- רדיו קול חי - -

172 אלף ש"ח פיצויים לנער שנפצע במהלך טיול בעמק חפר

האם הטיול בחיק הטבע באזור מתוייר כרוך בסיכונים שיש לקחתם בחשבון, ועל כן לא מוטלת כל אחריות על חברת טיולים שבמסגרת טיול אותו ערכה נפצע נער בעינו? או שמא, חברת הטיולים היא זו שאחראית על שלומם של הנערים המטיילים במסגרתה, ובייחוד כאשר הטיול סוטה ממסלולו ועובר אל שטח מיוער ולא מסומן?
על סוגיות אלו נאבקו לאורך שנים הנער, אשר יוצג ע"י עוה"ד גיל קראוס, וחברת הביטוח שביטחה את חברת הטיולים.
על פי התביעה אותה הגיש עו"ד קראוס, הנער, תושב עמק חפר, כבן 22 כיום, יצא לטיול של מס' ימים בצפון הארץ בהיותו בן 16, במסגרת פעילות קיץ אותו ערכה חברת טיולים המפעילה חוגי ילדים ונוער.
על פי התביעה, ביום השני לטיול החליטו המדריכים לרדת מהשביל המסומן בטענה של אפשרות למוקשים בהמשך השביל, למסלול לא מסומן, שהתאפיין בין היתר בענפים סבוכים וגזעי עצים. לפתע, תוך כדי הליכת הקבוצה, נתפס אחד מענפי העץ בתיקו של אחד החניכים שהלך לפני הנער, והענף הוטח בחוזקה בעינו השמאלית של הנער וגרם לו לחבלה חמורה.
הנער הובהל לבית החולים בצפת, ומשם הועבר לאשפוז לאורך שישה ימים במחלקת העיניים של רמב"ם, שם אובחן כסובל מחבלה בקרנית עינו השמאלית. לטענת התביעה, מאז התאונה ראייתו של הנער לא שבה לאיתנה, דבר שמפריע לו בפעולות שונות, וביניהם בקריאה ובלימוד.
לטענת עו"ד קראוס, חברת הטיולים אחראית על נזקיו של הנער שילוו אותו לאורך כל חייו, משום שהמדריכים לא העבירו נהלי בטיחות ראויים לנערים תחת משמרתם, לא הקפידו שאלה ישמרו על מרווחי ביטחון זה מזה, ואף ירדו מהשביל המסומן, אל תוך שטח מיוער שאינו מיועד לטיול, וכתוצאה מכך נגרמה התאונה הקשה, שגרמה לפגיעה הקשה בעינו של הנער.

עו"ד גיל קראוס | צילום: יעל אורבך

מנגד טענו מפעילת החוגים וחברת "כלל" אשר ביטחה אותה, כי מדובר בתביעה טורדנית וקנטרנית, אשר אין בה עילה בת תביעה בנזיקין, שכן נסיבות התאונה הינן בגדר סיכון רגיל וטבעי שהיה על התובע לצפותו או לחזותו, והן אינן מקימות חבות בנזיקין.
לטענת חברת הטיולים וחברת הביטוח שלה, מדובר בטיול בחיק הטבע הטומן בחובו סיכונים טבעיים שכל אדם מודע להם ועליו להיזהר בעת הליכה בטבע ולכן אין להן שום אחריות לאירוע. עוד טענו חברת הטיולים וחברת הביטוח שלה, כי מדובר באירוע פתאומי ולא צפוי שלא ניתן למניעה.
לאחר מאבק משפטי, הגיעו לאחרונה הצדדים לפשרה, במסגרתה סוכם, כי חברת "כלל" תשלם לצעיר פיצויים בסך 172,887 שקלים. ההסכם קיבל לאחרונה תוקף של פס"ד בביהמ"ש השלום בהרצליה, ע"י השופט עידו רוזין.