- רדיו קול חי - -

הפרויקטור נחמן אש: "סגר שלישי בהחלט נמצא על הפרק"

פרויקטור המאבק בקורונה, פרופ' נחמן אש מסר היום (חמישי) הצהרה ראשונה מאז כניסתו לתפקיד, לכלי התקשורת. "אזרחי ישראל, עם כניסתי לתפקיד ראש מגן ישראל – אני מצדיע לכם. אני, ואיתי כל מובילי המאבק בקורונה – רואים את המחירים הכואבים שאתם משלמים ואת הדרך האחראית בה אתם נוהגים. אתם מקריבים המון ופועלים איתנו – למען בריאות העם וטובת הכלל", אמר פרופ' אש.

"לצערי", הוסיף "יש גם אנשים חסרי אחריות, שמהווים סכנה לכולנו. אלה שמתקהלים, שלא עוטים מסיכות, שעורכים אירועים המוניים. רוב העם עומד על המשמר, המיעוט שמזלזל – מסכן את כולנו. דווקא כעת, עם פתיחת המסחר והלימודים נדרשת עוד אחריות אישית בטרם תתרחש הידררות מהירה".

לדברי אש, "חייבים שילוב בין אחריות אזרחית ואכיפה קפדנית. אנחנו נערכים במרץ להוביל מבצע חיסונים ארצי, בסיומו אני מקווה שנוכל להכריז שהעם בישראל ניצח את הקורונה. אבל זה ייקח עוד זמן. נכונו לנו עוד ימים קשים. יש מי שחושב שהקורונה אוטוטו מאחורינו. אני רואה את הדברים אחרת. זה לא הולך להיות קל, זה לא הולך להיות קצר".

עוד אמר פרופ' אש, "הנחת העבודה שלי כראש מגן ישראל היא שהקורונה תהיה כאן בשנה הקרובה. חיסון יעיל של האוכלוסייה יהיה במקרה הטוב סביב אמצע 2021, ובמקרה הפחות טוב – לקראת סוף השנה הבאה. לכן עלינו כמדינה וכאזרחים להיערך לפחות לשנה שבה עדיין נחיה בשגרת קורונה. זה הרבה זמן וזו משימה מורכבת".

"מול האתגר הזה – לקחתי על עצמי את תפקיד ה"פרויקטור הלאומי". נאמן לערכיי כרופא, כקצין רפואה ראשי בצה"ל
וכמנהל במערכות הבריאות – תפקידי הוא לשמור עליכם, מפני הידרדרות ותחלואה. אך עלי גם לאפשר לכם שגרת חיים סבירה לצד הקורונה".

"לכן בשנה הקרובה אוביל שורת מהלכים שמטרתם לאפשר לנו לחיות טוב יותר ובקלות רבה יותר עם הקורונה עד שיגיעו החיסונים".

"אני מודיע כאן שנייצר לאזרחי ישראל דרכון ירוק. הדרכון יגדיר אנשים שהם בסכנה פחותה להדביק או להידבק. כבר בימים הקרובים נעביר לקופות החולים למעלה ממליון בדיקות סרולוגיות לביצוע. על בסיס בדיקות הנוגדנים, נדע מי איננו בסכנת הדבקה והוא יקבל "דרכון ירוק". את הדרכון יקבל גם מי שהחלים מהמחלה. אפשר לומר שהרמזור לא יהיה רק לגבי אזורים אלא גם לגבי אנשים".

"כראש מגן ישראל בכוונתי להעביר עוד סמכויות לרשויות ועוד מידע לכם האזרחים. הנחתי לפרסם את מפת הרמזור המלאה שתהיה זמינה לכל אדם. חשוב שתכוונו את הפעילות שלכם בהתאם למפת הרמזור שיקלו היטב את הצורך בכניסה לאזורים אדומים במפה".

"מכאן לשאלה: האם ומתי יהיה סגר שלישי? זה בהחלט על הפרק. סגר שלישי תלוי בנתונים ותלוי בנו. למעשה זה אותו דבר: הנתונים משקפים את ההתנהגות שלנו. כרגע הנתונים מדאיגים".

"מקדם ההדבקה גבוה מ-1. גם מספר החולים היומי גבוה מהרצוי, והיום הגענו ל 1,000. אין מקום לשאננות".

"בתי הספר מתחילים להיפתח, מחר בבוקר יחל פיילוט קניונים ושווקים. עלולה להתרחש הידרדרות שתוביל לסגר. כראש מגן ישראל לא אהסס בעתיד להמליץ על סגר ארצי אם נידרש לכך".

בנוגע למערכת החינוך אמר פרופ' אש, כי "החינוך הוא לב הענין ויש לנו מחויבות לנסות לקיים את הלימודים גם בתנאים המורכבים. בהסתכלות עתידית, גם כשיהיה סגר צריך לשקול היטב האם לסגור את מערכת החינוך. יש לעשות מאמצים לנסות לקיים את הלימודים בדרך זו או אחרת".

במענה לשאלה מדוע הממשלה ממשיכה בהקלות, על אף העלייה בתחלואה, אמר הפרויקטור, כי "צריך ללמוד לחיות עם הקורונה. יש לנו עוד תקופה ארוכה של בערך שנה לחיות איתה".

"אזרחי ישראל, אנחנו נוכל להשיג שגרת חיים סבירה לצד הקורנה אך ורק אם נקפיד על ההנחיות. בראש ובראשונה: עטו מסיכות. המסיכה היא אמצעי המיגון האישי החשוב ביותר זה חשוב מאד. הקפידו על מסיכות – בעיקר בתוך מבנים ובחדרים. שימרו על ריחוק. בצעו פעילויות בחוץ. אל תלכו לאירוע בו יש מפגש המוני. זה המפתח למניעת סגר שלישי".

"אני מודה למנכ"ל משרד הבריאות על השותפות והאמון. לשר הבריאות ולראש הממשלה שבחרו בי להוביל את ההתמודדות כפרוייקטור הלאומי. ואני שב ומודה לכם אזרחי ישראל על כך שאתם לוקחים חלק בדרך הקשה שבה אנו צועדים".