- רדיו קול חי - -

נדחתה הצע"ח להפסקת כהונה של רא"מ עקב הגשת כתב אישום

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת התיקון לחוק-יסוד הממשלה (הפסקת כהונה של ראש הממשלה, שר או סגן שר מחמת הגשת כתב אישום) של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת. לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 36 חברי כנסת לעומת 50 שהתנגדו.

בהצעת החוק הוצע לקבוע כי במקרה שהוגש נגד ראש הממשלה כתב אישום בעבירות חמורות שבנסיבות העניין יש עמן משום קלון, בעבירה לפי סעיף 284 לחוק העונשין, התשל"ז–1977 (מרמה והפרת אמונים) או בעבירה מסוג פשע, כהונתו תיפסק ויראו את הממשלה כאילו התפטרה ביום שבו הוגש כתב האישום. הוצע לקבוע גם כי כהונתם של שר או סגן שר תופסק במידה ויוגשו נגדם כתבי אישום בעבירות שהוזכרו לעיל.

בדברי ההסבר נכתב: "כהונתו של ראש הממשלה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות ובראשן עבירות של שחיתות וטוהר מידות עומדת בניגוד מוחלט לנורמות המוסר הנדרשות מנבחר ציבור. הגשת כתב אישום בעבירות חמורות כאמור נגד ראש הממשלה, משליך על מעמדם של ראש הממשלה ושל הממשלה כולה, על יכולתם להנהיג ולשמש דוגמה לציבור כולו וחשוב מכל על אמון הציבור בשיטת הממשל והשלטון במדינה, שהוא מנכסיה החשובים של הרשות השלטונית".

ראש הממשלה נתניהו | צילום: דני שם טוב

דוברות הכנסת, דני שם טוב

"החלטותיו ופעולותיו של ראש הממשלה שמכהן בתפקידו ובמקביל נדרש להתמודד עם כתב אישום, עלולות להיות מושפעות מאינטרסים אישיים ובלתי לגיטימיים תוך פגיעה באינטרסים הלאומיים של המדינה, דבר שעלול לפגוע באמון הציבור בכך שהחלטות ופעולות אלו התקבלו משיקולים ענייניים. החשש נכון באופן מיוחד לגבי החלטות ופעולות הנוגעות למערכות אכיפת החוק שראש הממשלה מתוקף תפקידו אחראי על תפקודן, במקביל לכך שעליו להתייצב מולן ולהיאבק על חפותו. התנהלות זו עלולה לגרום לאיבוד אמון הציבור בשיטת הממשל וברשויות השלטון במדינה".

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הציג את ההצעה ואמר: "הצעת החוק הזו רוצה להחזיר למדינת ישראל ערכים כמו יושר, הגינות וצדק. כי אנחנו יודעים את האמת, ראש ממשלה עם כתבי אישום זה בעצם להפך – זה כתבי אישום אם ראש ממשלה. כשלבן-אדם יש כתבי אישום זה הדבר העיקרי שמעסיק אותו, כשיש לך כתבי אישום מה שמחזיק אותך ער בלילה זה לא האיראנים, זה לא הקורונה וזה לא הכלכלה. מה שמחזיק אותך ער בלילה זה שאתה שומע שוב ושוב בתוכך שלך את דלת הברזל מאחוריך בתא הקטן שלך בבית הסוהר".

לפיד בדיון

דוברות הכנסת, דני שם טוב

"זה לא במקרה שלא יכול להיות לרוה"מ נהג עם כתבי אישום, לא יכול להיות לא מאבטח עם כתבי אישום, לא יכול להיות לא מנכ"ל, או סמנכ"ל משרד עם כתבי אישום, בעצם לא יכול להיות סביבו אף אדם כתבי אישום. כי אדם עם כתבי אישום חשוף לסחיטה, אדם עם כתבי אישום לא יכול למלא את תפקידו כפי שהוא צריך למלא תפקיד".

השר המקשר בין הכנסת לממשלה דוד אמסלם השיב בשם הממשלה ופנה לח"כ לפיד: "אני רוצה להזכיר לך את המאמר היפה שכתבת "חקירוקרטיה" שבו התייחסת לאהוד אולמרט. למה נקלענו לממשלה הזו? אתם רציתם להציע הצעת חוק הכי אנטי דמוקרטית, אתם מבטלים את החלטת הציבור. אתה בונה את ההצעה לפי הקונסטרוקציה שמתאימה לך עכשיו. הציבור הכריע בשלוש מערכות בחירות בדיוק על זה, 4 שנים הכל מודלף לעיתונים וידוע לציבור".

דודי אמסלם,

דוברות הכנסת, דני שם טוב

"אתם ביקשתם לשנות את הבסיס של הדמוקרטיה, תפרתם אותו בדיוק לפי המידות. זו סחיטה באיומים הכי קשה שיכולה להיות, היו מעמדים אתכם לדין ומכניסים אתכם לבית סוהר, אתה בא ומאיים על ראש הממשלה שאם הוא לא יעשה ככה וככה אתה מביא את הצעת החוק הזו. הגלגל מסתובב, יום יבוא וכשלנו יהיה רוב מוצק אנחנו נוכל להביא חוקים שיגידו למה אתה לא יכול להיבחר".