוחה החמה ביום.

    "ילדים לא אוהבים דגים". בהחלט יש ילדים שלא אוהבים דגים. רק כדאי להיזהר לא לקבוע את זה לפני שניסינו והצענו להם כי אנחנו עשויים להיות מופתעים. ישנן דרכים חשובות שיכולות לעודד ילדים לנסות ולאכול דגים: לנסות לשתף אותם בהכנה ולאכול את הדגים בעצמנו כדוגמה אישית והכי פשוט- להציע להם טונה בקופסה: היא לא נראית או מריחה כמו דג, ניתן להכין ממנה שפע של מאכלים במרקמים ידידותיים עבור ילדים כגון קציצות או "טונהלז", לשלב בסלט קר או חם או כממרח לכריך.

    אנחנו לא אוהבים לראות עיניים וזנב בצלחת שלנו. דגים לא חייבים להיות מוגשים ולהיאכל בצורתם השלמה. ניתן לטחון אותם להכנת קציצות, להגיש רק את החלקים הנקיים כגון הפילה או להגיש טונה בקופסה שלא נראית כמו דג.

    "אנחנו לא אוהבים את הטעם או הריח". על טעם וריח אין להתווכח. יחד עם זה ניתן להכין דגים כמעט בכל מגוון הטעמים: מלוח, חריף ואפילו מתוק או חמוץ וכמובן שניתן להשתמש במגוון תבלינים ורטבים. אם בחרנו לאכול טונה בקופסה, לטונה סטארקיסט יש מגוון טעמים. בנוגע לריח, יש מגוון שיטות להוציא את הריח מדגים כגון שימוש במיץ לימון, השרייה בחומץ או מלח ושטיפה.

    "אנחנו לא אוהבים אוכל מבושל או לבשל". יש דג אחד שאפשר וטעים לאכול אותו קר והוא הטונה בקופסה. במקום ארוחה חמה מבושלת ניתן להכין איתו ממרחים לכריכים, תוספת לסלטי ירקות או סלטים מדגנים קרים (פסטה או קינואה למשל).

    לסיכום – את רוב המחסומים באכילת דגים ניתן לפתור ותוצאות המחקר שפורסם החודש רק מעודדות את החשיבות והכדאיות הבריאותית לעשות זאת. כפי שניתן לראות, בטונה סטארקיסט יש הזדמנות מצוינת להגברת צריכת הדגים. היא אינה מכילה חומרים משמרים, ועשירה בחלבון מלא ואיכותי, ניתנת לחימום ולכן משתלבת היטב כמנת חלבון בכל ארוחה חמה, וכן כתוספת מזינה ומעשירה לכל סלט.



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      על אף הערכים התזונתיים בטונה כפי המוזכר בכתבה, יש לקחת בחשבון שדג הטונה הינו דג עם ערך-חומציות (PH) יחסית גדולה, ועובדה זו מפחיתה ברמה הבריאותית של הטונה. וישנם דגים אחרים שעדיף לצרוך מבחינת היבט בריאותי של רמת ה-PH.

      1. כמובן שהחברה כותבת מה שהיא רוצה לכתוב כדי למקור את המוצרים שלה ככה זה
        אבל תודה על האהרה

    2. 2

      דווקא אצלנו הילדים אוהבים לאכול את העיניים של הדגים.