סיקור מיוחד על זירת האיומים האיראנית החדשה על ישראל

    שלמה ריזל 1 Comment on סיקור מיוחד על זירת האיומים האיראנית החדשה על ישראל

    מה הוא האיום התימני החדש על ישראל? מה הקשר בין החות'ים לאיראנים? מתי הוקמה זרוע בלחימה האווירית שלהם ומתי נפגעה מכך איחוד האמירויות? ומה הקשר לבסיסים ישראליים סודיים באריתריאה? פרשנינו המדיני שלמה ריזל בסיקור מיוחד | פרק א'

    טילי שיוט וכטבמי"ם שהציגו החות'ים
    16:02
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on "את שונאת את החרדים?": כיצד הגיבה היועמ"שית?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סוללות הפטריוט שנפרסו באזור מפרץ אילת בשבוע האחרון, כמעט מתחת לרדאר, חשפו את אזרחי ישראל לאיום מסוכן ואמיתי שכמעט ואינו מוכר – האיום התימני.

    השבוע הקרוב אמור להיות השבוע הרגיש ביותר באזור: טראמפ עומד לעזוב את הבית הלבן, ולמרות שלפי בכירים ישראלים הוא אינו צפוי להפתיע ולתקוף באיראן, החשש הוא שהאיראנים ינסו להתגרות בכוחות או בסיסים אמריקאים המוצבים במזרח התיכון, כמו גם במטרות ישראליות, במטרה לנקום בטראמפ שידיו כבולות, ולהציב עובדות מוגמרות וכללי משחק חדשים בפניו של ביידן, רגע לפני שהוא נכנס לחדר הסגלגל.

    בהקשר זה, האיום התימני הוא החשש הגדול ביותר כיום במערכת הבטחון. פריסת מערכות היירוט שאמורות להגן על בסיסים צבאיים באזור אילת ועל תושבי העיר עצמה, מראות שבישראל מנסים להתכונן מבעוד מועד למתקפה שכזו ואולי אף למנוע אותה מלכתחילה על ידי פרסום ההכנות ההגנתיות הישראליות.

    אז ממה מורכב האויב התימני, מתי הוא צץ, מה הקשר לאיראן והאם האיומים האלו אכן ממשיים? הנה סקירה קצרה.

    המורדים החות'ים – שלדמותם נקצה בעז"ה כתבה נרחבת בפני עצמה – משתייכים לפלג השיעי באסלם ומתוקף כך מזוהים עם איראן. הם השתלטו על חלקים נרחבים בתימן ובכלל זה על הבירה צנעא לפני שש שנים ומאז מטרידים את מנוחתן של המדינות הערביות, הסוניות שסובבות אותה בתמיכה, עידוד וליווי הדוק של איראן.  לא רק סעודיה סובלת מהם אלא גם ידידתנו החדשה איחוד האמירויות.

    המעורבות של זו האחרונה במלחמה בתימן הייתה לבטח עוד סיבה שהביאה אותה לחתום על הסכם השלום עם ישראל, מתוך רצון ליצר עליונות טכנולוגית וצבאית בשדה הקטל המדמם בתימן שנראה כי אין לו קץ.

    שלש פעמים הלמו החות'ים באמירתים. הפעם הראשונה הייתה לפני כשלש וחצי שנים בעת ששיגרו טיל יבשה-ים איראני לעבר ספינת חיל הים שלהם. הספינה אמנם נפגעה רק קלות, אבל הסרטת האירוע תוך צהלות החות'ים ברקע למראה הפיצוץ שנגרם על סיפונה, פגע קשות בגאווה של האמירתים שמתגאים תמיד בכוחם הצבאי.

    שתי פעמים נוספות התרחשו לפני שנתיים כאשר החות'ים טענו כי ירו טיל שיוט לעבר אתר בניית תחנת הכוח הגרעינית אזרחית 'אל ברקאן' באבו-דאבי בירת איחוד האמירויות, ופעם נוספת הייתה כאשר לדבריהם תקפו את שדה התעופה הבינלאומי באבו-דאבי בטיל שיוט.

    מה שמדאיג בשני המקרים זו העובדה שמדובר ביעדים שמרוחקים יותר מ-1,500 קילומטר מצנעא בירת תימן ושההכחשה של האמירתים הייתה רפה – כלומר היה ברור שהחות'ים אכן תקפו את שני היעדים האלו כפי שהצהירו.

    המכות שחטפה איחוד האמירויות היו כאין וכאפס לעומת המכות שחטפה סעודיה, ועודנה חוטפת. טילים בליסטיים שנורים על הסעודים הם עניין שבשגרה, וכך גם פשיטות אכזריות על ערי ספר סעודיות ועל מדות של משמר הגבול הסעודי שמסתיימות תמיד באבידות קשות.

    אגב רק לפני שנה וחצי, שעות ספורות לפני שהנשיא טראמפ הגיע לביקור בריאד, בירת סעודיה, יירטו הסעודים טיל בלסיטי שנורה על בירתם על ידי החות'ים.

    החות'ים מפילים מל"ט סעודי

    המכה הקשה ביותר שניחתה על הממלכה הערבית הייתה ללא ספק זו שהתרחשה בשנה שעברה אשר במסגרתה פגעו מלט"ים מתאבדים בשני מתקני נפט חשובים מאוד שהובילו לשריפות נרחבות, להפסקת שאיבת הנפט באזור, ולהפחתת תפוקת הנפט הסעודית ב-50 אחוזים לכמה ימים – צעד שהשפיע על מחירי הנפט בעולם כולו.

    במסגרת התקיפה שנערכה על אתרים של חברת ARAMCO, חברת הנפט הממלכתית של סעודיה הנחשבת לחברה הגדולה ביותר בעולם, הותקף  מתקן זיקוק הנפט הגדול בעולם, וכן שדה הנפט השני בגודלו בממלכה.
    התקיפה שהותירה את העולם כולו בהלם נעשתה כאמור באמצעות מזל"ט תימני מתאבד. זהו למעשה גרסא עממית לטיל שיוט המהווה בעת ובעונה אחת נשק לטווח ארוך, קטן וקשה לזיהוי ומסוגל לפגוע בדייקנות רבה.
    לפי אנשי מודיעין ישראלים שבחנו את שבריו, מדובר בגרסה משודרגת של מזל"ט התצפית האיראני אבאביל שחשפה איראן בשנות התשעים, שהטווח שלו מגיע ל-1,500 קילומטרים.
    המתקפה החות'ית הזו כללה, לפי הערכות, כעשרה מזל"טים שצלחו את הדרך הארוכה, עקפו את מערכת הנ.מ. הסעודית ותקפו בעת ובעונה אחת.

    החשש כעת הוא שהחות'ים הצליחו להגדיל את טווח האבאיל וינסו לשגר מטס של כמה מזלט"ים לכיוון מפרץ אילת.

    חשש נוסף הוא טילים בליסטיים שהועברו לחות'ים בידי איראן,  שאולי יהיו ארוכים ומדויקים אף יותר מאלו שהוא יורה השכם והערב על סעודיה.

    פרויקט הטילים התת קרקעי באיראן

    לפי מחקר ב"מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון": "האיראנים פחות מצליחים (או פחות מתאמצים) לטשטש את טביעת האצבעות של תעשיית הטילים שלהם שמוטבעת על הטילים החות’יים. אחד מהטילים "מפיתוח תימני", הנקרא בפי החות’ים בשם “אל קאהירה”, נראה כתאום זהה של טיל איראני בשם "טונדר", שאיננו אלא טיל הקרקע-אוויר הסובייטי הוותיק SA2 שהוסב על ידי הסינים לטיל קרקע-קרקע.

    ההופעה הראשונה של טילים בליסטיים לטווחים ארוכים יותר בשירות החות’ים הייתה ב-2016 כשהם הציגו טילים בליסטיים “מפיתוח וייצור תימני” בשם "בורקן 1", שנראים כתאומים זהים של הטיל האיראני "שאהאב 2", שאיננו אלא העתק של הטיל הצפון-קוריאני "הואסונג 5", שגם הוא איננו אלא תעתיק של טיל ה"סקאד" הסובייטי המקורי.

    בשנה שלאחר מכן השיקו החות’ים טילים עוד יותר ארוכי טווח שנקראו בפיהם "בורקאן 2” – פרי פיתוח תימני, כמובן – שחרטומו דומה להפליא לטיל איראני בשם "קיאם", אך שחלקו האחורי נראה שונה וכולל סנפירי ייצוב כמו ה”שאהאב 2″. טילים מסוג חדש זה, שטווחם כ-1,000 ק”מ, נורו לעבר הבירה הסעודית ריאד, ושבריהם הרבים שנפלו על אדמת סעודיה אפשרו לשחזרם ולעמוד על מקורם.

    התברר שהטילים הללו לא היו אלא טילי "קיאם" מתוצרת איראן שעל צבע החאקי המקורי שלהם רוסס צבע כחלחל בתוספת סיסמאות חות’יות. האיראנים אפילו לא טרחו למחוק את שמות מפעלי הייצור שלהם שהתנוססו על רכיבי הטילים הללו. מראית עין של "תוצרת תימן החות’ית" ואי-תלות כביכול באיראן הושגה בעזרת התקנה של דמיים של סנפירי ייצוב בחלק האחורי של הטילים הללו שאינם ב"קיאם" המקורי, כדי לטשטש את הקשר האיראני…

    למעשה, תימן הפכה לזירת הניסויים החיה של כל ציר הרשע השיעי. החות'ים לא רק יורים טילים איראנים אלא גם נעזרים במומחי טילאות איראניים שבאים לראות מקרוב את הטילים בפעולה.

    לפי רשת 'סקיי ניוז' בשפה הערבית, בחודש יוני 2019 למניינם, נהרגו מומחי צבא איראניים במהלך שיגור כושל של טיל בלסיטי מבסיס בקרבת צנעא. לפי הדיווח, הטיל התפוצץ בשעה שהללו ניסו לשגר אותו לעבר סעודיה.

    אבל לא רק האיראנים בוחשים בקלחת, אלא גם מומחים של חיזבאללה. הללו באים לתימן גם כדי להעניק לחות'ים עצות מניסיונם הצבאי העשיר מול ישראל, אבל גם כדי לתפעל ירי טילים בליסטיים, שליחת מלט"ים מתאבדים, שיגור סירות מתאבדות והפעלת מערך נ.מ. מול חיל האוויר הסעודי המצויד במיטב התוצרת האמריקאית, בדיוק כמו ישראל.

    הסעודים מפילים מל"ט חות'י ששוגר לעבר סעודיה

    בעבר דווח כי מדריכים מתחום הטילאות של החיזבאללה נהרגו כאשר משגרים שירו טילים לעבר סעודיה הותקפו על ידי מטוסי קרב סעודים.

    כאב ראש נוסף מכיוון תימן היא הזירה הימית. החות'ים שולטים על חלק מהחופים המערביים של המדינה השוכנים בכניסה הדרומית לים סוף. מיצר הכניסה לים סוף הנקרא 'באב אל מנדב' הוא אחד משבע עורקי התעבורה הימיים החשובים בעולם, והחות'ים כבר פעלו בו צבאית נגד ספינות של סעודיה ואיחוד האמירויות, הן באמצעות ירי טילי יבשה-ים והן באמצעות סירות נפץ מהירות.

    באב אל מנדב מהווה אתגר בטחוני אמיתי לחיל הים והאוויר הישראלי בשל חשיבותו כנתיב שיט חיוני. האזור מהווה כאב ראש אמיתי ולא מהיום. לפני ארבעים שנה בוצעה בו תקיפה טרור מפורסמת על מיכלית נפט ישראלית שהפליגה תחת דגל ליבריה.

    במסגרת זאת הותקפה המיכלית בידי מחבלים מ"החזית לשחרור פלסטין" שהגיחו בהפתעה עם סירת מירוץ וירו עליה לא פחות מ-10 טילי בזוקה. רק בנס לא היו אז נפגעים. מאז הוצבו מאבטחים חמושים בכל האוניות על הקו ואנשי צי הסוחר הישראלי חוייבו לערוך מטווחי ירי קבועים.

    אם תשאלו את החות'ים עצמם, ישראל פועלת כל העת באזור למניעת פגיעה באוניות ישראליות באמצעות פשיטות חשאיות שהיא מבצעת מבסיסים ימיים ובסיס מודיעין באריתריאה השוכנת מעברו השני של המיצר. החות'ים לא סיפקו הוכחות לטענות שלהם, אבל לפי פרסומים זרים הטענות האלו נכונות וישראל פועלת באזור מסביב לשעון כבר כמה וכמה שנים כדי לקדם את פני הרעה.



    1 תגובות

    מיין תגובות