הגאון הרב אופיר מלכא בשיחה הלכתית: האם מותר להקליט שיחות?

    אסתי פלד No Comments on הגאון הרב אופיר מלכא בשיחה הלכתית: האם מותר להקליט שיחות?

    "הולך רכיל מגלה סוד ונאמן רוח מסתיר דבר": לאחר סערת הקלטות שיחות ראש הממשלה ע"י יועצו לשעבר, הגאון הרב אופיר מלכא בשיחה הלכתית ב"מהדורה המרכזית" עונה על שאלות הלכתיות, בנושאי הקלטות שיחות, פרסום התנהגות אלימה של שוטר, והאם מותר להלשין על קיום חתונה בניגוד להוראות הבריאות?

    הגאון הרב אופיר מלכא
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הגאון הרב אופיר מלכא בשיחה הלכתית הערב (שלישי) ב"מהדורה המרכזית" בהגשת אבי מימרן התייחס לסערה סביב נושא הקלטות סתר של שיחות טלפון ובכלל, ומבהיר את דעתו ההלכתית במקרה בו אדם רוצה להשמיע הקלטה על אדם שעבר על הנחיות הבריאות ועשה חתונה לא לפי ההנחיות, "יש כלל אצל החפץ חיים, אם אתה מספר משהו שהוא בגדר גנאי הוא נחשב כאיסור לשון הרע ואסור לספר".

    הרב מוסיף, "אבל בדוגמא של לשון הרע על חתונה שמתקיימת מעל המותר זה לא גנאי אצל רבים, לכן מי שמשיח לפי תומו ולא בא לספר בשביל גנאי, ומי ששומע את הסיפור אצלו זה לא נחשב גנאי, ולכן בכזה מצב זה לא נחשב ללשון הרע".

    אבל, "אם השומע משמיע את השיחה לפלוני לא בשביל גנאי אבל כדי שיתקדם קדימה ואנשים ינסו לחבל בחתונה, הגאון מוילנא כתב, 'שעבירות בין אדם לחבירו לא יצא מהעולם הזה לפני שיפרעו ממנו וצריך להיזהר בזה מאוד".

    הרב מבקר בחריפות את ההלשנות כנגד קיום חתונות שהביאו למפח נפש גדול, "יש אנשים שהולכים ומלשינים על אותם אלה שעושים חתונות, הם מביאים על עצמם צרות וגם אלו שסיפרו. חתונה שהתפרקה והחתן וכלה בוכים והרסו להם את השמחה. מי שלא רוצה להשתתף שלא ישתתף, צריך לשמור את ההוראות אבל להרוס חתונה זה ילווה אותם לכל החיים".

    על ההקלטות אומר הרב, "החפץ חיים כותב, שאם אדם סיפר לאדם לחבירו דבר, והחבר הבין לבד שזה סודי, גם היום שכל שיחה מוקלטת, אני נותן אמון שכל שיחה תישאר ביננו ולא תצא החוצה. אם אדם סיפר והוא לא רוצה שיפורסם, כמו סגירת וורט, ואדם הולך ומספר זה לא לשון הרע אבל יש כאן איסור בל תאמר. ק"ו שאם הדבר הוא גנאי ולשון הרגע".

    הרב נשאל על דברים שנאמרו בכינוס של רבים והוקלטו בסתר, "כל דבר שנאמר בפני 3 מותר להעביר אותו הלאה, כי גם כך זה יתפרסם. אבל זה מותר דווקא בתנאי שהמפרסם לא מתכוון לגנות, אלה כסיפור ותו לא".

    בנוסף ענה הרב על הקלטה של נציגת ציבור והאדם רוצה לפרסם את היחס אליו, או פרסום צילום של אלימות של שוטר, "השאלה היא מאוד קשה, החפץ חיים מאריך בזה, אם באמת אתה מכוון לתועלת שעכשיו השוטרים מתלבשים על הציבור החרדי והפרסום של העניין יעצור את התופעה של האלימות אתה צריך לעשות. אבל קודם כל צריך לנסות למזער את הנזק, אם תגיש תלונה ובכך זה יסתדר אסור לפרסם".

     

     



    0 תגובות