מתי היה הסגר הראשון ואיך מנעו את מגפת הכולרה לפני מאה שנה?

    ארי טננבוים No Comments on מתי היה הסגר הראשון ואיך מנעו את מגפת הכולרה לפני מאה שנה?

    איך אתם בסגר, רעננים או נחים? | מתי היה הסגר הראשון ובעקבות מה? | האם רבי עקיבא איגר היה בעד סגר? | איזה שורות קרא החסיד לחברו ובזכות כך הציל את חייו? | רגע לפני שכולם בסגר ארי יצא לשטח

    סגר צילום: פלאש90
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מי אתם בסגר?

    סגר. די במילה אחת בשביל שתעלה בנו הרבה רגשות. יש אנשים שמילה סגר מעלה בהם את רגש העצבים. "למה סגר, למי הוא עוזר, האם יהיה סיוע ממשלתי לעסקים הקטנים?". יש אנשים שזה מעלה בהם את רגש הצחוק. "סגר?" הם ישאלו בחצי חיוך. "הצחקתם אותנו. אף אחד לא באמת שומר על זה ומי שרוצה לנסוע לחמיו (משומה) – נוסע!". יש אנשים שסגר גורם להם לעצבות. שוב לבד, בלי אפשרות לראות את המשפחה והחברים. יש אנשים נדירים שזה גורם להם רעננות. הם בסגר יוציאו מעצמם את המיטב. או שינוחו אחרי עבודה מפרכת של כמה שבועות (מהסגר הקודם) או להיפך, יעבדו קשה יותר מהבית במהלך ימי הסגר.

    יהיו שינצלו את זמן הסגר למריבות פנים משפחתיות, זמן של 'סגירת חשבונות'. יהיו שינצלו את זמן הסגר לחזק את הזוגיות ואת אחווה במשפחה הגרעינית. יהיו שישתעממו ויהיו שעסוקים נורא יהיו..

    כך או כך. איזה אופי שלא תהיו, את הכתבה הזאת כדי לכם לקורא. בואו נעשה סריקה קצרה על הסגרים לאורך ההיסטוריה.

    רק כדי שנהיה בטוחים שאנחנו יודעים: סגר הינו הטלת הגבלות למעבר בין ערים (או העברת סחורה) ועוצר הינו הטלת הגבלות בתוך העיר עצמה עד כדי איסור יציאה מהבית משעה מסוימת או אפילו במהלך היום כולו. אגב, הסגר בה"א, הינו סגר בזמן מלחמה בו צד אחד מונע מהשני, למשל, להיכנס לשטחו הימי או האווירי.

    האם המראות הללו יחזרו בקרוב? | סגר

    פלאש90

    סגרים בארץ

    בזמן מלחמת המפרץ נשלל מהפלסטינים בארץ לנוע בחופשיות והיה עליהם להוציא אישור מעבר בשטחי ישראל. בהמשך גם הוטל עליהם עוצר כללי. מאז, בזמני החגים שלנו, מוטל עוצר על היישובים הפלסטינים, זאת למנוע פיגועים ביום הקדוש.

    במלחמת יום הכיפורים ניסתה מצריים להטיל עלינו סגר ימי באי סיצליה, אבל הישראלים לא פראיירים, כידוע, ויכולתנו הבליסטיות גברו על הרצון המצרי.

    חיילים במהלך מלחמת יום הכיפורים

    סגרים בעולם

    טוב, אז חיפשתי את הסגר הראשון בעולם. מצאתי רשימה ארוכה של סגרים שהתקיימו לאורך ההיסטוריה. הסגר הראשון שמצאתי היה בשנת 457 לפני הספירה, אז מטילה אתונה הסגר ימי על אגינה, כחלק ממלחמה. לא שזה אומר לנו יותר מדי.

    עוד אחד לדוגמה: בימי הביניים, בשנת 1,068 האימפריה הביזנטית הטילה הסגר ימי על דרום איטליה, הכל במסגרת מלחמה. עוד סגרים רבים התקיימו בשל מלחמות אבל אנחנו ממשיכים לסגרים דווקא בגלל מגיפה:

    סגרים בשל נגיף

    בזמנו של רבי עקיבא איגר השתוללה מגפת הכולרה שהפילה חללים רבים, גם ובעיקר כי לא מצאו לה תרופה. רבי עקיבא איגר הורה לצמצם במשתתפי המניין ובאורך התפילות. אומנם סגר לא היה אז, אבל הרב בהחלט הורה להעמיד שוטרים בפתחי בתי הכנסת שיעזרו לשמור על הכללים. סוף דבר הצליחו למנוע את התפשטות המגיפה גם בגלל שמירת ההנחיות שקבע הרב וגם בגלל ששמרו על היגיינה אישית ככל הניתן.

    בתלמוד בבלי (ב"ק, דף ס;) מובא כי כאשר יש מגיפה, הדרך להינצל ממנה היא להישאר בבית: "דבר בעיר – כנס רגליך".

    ואם הגעתם עד לכאן, מגיע לכם סיפור נהדר:

    המסר שהציל את הרב בבידוד

    לפני שנים רבות השתוללה מגפת הטיפוס והפילה חללים רבים. על מנת לבלום את המגיפה, בהעדר מציאת תרופה הולמת, כל מי שנמצא חולה נשלח מחוץ לעיר לבידוד.

    גם רבה של העיר ניקולאיב הרב מאיר שלמה יַנוֹבסקי חלה במחלה ונשלח לבידוד.

    למבודדים שם לא היה 'מלונית קורונה' כזו או אחרת. למעט רופא שהגיע פעם ביום והניח מזון וקצת תרופות פשוטות, לא היה מי שדאג למבודדים. עשרות מהם נפלו לדיכאון וייאוש ורבים מהם מתו.

    חברו הטוב של הרב מאיר שלמה, היה הרב אשר גרוֹסמן (הידוע בכינויו "רבי אשר מניקולאיב"). כששמע ששלחו את חברו הטוב לבידוד, לא ישב בחיבוק ידיים, קם ונסע אליו.

    הגיע עד לפתח הבניין המבודד, נעמד מתחת לחלון בו שיער שנמצא חברו הטוב וקורא בקול רם את פרק י"א מ"איגרת הקודש" של 'בעל התניא', אדמו"ר הזקן מחב"ד.

    האיגרת פותחת במילים "לְהַשְׂכִּילְךָ בינה". היא עוסקת בחשיבה חסידית על שאלת קיומו של הרע בעולם ואיך אפשר לשמוח למרות הייסורים. באיגרת מוסבר שכל הייסורים והסבל אינם רע, הן טובות שמגיעות בצורה מוסווית ולכן נראות כמו רע. ואם רק עובדים על זה מספיק ומתבוננים במשמעותן הפנימיות של הייסורים מצליחים לראות בהם טובה ממשית ואף להודות עליהן.

    וכך קרא בקול רם: "..כשיתבונן האדם בעומק הבנתו ויצייר בדעתו הווייתו מאין בכל רגע ורגע ממש, האיך יעלה על דעתו כי רע לו, או שום יסורים מבני חיי ומזוני, או שארי יסורין בעולם?! הרי ה"אַיִן" שהיא חכמתו יתברך, הוא מקור החיים והטוב והעונג. ..רק מפני שאינו מושג, לכן נדמה לו רע או יסורים. אבל באמת, אין רע יורד מלמעלה והכל טוב. רק שאינו מושג לגודלו ורב טובו".

    חשבתם שהוא הגיע לשם יום אחד והלך? לא. הוא הגיע לשם במשך שלושים יום רצופים והקריא לו יום-יום את דברי האיגרת – אפילו שבכלל לא היה בטוח שחברו הטוב שומע אותו.

    בחסדי שמיים הרב מאיר שלמה הבריא וכאשר נפגש עם חברו רבי אשר הוא אמר לו כי בזכות שהקריא לו כל יום את דברי האיגרת הוא לא נכנע למחלה וכי הדברים חיזקו את רוחו עד כי יכל לגבור על המחלה.

    אז יש סגר? אין רע יורד מלמעלה וכל מה שהקב"ה עושה לנו – לטובה.



    0 תגובות