תגובות רבות להחלטת בג"ץ: "חוסר סמכות" VS "החלטה נכונה"

    איתי גדסי 2 Comment on תגובות רבות להחלטת בג"ץ: "חוסר סמכות" VS "החלטה נכונה"

    פוליטיקאים רבים תוקפים בחריפות את החלטת הבג"ץ לדון באופן תקדימי בחוק יסוד: "חציית קו האדום; התערבות שנעשית בלא כל סמכות" | מנגד, יש שמצדדים בעמדה לפיה "על בית המשפט העליון חובה להגן על המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל"

    בית המשפט העליון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תגובות רבות במערכת הפוליטית ובזירה הציבורית להודעת הבג"ץ כי ידון לראשונה ובאופן תקדימי בחוק יסוד, כאשר ידון בעוד כשבועיים בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד התיקון לחוק יסוד הממשלה (ממשלת חילופים).

    יו"ר הכנסת, יריב לוין תקף את ההחלטה ואמר: "בג"ץ בהחלטתו השערורייתית מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד. התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה".

    "כל צעד כזה של בג"ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה", הוסיף לוין.

    "לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם. זה מאבק קשה וארוך שנים, אבל הדמוקרטיה ורצון העם הם שינצחו בו".

    חה"כ ד"ר שלמה קרעי, (הליכוד): "בג"צ צועד צעד ענק לקראת סגירתו. בית משפט שמחליט לדון, שלא לדבר על לבטל חוק יסוד או חלק ממנו, הוא בית משפט שמבצע הפיכה במדינה דמוקרטית. יש להחליפו לאלתר בבית משפט לחוקה שנבחר וכפוף לחוק ולא לגחמות שלו".

    "כמה אירוני יהיה אם בג"צ יכרות את הענף שעליו הוא יושב: יבטל את חוק יסוד (!) ממשלת החילופים, יגרום לפיטורי שרי כחול לבן, ויאפשר הקמת ממשלת ימין שתקים בית משפט לחוקה שיחליף את בג"צ".

    יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר כתב בהודעה קצרה, כי "זה לא התפקיד של בג"צ להתערב בהסכמים קואליציוניים".

    השר דודי אמסלם: ‏"בבחירות הקרובות לא צריך מפלגות, לא מזכירי קלפי, לא משקיפים ולא מצלמות, בעצם אין ממש צורך במצביעים-כי בישראל קיימת מפלגת על אחת, שקובעת בשבילכם מה מותר ואת מי לבחור".

    ״זה מתחיל בהתערבות בהסכם פוליטי ויגמר בביטול חוק השבות״

    ח"כ אופיר סופר, (ימינה): "האפשרות שבג"ץ יפסול חוק יסוד שחוקק בכנסת ישראל על פי רוב מסוכנת ומהווה מדרון חלקלק בדרך לביטול חוק השבות. שופטי בג"ץ דורסים פעם אחר פעם את החלטות נבחרי הציבור, דורסים ברגל גסה את ההחלטות המתקבלות בכנסת ומצפצפים על בחירת העם. רק פסקת ההתגברות יכולה להציל את הדמוקרטיה מהסכנה הזו".

    בתנועה לאיכות השלטון, שהגישו את העתירה בירכו כצפוי על החלטת בג"ץ לקיים את הדיון. יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא: "מברכים על החלטת בית המשפט. אסור שיתבצע שינוי בשיטת המשטר במדינת ישראל באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום המנסה להמלט מאימת הדין. על בית המשפט העליון חובה להגן על המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולא להתיר פגיעה אנושה בבסיס השיטה הנוהגת במדינת ישראל".

    ממשמר הדמוקרטיה הישראלית נמסר: "החלטת בג"ץ מהערב להוציא צו על-תנאי בעתירתנו בנושא חוק ממשלת החילופים, משקפת את עמדת השופטים כי החקיקה המשונה, שנתפרה במיוחד לנסיבות הפוליטיות הספציפיות המשרתות את בנימין נתניהו ובני גנץ – היא מוטלת בספק בשל פגיעתה בעקרונות חוקתיים. ביטול סעיפים מחוק יסוד הממשלה יהווה תקדים ראוי, ומסר מהרשות המחוקקת לכנסת – אסור לפגוע ביסודות השיטה הדמוקרטית, לא בחוקים רגילים ולא בחוקי יסוד".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      הדיקטטורים הפושעים הללו, לא יוותרו על הכח שגזלו מן העם, אף חוק או מחאת שפתיים לא 'ישכנעו' אותם, כי מי כמוהם מבין היטב דיקטטורה ושלטון מה הם.
      למרבה הצער רק התקוממות של העם בפועל תסביר להם שתם זמנם.

    2. 1

      מי שחושב שזו פסיקה נכונה, כנראה לא למד אזרחות, בית המשפט אמור לשפוט על פי החוק, ולא את החוק
      וגם מה שבג"ץ המציא שיכול לפסול חוקים, זה רק בתנאי שיש סתירה בין החוק לחוקי היסוד לשיטתם