הנשיא בטקס השבעת השופטים: "כל ביקורת מכבדת – ראוי שתשמע"

    איתי גדסי No Comments on הנשיא בטקס השבעת השופטים: "כל ביקורת מכבדת – ראוי שתשמע"

    18 שופטים הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה שפרש בנאומו את ציפיות העם ממערכת המשפט ומהשופטים המתמנים בתקופה סוערת זו: "אף אזרח לא היה רוצה לחיות במדינה שבה אין מערכת משפט עצמאית, חזקה ויעילה" | הנשיא קרא למערכת המשפט להיות קשובה לביקורת המופנית כלפיה: "כל ביקורת מכבדת – ראוי שתשמע, וראוי שיופקו ממנה מסקנות. אל לכם לחשוש מהביקורת"

    צילום: דוברות הרשות השופטת
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר כמעט שנתיים בהן לא מונו שופטים חדשים, הצהירו אמונים היום (חמישי) בפני נשיא המדינה ראובן ריבלין 18 שופטים ורשמים בכירים: 12 שופטים לבית המשפט המחוזי, 5 שופטים לבית דין לעבודה ושופט אחד לבית משפט שלום. בעוד כחודש יצהירו אמונים 54 שופטים נוספים.

    הטקס התקיים במתכונת מותאמת לתקופה והמתמנים נכנסו כל אחד בנפרד אל אולם בית הנשיא, ללא ליווי בני משפחותיהם, והצהירו אמונים בפני הנשיא. במעמד נשאו דברים גם שר המשפטים אבי ניסנקורן, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ונשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט לבנה.

    הנשיא התייחס אל התקופה ואתגריה ואמר: "עברו כמעט שנתיים מאז הפעם האחרונה שהשבענו שופטים פה בבית הנשיא, בית העם. שנתיים שבהן נקלענו למשבר פוליטי חסר תקדים שבמהלכו לא הועברו תקציבי מדינה, פעילותם של משרדי ממשלה הוקפאו, לא נבחרו – ולא הושבעו – שופטות ושופטים חדשים. המשמעות היא, וחשוב להדגיש זאת, שפעילותם של מוסדות המדינה, שמקיימים את החיים שלנו כאן – על הארץ הטובה הזאת – נפגעה באורח קשה. ואני לא מדבר רק על פעילות בדרגים הגבוהים שעומדים במרכזן של מחלוקות ציבוריות עמוקות, אלא גם – וכאן הפגיעה הקשה ביותר – ברמת האזרח הקטן".

    "מדובר בתקציבים שלא אושרו – לתוכניות בחינוך, בבריאות, ברווחה. מדובר במערכות שפועלות ללא מנהיגות ברורה, מתוך שחיקה של כח האדם הקיים, אי ודאות ועומס שפוגעים ביעילותם של הגופים שנועדו לשרת את הציבור, בהיעדר מינויים של בעלי תפקידים חדשים".

    בהתייחס למשבר הפוליטי אמר הנשיא: "לפני חצי שנה, עם הקמתה של הממשלה האחרונה, בצל משבר הקורונה, גלגלי המדינה שבו לעבוד, וההשבעה שלכם, היא אחד הפירות של ההישג הזה. אלא שמסתבר שגם מגפה בסדר גודל כזה, לא יכלה למשבר הפוליטי החריף, המשבר הפוליטי, שכנראה, מחוסן לקורונה והנה שוב אנו עומדים לפיתחה של מערכת בחירות, תחת ממשלת מעבר מוגבלת".

    הנשיא פנה אל השופטים המתמנים ואמר: "על אף שאנחנו מצויים במעין קמפיין בחירות מתמשך, שבו אנחנו נוהגים להציג ולתפוס את הפערים ביננו כתהומות בלתי-עבירים, בסופו של דבר, מערכת המשפט שלנו, כמו גם מערכת אכיפת החוק, צה"ל, שירותי הבטחון, -הממשלה והכנסת – הם חלק בלתי נפרד מהממלכתיות הישראלית. אף אזרח – מימין או משמאל, לא היה רוצה לחיות במדינה שבה אין מערכת משפט עצמאית, חזקה ויעילה".

    "כולנו, כל אזרחי ישראל, רוצים לחיות במדינה שבה השופטות והשופטים שלנו מונעים אך ורק ממוראו של החוק. בסופו של דבר, אלה הם תפקידים, מוסדות, סמלים, שחשיבותם חורגת בהרבה מזו של האנשים שממלאים אותם. תפקידים, מוסדות וסמלים, שחשיבותם חורגת בהרבה מהכאן ועכשיו. מערכת משפט עצמאית, פקידות ציבורית עם חוט שדרה מקצועי, הם יסודות מוסדיים שבלעדיהם – אין. אלה עוגנים חיוניים, לצד נבחרי הציבור, בקיומה של מדינה דמוקרטית. על כולנו מוטלת החובה לשמור עליהם מכל משמר".

    "כשתעלו היום על כס השיפוט החדש, תעלה בלבכם יראת קודש. יראת קודש היפה לכל משרתי הציבור ושלוחיו – כזאת שמכירה בגודל המעמד, אך אינה נרתעת, חלילה, מפעולה, בשם הערכים, המסירות, היושרה והמקצוענות שהקנו לכם את מעמדכם, ואת תפקידכם החדש".

    "אין זה סוד שאתם מתמנים לתפקיד בימים שבהם מערכת המשפט נתונה לביקורת, ולבחינה מדוקדקת של כלל הציבור. ימים שבהם, בחסות הרשתות החברתיות, כל מי שמחזיק במקלדת – עשוי לראות את עצמו כחוקר, תובע, שופט, ותליין. אתם יושבים בבית מזכוכית, שאבני הבליסטראות הנזרקות עליו, הולכות וגדלות, הולכות ומתחדדות, אך אל לכם לחשוש. לא כי הביקורת איננה חשובה, להיפך. חברה דמוקרטית חפצת חיים – מתקיימת ומתקדמת בזכות המחלוקות והמתחים שמניעים אותה – ולו שֶׁאֵלֵה מחלוקות כֵּנוֹת, "לשם שמיים". מי כמוכם, אנשי המשפט, יודעים להעריך את תרבות הפולמוס והוויכוח, ההתפלפלות על קוצו של יוד. כל ביקורת מכבדת – ראוי שתשמע, וראוי שיופקו ממנה מסקנות. אל לכם לחשוש מהביקורת אלא להכניס אותה הביתה, לבחון אותה, לשוחח עמה".

    "אחד הצעדים המבורכים שהובילה לאחרונה כבוד השופטת חיות, נשיאת בית המשפט העליון, הוא שידור חי מאולמות בית המשפט בתיקים שיש בהם עניין לציבור. גם אנחנו, פה בבית הנשיא, קידמנו מהלך דומה, כשהעברנו בשידור חי את ההתייעצויות שקיימנו עם הסיעות להרכבת הממשלה. המעשה הזה לא רק מגביר את השקיפות, שהיא תנאי יסודי לביצור אמון הציבור, אלא גם מוריד את הדיון אל הקרקע, קושרת אותו לגופו של עניין, ולא למושגים עמומים שעשויים להתעצב על ידי בעלי אינטרסים שונים".

    "המשיכו להגביר את השקיפות, יקירי, אל תחששו להוסיף ולחשוף לעיני הציבור את יראת הקודש שבה אתם עושים ועוד תעשו במשפט האמת והצדק. אתם השליחים שלנו, והממלכתיות שלנו, החוסן החברתי שלנו, היכולת שלנו לחיות כאן יחד – כל אלה מוטלים על הכף. זוהי אחריות גדולה מאין כמוה, ואין ספק בליבי שאתם חשים שכובד האחריות, בגודל השעה".

    "בשם העם בישראל, אני מעניק לכם את ברכת הדרך. השכילו לשפוט משפט צדק, בחמלה, באמפתיה, במקצועיות וביושר, כאשר ספר החוקים הישראלי, וערכי המדינה היהודית והדמוקרטית עומדים לנגד עיניכם תמיד, ללא מורא ללא משוא פנים. עיני העם נשואות אליכם, ואין לי ספק שתשרתו אותו נאמנה. היו ברוכים".



    0 תגובות