שימור והתחדשות במוזיאון מגדל דוד בירושלים

    קובי פינקלר No Comments on שימור והתחדשות במוזיאון מגדל דוד בירושלים

    תהליך התחדשות בעלות של 40 מיליון דולרים יכלול את שימור המצודה העתיקה, חידוש הפארק הארכיאולוגי, הקמת מרכז מבקרים חדש, הקמת גלריות חדשות, חידוש התשתיות, הקמת תצוגת קבע חדשה, חשיפת חפירות ארכיאולוגיות חדשות ושיפור הנגישות עבור הקהל

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתקופה בה קשה להתרכז בעתיד כאשר ההווה אינו בטוח, מוזיאון מגדל דוד ממשיך עם הפנים קדימה, אל עתיד המוזיאון ב- 30 השנים הבאות.

    המוזיאון נמצא בעיצומו של פרויקט ההתחדשות הגדול והמקיף בארץ, בעלות של 40 מיליון דולר בתמיכתה המרכזית של קרן קלור לישראל, ובשותפות עיריית ירושלים, משרד ירושלים ומורשת ומשרד התיירות. הפרויקט עתיד להסתיים בשנת 2022.

    במסגרת פרויקט ההתחדשות והשימור של מוזיאון מגדל דוד תחודש ותשומר המצודה ההיסטורית והפארק הארכיאולוגי תוך הכפלת שטח המוזיאון הנוכחי לכדי 20,000 מ"ר בנוסף למרכז מבקרים חדש בכניסה למוזיאון, חידוש התשתיות, הקמת תצוגת קבע חדשה, 7 גלריות חדשות, חללי תצוגה נוספים, בית קפה, שירותים ציבוריים ושתי מעליות להנגשת המצודה העתיקה לקהל. תחודש רחבת התותחים העו'מאנית הקרויה 'גן דוד', ממערב למצודה, אשר תעוצב מחדש ככיכר הכניסה החדשה למוזיאון ולטיילת החומות ותכלול מבנה זכוכית ובו קופת כרטיסים, בית קפה ושירותי קהל נוספים. מסלול הביקור במצודה יתחיל לפיכך ממערב ויסתיים בתצפית ממגדל פצאל ויציאה אל העיר העתיקה דרך שער הכניסה המקורי למצודה ממזרח.

    הכיכר החדשה יוצרת למעשה מרחב ציבורי חדש ומציעה דרך ישירה אל שער יפו ואל שדרות ממילא, ומאפשרת שהייה נעימה ומוצלת לפני הכניסה לעיר העתיקה עבור קבוצות, תיירים ומטיילים גם אם אינם נכנסים לביקור במוזיאון. העיצוב החדש של החללים במוזיאון המחודש, יתייחס אל המצודה כאובייקט המשמעותי בחוויית המבקרים. בעתיד אף יסופח למוזיאון הגן מתחם בית המרחץ הביזנטי ואמות המים מתקופת בית שני אשר נמצא מתחת לכיכר שער יפו, סביבה אשר תהפוך ממפגע שלילי ומוזנח למרחב תוכן וחוויה ולכניסה תת- קרקעית חדשה למרחב שער יפו ולמוזיאון מגדל דוד, באמצעות טיילת חדשה ומעבר תת קרקעי בין חניוני ממילא לעיר העתיקה.

    במהלך השנתיים הקרובות מוזיאון מגדל דוד יישאר פתוח לקהל הרחב (בהתאם להנחיות משרד הבריאות) עם תערוכות משתנות, סיורי היסטוריה, וארכיאולוגיה ירושלמית מודרכים, כמו גם פעילויות תרבותיות.

    מוזיאון מגדל דוד מספר את סיפורה של ירושלים וכסמלה האוניברסלי של העיר הוא אתר מרכזי לאוהבי ירושלים מן הארץ והעולם. מוזיאון מגדל דוד ממשיך לגייס הון לטובת השלמת הפרויקט וכדי להבטיח שגם במהלך פרויקט ההתחדשות ובמהלך תקופת המשבר הזו, סיפורה העשיר , הרחב והמגוון של ירושלים ימשיך להיות מסופר. בשנה שעברה, למעלה מ -500,000 איש ביקרו במוזיאון, והניבו הכנסות שהיוו למעלה מ- 80% מתקציב המוזיאון. בזמנים רגילים זהו נתון שיא שמעטים מהמוזיאונים אם בכלל יוכלו להשוות, אך אלו אינם זמנים רגילים. הסגר קיצץ את הכנסות המוזיאון לאפס, ו- 85% מהצוות הוצא לחל"ת. למרות זאת, צוות קטן עדיין יוצר תכנים חיים ווירטואליים מלב ירושלים לישראלים ולמבקרים ברחבי העולם. המוזיאון עתר לממשלת ישראל ולמשרד התרבות בבקשה לתמיכה והוא ממשיך לגייס כספים כדי להבטיח את המשך פעילותו.

    תצוגת הקבע החדשה במוזיאון מגדל דוד "ירושלים טבור העולם- הסיפור המלא", תציג את סיפורה המלא של ירושלים, מראשיתה ועד ימנו, ואת חשיבותה וקדושתה ליהדות, לנצרות ולאסלאם, את התעצמותה וצמיחתה של העיר בעת החדשה ואת חזרתה להיות בירת ישראל המודרנית.

    מוזיאון מגדל דוד שוכן במצודת ירושלים העתיקה והשמורה להפליא הקרויה 'מגדל דוד'. המצודה ניצבת בסמוך לשער יפו, בכניסה הראשית לעיר העתיקה ולארבעת רובעיה, בנקודת המפגש שבין העיר העתיקה וירושלים המודרנית.

    בשנת 1989, לאחר עבודות שיקום ושימור רבות, נפתח מוזיאון מגדל דוד לקהל הרחב. מאז פתיחתו לקהל ועד היום, במשך למעלה משלושה עשורים, ביקרו במגדל דוד מיליוני מבקרים מהעולם כולו, ילדים, נוער ומבוגרים כאחד. בשנת 2019 , טרום מגפת הקורונה, ביקרו במוזיאון מגדל דוד למעלה מחצי מיליון מבקרים.

    לאורך שנות פעילותו, נוסף לתצוגת הקבע מארח המוזיאון תערוכות מתחלפות, אירועי תרבות ואומנות פורצי דרך, פסטיבלים וקונצרטים, פעילויות חינוך וסיורים מודרכים ומופעי לילה מרהיבים המוקרנים מדי ערב על חומותיה של המצודה, המהווים חוויה רב חושית יוצאת דופן.

    היות ומצודת ירושלים הינה מבנה המיועד להגנה, בנויה המצודה מחמישה מגדלי שמירה גבוהים אשר ביניהם מקשרות חומות אדירות ממדים. כמיטב מסורת בניית מבצרים, למצודה מעברי סתרים מפותלים וצרים, חפיר עמוק המקיף אותה, גשרי כניסה, מערכת שערים וקמרונות שנבנו מלכתחילה על מנת למנוע אפשרות גישה וחדירה פנימה, בנוסף, המבנה הפנימי מאתגר עד מאוד את המבקרים בו. טיול במצודת מגדל דוד מחייב טיפוס בגרמי מדרגות גבוהים וצרים, הליכה על גבי אבנים מקומרות, מעבר במנהרות משופעות וצרות וירידה אל בורות מים אפלים. חוויה מיוחדת מרתקת ללא ספק, אך רחוקה מאוד מלהיות נגישה עבור קהלים רבים.

    יחד עם הרצון והאתגר להמשיך ולשמר את ייחודה של מצודת ירושלים, בהיותה אחד האתרים הארכאולוגים היפים והחשובים בעולם, מתבססת ההבנה כי יש צורך בפתיחות מחשבתית ובמציאת פתרונות נגישות גם לאתרים ייחודים מסוג זה, עבור קהל המבקרים מן הארץ והעולם.

    יחד עם יועצי הנגישות והשימור בפרויקט ורשות העתיקות אשר מלווה את התכנון מראשיתו, נדונו הפתרונות המוצעים ולראשונה יונגשו מפלסי המצודה באמצעות שתי מעליות- האחת סמוך לכניסה המערבית, תוביל למפלס התצוגה המרכזי של המוזיאון, והשנייה בחומה המזרחית מובילה אל הגלריות במפלס העליון של המצודה.

    אילת ליבר, מנהלת כללית מוזיאון מגדל דוד אומרת לקול חי "נפלה בחלקי זכות גדולה ומיוחדת, להוביל ולנהל את פרויקט ההתחדשות של מוזיאון מגדל דוד, השוכן במצודת ירושלים העתיקה, אשר מתחדשת כעת באמצעות תהליך שימור ושיפוץ נרחב.

    מרגש במיוחד לקחת חלק בתהליך זה דווקא כעת, בעיצומו של המשבר העולמי שאנו חווים, שכן שזאת הזדמנות יוצאת דופן לשימור פיסי של החומות והמגדלים, לפיתוח תכנים תוך חשיבה פתוחה ויצירתית, ולמציאת פתרונות טכנולוגיים חדשניים עבור מבקרי המוזיאון והעיר ירושלים בעתיד. צוות הפרויקט כולו מודע לגודל האחריות המוטלת עליו, בהיותו של מגדל דוד סמלה רב השנים של העיר ירושלים, אשר ניצב בשער הכניסה המרכזי אל העיר העתיקה ומייצג את כל תקופותיה ההיסטוריות. אנו מקווים כי עם פתיחתו של המוזיאון המחודש והמעודכן בעוד כשנה וחצי ישובו אל ירושלים מיליוני התיירים, המבקרים ועולי הרגל מן הארץ והעולם כולו. במקביל להתרגשות מבניית העתיד אני נמצאת בתחושות דאגה בהווה: תשלום משכורות לצוות שלנו, דאגה לצוות הנמצא בחל"ת והניסיון לייצר תכנים ללא תקציב".

    ראש העיר ירושלים מר משה ליאון מסר כי עיריית ירושלים שמחה וגאה להוביל את פרויקט שימור והתחדשות מצודת מגדל דוד," סמל העיר ירושלים בכל הדורות ואתר מורשת היסטורי וארכאולוגי מהחשובים בעולם. מגדל דוד הניצב בשער יפו מהווה חוליית החיבור בין העיר העתיקה של ירושלים ובין העיר החדשה, והתחדשותו תשפיע לטובה על המרחב העירוני כולו לטובת אוהבי ירושלים ומבקריה מן הארץ והעולם."

    לצד עבודות השימור וההתחדשות, מוזיאון מגדל דוד עתיד להמשיך בפעילותו השוטפת לקהל הרחב יחד עם תערוכת "הבנאים זאת המנגינה שלנו", תערוכה מוזיקלית ייחודית המספרת את סיפורה של משפחת בנאי ושני מסלולי סיור חדשים במצודה: האחד בעקבות דגמים היסטוריים המציגים את ציר הזמן של ירושלים והשני בעקבות תעלומות ארכיאולוגיות בארמון הורדוס ובקישלה. כמו כן, המוזיאון מציג את מופע החיזיון הלילי הקלאסי ומופע המלך דוד, מופעים רב חושיים ייחודיים.



    0 תגובות