מחירון השידוכים: תופעת ה"ההתחייבויות" של ההורים עבור חתנים נחשקים

    אסתי פלד No Comments on מחירון השידוכים: תופעת ה"ההתחייבויות" של ההורים עבור חתנים נחשקים

    המחירים האסטרונומים שהורים יצטרכו לשלם עבור שידוך טוב לביתם, והפגיעות הכלכליות ובריאותיות כתוצאה מחתונות ילדים כיום, בדיון ב"מהדורה המרכזית" בנושא, נחשפה ההקלטה של רבי גבריאל לוי שמבקר בחריפות את ההתעלמות של החתנים מהקשיים הנוראים של הורי הכלה. המחנך חיים ולדר על חשף את הניסיון לתיקון בתקופת הרב שטיינמן זצ"ל שלא צלח

    צילום: פלאש90
    22:58
    24.04.24
    אבי יעקב No Comments on תקלה חמורה ברשת יש חסד: מוצרים ללא כשרות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דיון מיוחד התקיים הערב (שני) ב"מהדורה המרכזית" בהגשת אבי מימרן, על העול הכלכלי הכבד שלוקחים על עצמם ההורים בכדי לחתן את ילדיהם, וההתחייבויות האין הסופיות שמכניסות את המחותנים לחובות עצומים לשנים ארוכות ואף לפגיעות בריאותיות.

    כתב קול חי אבי רבינא חשף במהדורה המרכזית את הקלטות של רבי גבריאל יוסף לוי מגדולי ראשי הישיבות וראש ישיבת "באר התורה" שדיבר בגילוי לב בקרב בני ישיבתו על התנהגות הבחורים כיום: "בחור התרגל שמגיע לו הכל, לא אכפת לו שחמיו שוקע בחובות".

    צילום: פלאש90

    רבי גבריאל יוסף לוי בביקורת חריפה על החתנים | קרדיט: אבי רבינא

    הרב לוי נשמע בהקלטה מעביר ביקורת חריפה על התעלמות החתנים ממצבם הקשה של הורי הכלה, "נניח שהוא מצליח לחתן את הבת ב-600 אלף ש"ח ולוקח משכנתא לכל החיים, ומי יודע צריך לפרוע אותה ומי יודע מאיפה יהיה לו, זה לכל החיים, אבל בבת השנייה והשלישית, אבל ככה מרגיש בחור – מגיע לו. אבל הוא השווער שלך לא? הוא אבא של אשתך, למה אתה עושה אותה מסכן ואומלל בעל חוב, נורא ואיום".

    צילום: פלאש90

    התמודדות ההורים מול הילדים | קרדיט: אבי רבינא. 

     

    בהקלטה נוספת נשמע רבי גבריאל לוי מבקר את הנורמה שהשתרשה בציבור החרדי בקרב הבחורים, כי ההורים חייבים לתת להם דירה, "אין זוג שלא חושב שלא חייבים לו, אם המנהג הוא לקנות דירה הוא מרגיש שחייבים לו, ואם לא קיבל, אז ההורים כמעט אכזריים אליו".

    במהלך הדיון ב"מהדורה המרכזית" התראיין המחנך והסופר חיים ולדר שסיפר על ניסיון להביא לתקנה בתקופת מרן הגראי"ל שטיינמן: "בעבר יזמתי החתמות של אלפי אברכים עם ניסיון לעצור את התופעה, אבל מרן הגראי"ל צדק, זה לא הלך כי כוחות השוק הם אלו שקובעים".

    עוד הוסיף ולדר, "כיום בעידן הקורונה ראינו שאפשר לעשות חתונה של 30 ו40 איש והחתונות הם מאוד שמחות ובכך לחסוך הרבה כסף". ולדר סיפר על עצמו כי הוריו והורי כלתו לא יכלו לתת להם דירה ולכן היה צריך לצאת לעבוד בכדי להתפרנס ולקנות דירה, "לכן אני מבין את הצורך לקנות דירה לילד בכדי שיוכל לשבת וללמוד בנחת".

    בהמשך הדיון, התראיין הרב שלום קולדצקי שצדיק את הצורך בסידור כלכלי ראוי לצורך לימוד תורה ביישוב הדעת: "אין מה לעשות, מי שרוצה חתן שיהיה מונח בלימוד צריך לאפשר לו את זה. כל הנושא הכלכלי אצל בני התורה הוא בדרך נס".

    עם זאת הוסיף הרב קולדצקי, "כיום כבר לא קיים הסידור שרק ההורים לוקחים על עצמם את ההתחייבות על המשכנתא בלבד, היום גם הילדים לוקחים חלק מההתחייבות וזה לא היה לפני כן".



    0 תגובות