היוזמה המרגשת של מכבי להתמודדות עם אובדן בתקופת הקורונה

    עפר גדנקן No Comments on היוזמה המרגשת של מכבי להתמודדות עם אובדן בתקופת הקורונה

    קבוצת התמיכה של מכבי לחברים שאיבדו קרוב משפחה ממחלת הקורונה שינתה את חייהן של נשים המתמודדות עם אובדן. לראשונה, אחרי חודשיים של מפגשים מקצועיים, העובדת הסוציאלית שליוותה את הקבוצה מדברת על התחושות ומעניקה רשמים מטלטלים מהנעשה בתוך קבוצת התמיכה של מכבי.

    20:28
    16.04.24
    אליהו גרין No Comments on אחר סירוב מוועד הישיבות וגדולי ישראל: שרים נפגשו עם הרב

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מאז פרץ נגיף הקורונה לחיינו, כמעט ואין אדם שלא חווה שינויים בחייו. הנגיף המתעתע גבה קורבנות כלכליים והגביל את התנועה החופשית שכה זקוקים לה. אבל אם יש אנשים שחייהם השתנו ללא היכר, אלה האנשים שאיבדו קרובי משפחה מדרגה ראשונה בעקבות הנגיף. אנשים אלה, שמתמודדים עם תחושות קשות של שכול ואובדן, ניצבים בפני מציאות כואבת שאינה יודעת מרפא.

    בחודשים האחרונים, מהרגע שנגיף הקורונה החל להתפשט בישראל, נרתמה מכבי לסייע ולהעניק שירותים מותאמים לחברים שנפגעו מהשלכות הנגיף. לצד המענה הרפואי השוטף, יזמה מכבי קבוצת תמיכה לנפגעי הקורונה שמתמודדים עם מציאות קשה שנכפתה עליהם. קבוצת נשים שבן הזוג שלהן נפטר מהנגיף באורח טראגי, הצטרפו לפני חודשיים ליוזמה המרגשת של מכבי וצעדו כברת דרך משמעותית לקראת הפנמה עמוקה המאפשרת לחזור לשגרת חיים איכותית ומלאת משמעות לצד הכאב.

    מי שליוותה את הקבוצה היא הגב' אסתר שור, מנהלת היחידה לעבודה סוציאלית בבני ברק, שמשתפת לראשונה ברשמים הייחודיים מתוך קבוצת התמיכה. " אחרי שבעה מפגשים, אנו מסיימות את התהליך עם שינוי משמעותי, עמוק ועוצמתי בקרב המשתתפות". "המשתתפות מדווחות על מהפך במצב הרגשי שלהן כיום לעומת מצבן לפני המפגשים. הקבוצה נתנה להן מקום לבטא את התחושות ולפרוק את הכאב ממקום אישי. כיום ניתן עדיין לחוש את הכאב החד והצורב אצל כל אחת מהן, אך כולן מחוזקות הרבה יותר, מסוגלות לכאוב ולהתאבל ממקום עוצמתי יותר".

    לדבריה, הפתיחות שמייצרות הקבוצות מסוג זה, מאפשרת להביע רגשות באופן גלוי. "לעיתים מדובר ברגשות חבויים שאפילו בינן לבין עצמן הן היו מתקשות להכיל את הרגשות הללו", היא מסבירה. "נשים מהקבוצה הרשו לעצמן להעלות תהיות והתחבטויות שמלוות אותן מאז איבוד קרוב משפחתן. אלה תחושות מוכרות מאד בקרב אנשים שחוו אובדן, אך הקבוצה אפשרה להן להתמודד עם התחושות המציפות והמאיימות הללו כאשר יש גב חזק ומקצועי שמקשיב, מאפשר ונותן לגיטימציה לתחושות הקשות. לשמחתן הן גילו שרבות נושאות עמן תחושות זהות ממש. ניתן היה לראות את הברק בעיניים שמעיד  על ההקלה שחשו עם ההבנה שהן לא לבד בחוויות הקשות".

    המפגשים נערכו בקבוצה קטנה שאפשרה למשתתפות להתבטא בחופשיות ולהתייחס לדברים באופן אישי למול החוויה הקבוצתית המשותפת. "הן הניחו הכל על השולחן". "ניתחנו יחד את הרגשות והתחושות, ועבדנו על פי מודל מקצועי העוסק בהטמעת האובדן לפי שלבים. כל מפגש עסק בשלב אחר של האובדן והועלו במהלכו תובנות וכלים להתמודדות עם החזרה לחיים איכותיים בצל המצב הקבוע של השכול. הנחיית קבוצה זו הייתה עבורי זכות גדולה, להיות שם איתן ברגעים הקשים ולהוות משענת ומקור לתמיכה וכוח. זה בהחלט אחד הדברים העוצמתיים שעשיתי במהלך שנותיי בתפקיד".

    "המטרה של המפגשים הללו היא ללמוד לחיות את החיים בצל המשבר האישי. אין לנו יכולת להשיב את הנעשה, אבל אנחנו בהחלט יכולים ללמוד להסתגל ולהמשיך בשגרת החיים כשהמועקה הקבועה מרחפת אי שם. הקבוצה הייתה מקום מרפא לנפש. הדחקה היא אסון רגשי, למדנו יחד כי לכאוב ולבכות זה כוח. זו יכולת פנימית להתאבל כמו שצריך ולצמוח מהכאב, ולכן הקבוצה העלתה את הדברים על השולחן באותנטיות ובפתיחות מלאה. היו אמנם רגעים קשים מנשוא, בעיקר במפגשים הראשונים כשלא כולן היו מסוגלות לגלות פתיחות בדברים כל כך רגישים ואישיים, אבל במפגשים המתקדמים יותר המחיצות נפלו והתהליכים התקדמו. נוצרה פתיחות רבה כל כך שלא מנעה מהן לשתף באופן מלא, דבר אשר איפשר לכל אחת מהן לעבור תהליך עמוק ומשמעותי".

    אסתר שור, וכל צוות העו"ס במכבי בבני ברק, מלוות חולים רבים ובני משפחותיהם אחרי בשורה קשה או אובדן. "אנו עדים למצוקה הרגשית בעת משבר בריאות או אובדן בן משפחה קרוב. התמיכה והליווי ברגעי האמת, מאפשרים לעבור זאת באופן הנכון והמיטבי".

    ואכן, המשתתפות מעידות על השינוי שהתחולל אצלן במהלך המפגשים. "במפגש הראשון הרגשתי את החיבור לכל אחת מהנשים בקבוצה", אומרת ג' ממשתתפות הקבוצה. "הן כל כך הבינו אותי ואת הכאב הנורא שלי. לכל אורך המפגשים לא היינו צריכות להסביר הרבה – מספיק לומר משפט אחד וכולן המשיכו אותי והבינו למה אני מתכוונת. הייתה הבנה מאד חזקה אחת לשנייה. מפגשים אלה סייעו לי מאד בתקופה מאתגרת זו".

    שור מוסיפה ומייחסת חשיבות רבה ליוזמה של מכבי, וקוראת לאנשים נוספים המתמודדים עם מצבים דומים לשפר את איכות חייהם באמצעות פנייה לגורמי מקצוע. "אנשים שמתמודדים עם משבר בריאותי או אובדן יכולים לפנות לעו"ס של המרחב דרך קביעת תור ב'מכבי ללא הפסקה', ולקבל מענה גם בלי צורך בהפניית רופא. גם קבוצות תמיכה מקצועיות כמו זו שמסתיימת עכשיו, תיפתחנה בהתאם לצורך ולדרישה שתעלה מהשטח. הבשורה היא שניתן להמשיך בחיי שגרה נאותים כשהכאב לא פועל כגורם המונע את התפקוד בימי השגרה. לאנשים מגיע לחיות גם אחרי אובדן".

    ר' ברוך שטרן, מנהל מרחב בני ברק במכבי: "מדובר ביוזמה מרגשת שמטרתה סיוע לאנשים בתקופה כה מאתגרת עם ההתמודדות האישית שלהם. מכבי רואה לעצמה זכות להוביל מיזמים לטובת החברים ולהנגיש את שירותי הבריאות בהתאמה מרבית לאורח החיים. החיזוק שקיבלו הנשים שהשתתפו בקבוצת התמיכה, מחזק גם אותנו ונותן רוח גבית לעשייה השוטפת".

     



    0 תגובות