המרוץ להעברת תקציב המשכי טרם תחילת הפגרה: מחר יעלה לקריאה 2 ו-3

    צבי טסלר No Comments on המרוץ להעברת תקציב המשכי טרם תחילת הפגרה: מחר יעלה לקריאה 2 ו-3

    ועדת הכספים דנה בהכנת הצעת חוק יסוד משק המדינה, והצעת חוק יסודות התקציב לקריאה שנייה ושלישית | החקיקה מסדירה את מנגנון התקציב ההמשכי לקראת שנת 2021. במסגרת תיקוני קבע והוראת שעה, מגדילה החקיקה את מסגרת התקציב ההמשכי לשנת 2021, וכן מכילה את הגדלת תקציב המדינה וקופסאות הקורונה שאושרו בשנת 2020, גם על שנת 2021

    ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני סיימה לפני זמן קצר את הדיון לעניין הכנה קריאה שנייה ושלישית להצעת חוק יסוד משק המדינה, ואת הצעת חוק יסודות התקציב. החקיקה מסדירה את מנגנון התקציב ההמשכי לקראת שנת 2021. במסגרת תיקוני קבע והוראת שעה, מגדילה החקיקה את מסגרת התקציב ההמשכי לשנת 2021, וכן מכילה את הגדלת תקציב המדינה וקופסאות הקורונה שאושרו בשנת 2020, גם על שנת 2021.

    במהלך הדיון בו לקח חלק גם שר האוצר, ישראל כץ, הועלו סוגיות שונות שדרשו חברי הכנסת לקדם, במרכזן הגדלת בסיס התקציב הצפוי לאחר תיקון החקיקה שהינו נמוך מתקרת ההוצאה שהייתה מאושרת אילו היה מאושר תקציב מדינה סדיר לשנת 2021, הגדלת תקציב התמיכות מעל 70% מהתקציב שאושר ב-2019, אי הגבלת העודפים שיעמדו לשימוש המשרדים בתקציב המשכי לגובה של 85% כפי שנקבע בתיקון החוק, וכן התחייבויות שונות שהוסכמו ולא בוצעו נוכח העדר תקציב סדור, בניהן התחייבויות למגזר הערבי.

    צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

    בתום הדיון סיכמו שר האוצר ויו"ר הוועדה כי הצדדים ידברו על הסוגיות השונות, במטרה להגיע להסכמות עד לדיון מחר, במטרה לאשר את החוקים מחר.

    שר האוצר, ישראל כץ אמר בפתח הדיון: "החוקים האלה, באים לאפשר תפקוד סביר של משרדי הממשלה ושל חוגים רבים במשק שפעילותם נגזרת מפעילות משרדי הממשלה. קל להסביר מה יקרה אם לא. ואפשר להסביר כמה חשוב שהדבר יקרה. זו מערכת בחירות רביעית ואף אחד לא יודע לחזות את העתיד, חשוב שתהייה מערכת שתלווה את הדברים ותאפשר למערכת לתפקד".

    "מכיוון שאנחנו בתקופת הקורונה ולמרות הבשורות על החיסונים, אנחנו נמצאים בדברים שמושפעים, וחשוב ביותר שגם הדרך הזו שנבנתה יהיה אפשר לתת את המענקים והסיוע למובטלים, לעסקים, שגם בתקופה שלפני שבא האור, ויש עכשיו סגר שהולך להתחיל והולך להקשות משמעותית, ככל שהדבר מתמשך זה יותר קשה. יש תוכנית סיוע מאוד נרחבת, אבל זו לא אלטרנטיבה לפעילות. מאות אלפים חוזרים בסגר לחל"ת לשמחתי ולא לרחוב, אך המערכת הזו מחייבת שיהיו את האמצעים ואת זה מאפשרים החוקים".

    כץ | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

    דני שם טוב, דוברות הכנסת

    "אמרתי לגבי החוק הזה וגם לגבי חוק הסיוע והמענקים הנוסף, שגם יגיע לוועדה כבר מחר, כדי לתת מענק מיוחד לעסקים לעבור את התקופה הנוכחית. החוקים האלה אינם פוליטיים, אני סומך על שיקול הדעת של חברי הכנסת מכל הסיעות, אני פתוח להערות והדברים ישקלו. אני לא חושב שאי פעם הוועדה נדרשה למה שיקרה פה ביומיים הקרובים, להעביר את הדברים עד מחר בלילה, לפני יציאת הכנסת לפגרה. לאחר מכן זה כבר ועדות הסכמות. חשוב שניתן אפשרות למתן אותו סיוע באמצעות החוקים האלה".

    יהלי רוטנברג, החשב הכללי: "האלטרנטיבה ללא החקיקה כמעט ולא תאפשר את פעילות הממשלה. החקיקה תאפשר את הפעילות הממשלתית לצד תקצוב הקורונה. אני מזכיר שעדיין אין תקציב, אלא מדובר במצב המשכי של המשך הפעילות הממשלתית, בה אנחנו נדרשים לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר אך מבלי לקבע את פעולות הממשלה לכשיהיה תקציב. המנגנון הזה יאפשר להעביר עודפים משנת 20 לשנת 21, וכן להעביר את קופסאות הקורונה לשנת 21, זה עוד 50 מיליארד ש"ח לסיוע למשק. התקציב מאפשר לנו פעילות המשכית שהיא הרבה יותר מרחיבה, אנחנו מוציאים החוצה את אותו קרן של החוב הממשלתי, שהייתה חלק מהחקיקה הקודמת. זה יאפשר לנו לקיים את הפעילות הממשלתית הרגילה לצד פעילות הקורונה".

    צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

    דני שם טוב, דוברות הכנסת

    יוגב גרדוס, מ"מ הממונה על התקציבים הציג כי תיקוני החקיקה קובעים את הפרדת החזרי החוב מהתקציב הרגיל, הסדרת העברת העודפים וסוגיות טכניות נוספות, תיקון הצמדת המסגרת בהתאם לחוק המסגרות והסדרת מסגרת הקורונה לשנת 2021.

    גרדוס: "אם היה מאושר תקציב ל-2021 סך ההוצאה המותרת שהייתה היא 426 מיליארד ש"ח. בתוספת תוספות הקורונה, אם לא מתקנים את החוק לממשלה יש 478 מיליארד ש"ח ל-2021, ללא הקורונה והחזרי חובה נשאר לנו 311 מיליארד ש"ח לעומת 426 מיליארד ש"ח אם היה עובר תקציב, הבדל של למעלה מ-100 מיליארד ש"ח עליו דובר. זה תת תפקוד של הממשלה בצורה קיצונית לדעת כל אנשי המקצוע. במסגרת החוק הזה אנחנו מציעים להעלות את ההוצאה התקציבית מ-311 ל-414.5 מיליארד. זאת במסגרת מגבלת ההוצאה לשנת 2020, כולל התוספת של ממוצע המדד במנגנון החדש המוצע. בשורה התחתונה בחוק נוכחי ללא תיקון התקציב ל-2021 יעמוד על 311 מיליארד, בתיקון מוצע הוא יעמוד 414.5 מיליארד מול 426 מיליארד מגבלת הוצאה אילו היה תקציב מאושר ל-2021, התכנסות של 14.7 מיליארד ש"ח".

    יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מתח ביקורת על החסרת כ-15 מיליארד ש"ח לעומת מגבלת ההוצאה לשנת 2021, בדגש על המחסור לארגונים החברתיים השונים, שמתוקצבים באמצעות תקציבי תמיכות: "אני לא אסכים להביא חוק שיוציא חצי מהמדינה. האם ניתן להגדיל את התקציב ל-430 מיליארד והאם ניתן להכניס את התמיכות בתוך החוק? התפקיד שלי לשנות את החוקים. אני לא אחראי למצב הזה, יש פה מוסדות, ארגונים, שעוברים קורונה כבר כמעט שנה ונמצאים במצב בלתי אפשרי. הממשלה לא מתכנסת, לא ועדת שרים. רק אנחנו מתכנסים. אני לא יכול לומר שאני מבקש לשנות חוק קבוע? שיעשו הוראת שעה. איך מישהו מצפה ממני שנאשר בגלל האחריות שלנו למדינה, שאנשים ירעבו ללחם?!".



    0 תגובות