משפט נתניהו; העתירות לגילוי חומרי חקירה וראיות חסויות יועברו להרכב אחר

    ישראל רובין No Comments on משפט נתניהו; העתירות לגילוי חומרי חקירה וראיות חסויות יועברו להרכב אחר

    שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים החליטו על העברת הדיון בעניין בקשות הנאשמים בתיקי נתניהו לגילוי חומרי חקירה נוספים וראיות חסויות – להרכב אחר, עליו יחליט נשיא המחוזי

    בית המשפט המחוזי בירושלים צילום: Olivier Fitoussi/Flash90
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים הודיעו היום (חמישי) לפרקליטי הנאשמים בתיקי האלפים כי ההחלטות בנוגע לעתירתם לגילוי חומרי החקירה ולגילוי ראיה חסויה, תועבר להרכב אחר, עליו יחליט נשיא בית המשפט המחוזי.

    מדובר למעשה בשתי עתירות שונות: בבקשה הראשונה, כלל הנאשמים בתיק הגישו בקשה לעיין בחומרי חקירה שלא הועברו להם, ובבקשה השניה, הגישו הנאשמים נתניהו ומוזס עתירה לגילוי ראיה חסויה.

    לגבי הבקשה לעיון בחומרי חקירה, קובע החוק כי זו תידון לפני שופט אחד ובמידת האפשר היא תובא בפני שופט שאינו דן באישום. ככלל אמורה הבקשה להישמע לפני מותב (הרכב שופטים) שונה מזה הדן בתיק העיקרי. אולם, במקרה הזה ביקשו הצדדים כי הבקשה תידון לפני ההרכב שדן באישום, וכך נעשה (בדיון ביום ראשון האחרון).

    לגבי העתירה לגילוי ראיה חסויה, היא אמורה להישמע לפני "בית המשפט הדן בדבר" – הרכב השופטים שדן באישום. מלכתחילה, לא הובעה התנגדות כי הבקשה תידון לפני ההרכב המקורי, כמקובל, אך סנגורו של ראש הממשלה הבהיר כי ככל שהדיון בבקשה יכלול דיון במעמד צד אחד ובהיעדר הנאשמים ופרקליטיהם, הוא מבקש כי הרכב אחר ידון בבקשה.

    בדיון שהתקיים ביום ראשון האחרון, נשאל סנגורו של ראש הממשלה לעמדתו, ובמענה לשאלות בית המשפט, השאיר לבסוף את ההחלטה לשיקול דעת בית המשפט. עם זאת, פרקליטה של הנאשמת איריס אלוביץ' הביעה התנגדות לשמיעת העתירות לפני ההרכב העיקרי, מחשש לפגיעה בנאשמת במהלך דיון במעמד צד אחד בעתירות שהגישו הנאשמים האחרים.

    בהשלמות טיעונים בכתב שהגישו הצדדים לאחר הדיון, טענה המאשימה כי אין הצדקה להעברת הדיון להרכב אחר, אך השאירה את ההחלטה לשיקול דעת בית המשפט. סנגורו של ראש הממשלה נתניהו חזר וביקש להעביר את הדיון בעתירה להרכב אחר, והנאשם נוני מוזס הודיע כי איננו מתנגד שהרכב זה ידון בעתירה שהגיש.

    "מלכתחילה", כתב השופטים בהחלטתם "לא הייתה הצדקה להעברת הדיון למותב אחר, שכן התנגדות ההגנה לא הייתה להצגת המסמכים לפני בית המשפט, אלא לקיומו של דיון במעמד צד אחד לפני הרכב זה, כמקובל בדיון בבקשות מסוג זה".

    אולם, הוסיפו השופטים, "מצב הדברים כיום שונה. מתגובת המאשימה עולה כי בחומר החסוי קיים, במידה כזו או אחרת, חומר העשוי להפליל מי מהנאשמים, ומדברי בא כוח המאשימה בדיון עלה כי אפשר שיש ראיות העשויות "להכתים" את הנאשם נתניהו".

    "בנסיבות אלה, כדי למנוע אפשרות שההרכב הדן בתיק ייחשף למסמכים "מפלילים" או "מכתימים" כנטען, כלפי מי מהנאשמים, אנו נעתרים לבקשה להעברת הדיון בעתירה של הנאשם נתניהו להרכב אחר".

    "אשר לדיון בעתירה שהוגשה מטעם הנאשמת מוזס – אמנם הוא לא ביקש העברת הדיון להרכב אחר, אך מאחר שהאישום בעניינו נוגע גם לנאשם נתניהו, תועבר גם העתירה בעניינו למותב אחר".

    "נוכח האמור לעיל, מועברות העתירות לגילוי ראיה שהגישו נאשמים נתניהו ומוזס לכב' הנשיא אהרון פרקש, לקביעת המותב שידון בהן".



    0 תגובות