- רדיו קול חי - -

ישראל בדרך לחברות מלאה בסוכנות האנרגיה הבינלאומית

סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) קיבלה היום (חמישי) את בקשתה של מדינת ישראל להצטרף כחברה מן המניין. במסגרת הצבעה שהתקיימה בפריז, תמכו המדינות החברות בהנעת תהליך קליטתה של ישראל לסוכנות, שניצבת בחזית העולמית של ההתמודדות עם שינויי אקלים, קידום אנרגיות מתחדשות, יעילות אנרגטית ועוד נושאים בתחום האנרגיה.

המהלך התחיל במפגש של שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ עם מנכ"ל סוכנות האנרגיה העולמית ד"ר פתיח בירול בוועידת האקלים השנתית של האו"ם, שנערכה במדריד בחודש דצמבר בשנה שעברה. בהמשך נרתמו משרד החוץ והמשלחת הישראלית ל-OECD לסייע בקידום המהלך, שזכה היום לתמיכה גורפת של כל חברות הסוכנות.

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ: "בשנת 2010 הכנסתי כשר אוצר את מדינת ישראל לארגון היוקרתי ביותר של המדינות המפותחות – הOECD – והיום, בשנת 2020, אני גאה להכריז שישראל עושה צעד ראשון ומשמעותי בדרך להצטרף כחברה מן המניין בסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA). הדבר משקף את מעמדה החדש של ישראל כמעצמת אנרגיה אזורית, כמובילה בעולם במהירות ההפחתה והגמילה מפחם ודלקים מזהמים לטובת גז טבעי ואנרגיית השמש, ולהבאתה למקום השני בעולם בייצור חשמל מאנרגיה סולארית. מדובר בהבעת אמון ובהכרה בעוצמתו ובחדשנותו של משק האנרגיה הישראלי בעולם".

הסוכנות, שנחשבת למשפיעה והחשובה בעולם בתחום האנרגיה, נוסדה ב-1974 ביוזמת ארה״ב כמענה לאמברגו הנפט ב-1973 וכדי להבטיח את אספקת הנפט למדינות החברות בו. תנאי בסיסי לחברות בסוכנות האנרגיה הבינלאומית הינו חברות בארגון המדינות המפותחות – ה-OECD. כיום 30 מתוך 37 המדינות החברות ב-OECD לוקחות חלק בסוכנות האנרגיה שנחשבת לארגון אוטונומי לחלוטין בהחלטותיו ובהתנהלותו.

חברות רשמית של מדינת ישראל בסוכנות האנרגיה הבינלאומית הינה מהלך משלים וטבעי להצטרפות ל-OECD בשנת 2010 – ומשמעותה: אפשרות להיות חלק מקבוצת המדינות המובילות את השיח הבינלאומי בתחום האנרגיה. הסוכנות היוקרתית מקדמת תהליך לימוד הדדי בין מומחים של כל אחת מהחברות, שמטרתו להציב קריטריונים אחידים בסוגיות הרלוונטיות. כמו כן, ישנה תועלת מדינית עם מיצובה של המדינה כשחקנית מרכזית בתחום האנרגיה לא רק במזרח התיכון אלא גם בקרב המדינות המפותחות. כל אלו יאפשרו למקבלי ההחלטות בישראל נתונים וכלים טובים יותר לקביעת צעדי המדיניות הנדרשים בתחומי האנרגיה כפי שהדבר נעשה כיום ביחס לכל תחומי המדיניות האחרים בהם עוסק ארגון ה-OECD.