- רדיו קול חי - -

למרות הקורונה: נרות החנוכה המיסו את הקור במולדובה

כשחלקם נוכחים בסמוך לחנוכיה וחלקם מצטרפים באמצעות הזום, במזג אויר מקפיא של -3 מעלות השתתפו חברי הקהילה היהודית בקישינב בירת מולדובה באירוע הדלקת נרות חנוכה. האירוע השנתי, קיבל השנה אופי שונה ונערך תחת מגבלות הקורונה והוראות משרד הבריאות המקומי.

בשנים האחרונות ניכרת פעילות להחייאת רוח היהדות במדינה המזרח אירופאית, שנודעה בעבר במעשי פרעות ואנטישמיות מחרידים. הקהילה היהודית-אורתודוקסית בראשות רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן, מקיימת בשנים האחרונות חיי קהילה רגועים בפרהסיה, הכוללים גם ציון מועדי ישראל.

אירועי החנוכה כללו מפגשים והפעלות בזום לילדים ולמבוגרים עם הסברה על מהות החג, על מורשת, זהות וגאווה יהודית בקהילות שחיו תחת שלטון וחינוך קומוניסטי. אירוע נפרד נערך לסטודנטים ישראלים ויהודים שלומדים באוניברסיטה המקומית ומשתתפים בפעילויות שעורך הרב זלצמן.

שיא פעילות החג היה בעת הדלקת החנוכיה ברחובה של עיר בסמוך לבית הכנסת המרכזי. במקום השתתפו מספר חברי קהילה בהתאם להוראות משרד הבריאות, וההדלקה הועברה בשידור באמצעות הזום לטובת רבים אחרים מחברי הקהילה.

לדברי הרב פנחס זלצמן רבה האורתודקסי של מולדובה: "מאז ומתמיד קישינב ומולדובה היו סמל לגאווה יהודית. למרות המגבלות, היה חשוב לקהילה לקיים הדלקה פומבית גם השנה. זה מרגש כל פעם מחדש לחשוב שעד לפני שנים לא רבות השלטון אסר לקיים כל פעילות יהודית, ואילו היום אנחנו יכולים לקיים אירועים כאלה ברחובה של עיר ללא כל הפרעה"