סאדי: השחקן החדש והמשופר בתחום הניתוחים הבריאטרים

    ארי טננבוים No Comments on סאדי: השחקן החדש והמשופר בתחום הניתוחים הבריאטרים

    במרכז הרפואי אסותא אשדוד החלו לטפל בהשמנת יתר גם באמצעות ניתוח סאדי | פרופ' קידר אנדרי, מנהל היחידה לכירורגיה כללית באסותא אשדוד במאמר מיוחד על הניתוח, יתרונותיו והתאמתו למטופלים

    13:07
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on עשרות אמצעי לחימה אותרו סמוך לבית חולים אל אמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במחלקה הכירורגית באסותא אשדוד הוחל בשנה האחורנה בביצוע ניתוח סאדי. ניתוח זה נחשב ליעיל יותר מניתוחי מעקף קיבה, הן הרגיל והן המיני. כיום אנחנו יודעים כי יש מקרי כישלון הן בניתוחי מעקף קיבה רגיל והן במיני, ועוד יותר – יש מנותחים עם ירידת משקל לא מספקת, וכיום נמצא פתרון יותר יעיל לטיפול בהשמנה חולנית

    הניתוח קיים כבר יותר מ10 שנים, והחל את חייו בספרד, כגרסה משופרת של מעקף תריסיריון הסטנדרטי, כאשר המטרה הייתה לפשט את הביצוע הטכני ולהפחית את תופעות הלוואי מבחינת מספר היציאות ובעיות ספיגה.
    כיום עולה מספר ניתוחי הסאדי בעולם בצורה דרסטית, אך עדיין הניתוח מבוצע רק במעט ממדינות אירופה, ארה"ב, ומדינות המזרח הרחוק. הניתוח הזה צפוי לעלות בצורה משמעותית לאור ריבוי מקרי כישלונות של השרוול כניתוח ראשון, וההכרה בעובדה שגם ניתוח מעקף קיבה מיני לא חסין לכישלונות.

    מדובר בניתוח שדומה לניתוח מעקף תריסריון עם הטיה ביליופנקראטית (שזהו השם המלא של מעקף תריסריון), אך הוא פשוט הרבה יותר, משום שבו נדרש חיבור מעי אחד בלבד – השקה אחת. מכאן נובעת ההקבלה בשיטת הביצוע ובשם הניתוח למקף קיבה מלא, שבו יש שתי השקות, והיורש המוצלח שלו – מעקף קיבה מיני (מעקף קיבה בהשקה אחת).
    אז בניתוח מעקף תריסריון מיני קיימת רק השקה אחת (לעומת שתי השקות במעקף תריסריון מלא).

    מדובר בניתוח שבו שני חלקים

    1. שרוול קיבה (כאן הוא רחב יותר משרוול כניתוח יחיד, ועל כן סיבוכיו נמוכים משמעותית).
    2. מעקף של כשני שליש מהמעי הדק. ניתוח נחשב ליעיל יותר לטיפול בהשמנה לעומת ניתוחי מעקף קיבה, הן הרגיל והן המיני.

    הדיווח עם מעקב של 5 שנים אחרי קבוצת 300 מנותחים מעיד על ירידה של 87% ממשקל עודף, עם רק 5% כישלון, וסביב 3% ניתוחי תיקון במקרים של תת ספיגה עודפת. מספר ממצוע של היציאות במנותחים היה רק 2.1 יציאות ביממה.

    היתרון הכי מובהק של הניתוח הוא הירידה המצוינת במשקל לעומת ניתוח שרוול (שבו ב 5 שנים הירידה מעודף המשקל היא 50-60% ושיעור הכשלונות מגיע ל30-40% עם 20% של ניתוחים חוזרים), לעומת ניתוח מעקף קיבה רגיל (שבו ב 5 שנים הירידה מעודף המשקל היא 50-60% ושיעור הכשלונות מגיע ל10-20% עם 10% של ניתוחים חוזרים), ולעומת ניתוח מיני-מעקף קיבה (שבו ב 5 שנים הירידה מעודף המשקל היא-60-70 % ושיעור הכשלונות נמוך יחסית, סביב 5% עם 5- 10% של ניתוחים חוזרים).

    היתרונות הנוספים של ניתוח סאדי הם
    1. שיעור נמוך של צרבת חומצית משמעותית (שהיא כה קשה בשרוול קיבה)
    2. העדר צרבת או ריפלוקס מרתי (החיסרון הכי משמעותי של מינימעקף קיבה)
    3. העדר כיבים ודלקות כיס קיבה ( חיסרונות הקשים מאוד של מעקף קיבה רגיל ומיני)
    4. העדר תסמונת הצפה (דאמפינג) לעומת מעקפי קיבה מיני ורגיל
    5. העדר סיכון להתפתחות בקע פנימי (כמו במעקף קיבה רגיל) – סיבוך מאוד קשה ומסוכן
    6. קלות יחסית לבצע תיקון (לעומת מעקף קיבה מלא )

    ניתוחי סאדי לא מתאימים לאנשים צמחוניים, או כאלה שממעטים באכילת בשר, לאנשים שסובלים מרמות נמוכות של ויטמינים, ברזל וויטמין B12 ועוד.

    הסיכון המשמעותי בניתוח סאדי הוא תת-ספיגה של מזון, המתבטאת בירידת ספיגה, שילשולים וחולשה, אנמיה, ורמות נמוכות של ויטמינים ושל חלבון בדם – במיוחד רמות נמוכות של חלבון החיוני אלבומין (תופעה שנקראת היפואלבומינמיה). לאורך זמן, עלולה תת ספיגה, להוביל לתת-תזונה.
    – במקרים נדירים 3%- 1% מהניתוחים, יורדים מנותחים יותר מדי במשקל.
    – התדירות הממוצעת של היציאות בניתוח סאדי היא ב2.5 פעולות מעיים ליממה.
    – לאחר ניתוחי מעקף תריסריון, חייבים המנותחים ליטול תוספי ויטמינים (B12, חומצה פולית, ויטמינים מסיסים בשומן) וכן תוספי מינרלים (במיוחד ברזל וסידן). התוספים האלו צריכים להיות במינונים גבוהים, להילקח במשך כל החיים כדי למנוע מצב חסר. על המנותחים להיות מעקב קפדני במשך כל חייהם: פעם עד פעמיים בשנה עליהם לעשות בדיקות עדי לברר את רמות הויטמינים והמינרלים בדמם.
    .

    למי מתאים במיוחד הניתוח?
    1. לאנשים בעלי השמנה חולנית משמעותית , עם הBMI גבוה במיוחד (יותר מ־50), משום שסיכוייהם לרדת במשקל באמצעות הניתוחים האחרים אינם טובים. הניתוח כמובן מאוד יעיל גם באנשים בעלי BMI ממוצע של סביב 40 יש לנהוג זהירות רבה בבחירת הניתוחים האלה בגלל הסיכונים הכרוכים בהם ובכללם הסיכון לתת־תזונה.
    2.. למי שמרבים לצרוך מזון עשיר בשומנים ובפחמימות, ובמיוחד למי שאוהבים לאכול ממתקים ושאר מוצרי מזון מתוקים.
    3. למי שסובלים ממחלות רבות וקשות במיוחד שנלוות להשמנה – כמו סוכרת, היפרליפידמיה (שיעור גבוה של טריגליצרידים ושל כולסטרול בדם), לחץ דם גבוה ודום נשימה בשינה – או למי שסובלים ממחלות מעטות שנלוות להשמנה, אך בדרגת חומרה גבוהה. הניתוח מתאים במיוחד למי שסובלים מסוגים שונים של היפרליפידמיה.
    4. באופן מיוחד הניתוחים הללו מתאימים לאנשים שעברו ניתוח בריאטרי אחר שלא השיג את התוצאות הרצויות, למשל ניתוח טבעת וניתוח שרוול שאחריהם הירידה במשקל לא הייתה מספקת, או המשקל חזר אחרי הירידה. באופן מיוחד
    5. האופציה של סאדי טובה במיוחד כפתרון לכישלון של ניתוחי מעקף קיבה

    יש לזכור שניתוח סאדי אומנם פשוט בהרבה מניתוח מעקף תריסריון המלא, אך בכל זאת מורכב יותר ממעקף קיבה מיני, ודורש מיומנות גבוהה יותר מהכירורג המבצע את הניתוח…



    0 תגובות