- רדיו קול חי - -

רכסים לקראת התפתחות ענק: אושרה תוכנית "רכסים צפון"

התפתחות אדירה בצפון. הוועדה הארצית לקידום מתחמים לדיור אישרה היום (רביעי) את תכנית 'רכסים צפון', המוסיפה לישוב רכסים 2,500 יח"ד, מפתחת את הכניסה ליישוב וכן מפתחת כניסה נוספת ליישוב איבטין. שר הפנים אריה דרעי אמר לאחר האישור: "אנחנו נותנים פתרונות למצוקת הדיור בחברה החרדית והערבית".

בנוסף כוללת התכנית שני אזורי תעסוקה ומסחר בהיקף של 180 אלף מ"ר, אחד ברכסים ואחד באיבטין. מדובר בתוכנית ענק שתשלש את כמות התושבים במועצה, מ-12 אלף תושבים ל-35 תושבים.

התכנית קודמה בשיתוף פעולה מלא עם המועצה המקומית רכסים ועם המועצה האזורית זבולון השכנה. תכנית זו מצטרפת לתכנית תמ"ל 1066 ברכסים שכבר אושרה בותמ"ל בשנת 2019 ומרחיבה את מגמת הפיתוח של הישוב, תוך מתן מענה לביקוש למגורים העולה וגובר בקרב החברה החרדית.

התכנית כוללת 2,500 יחידות דיור, מתוכן 250 יחידות המיועדות לדיור מוגן, בשכונה חדשה המתחברת לרשת העירונית הקיימת בעיר תוך הרחבת פיתוח הישוב לכיוון צפון, בצפיפות גבוהה המשלבת מסחר בקומת הקרקע ברחובות הראשיים.

תכנון השכונה מוכוון שימוש בתחבורה ציבורית, בהתאם לביקושים הקיימים כיום והיא תשורת בקווי אוטובוס מהירים ורבי קיבולת של המטרונית שיחברו אותה לערים ולמוקדי התעסוקה במטרופולין חיפה. כמו כן, התכנית כוללת כ-100 דונם שטחי ציבור וכ-130 דונם שטחים פתוחים שיתנו מענה לצרכי התושבים החדשים ותושבי היישוב הקיים. בהחלטתה היום, הנחתה הוועדה על הוספת זכויות למבני ציבור כחלק מתפיסת ייעול הקרקע ומימוש מגוון צרכים בבניין אחד.

יתר על כן, כוללת התכנית שני אזורי תעסוקה חדשים – אזור תעסוקה בכניסה לרכסים בהיקף של 134 אלף מ"ר הכוללים תעשייה, משרדים, מסחר ומרכזים לוגיסטיים. אזור זה יחד עם שטחי התעסוקה שאושרו בוועדה מתוקף תמ"ל 1066 בשנה שעברה, יענו על צורכו האקוטי של היישוב בו עד כה לא היו שטחי תעסוקה כלל. בנוסף, התכנית כוללת אזור תעסוקה ומסחר בכניסה ליישוב איבטין השכן בהיקף של 46 אלף מ"ר, שיתרום לחיזוק הכלכלה המקומית ביישוב.

התכנית כוללת את הסטת ושדרוג דרך 762 האזורית, כשלב ראשון לקראת חיבור עתידי של היישובים בסביבה לכביש 6 החדש במחלף רכסים-אבטין. מבחינה סביבתית, התכנית כוללת הסדרה של מקטע משמעותי מנחל ציפורי, תוך שיקום ופיתוח שלו לפארק רחב ידיים, ובצמוד לו הקמה של שטחי מלונאות, תיירות, נופש וספורט.

התכנית קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי עמוס ברנדייס אדריכלים.

שר הפנים אריה דרעי בירך על אישור התכנית ואמר: "ההחלטה שהתקבלה היום מבשרת על רוחות של שינוי בותמ"ל. אחד היעדים שאני חותר אליהם מאז שהחזרתי את מינהל התכנון למשרד הפנים, הוא מתן דגש על פתרונות למצוקת הדיור בעיקר בחברה החרדית והערבית ומענים בתחום אזורי תעסוקה והגדלת הכנסות הרשויות הללו באופן שיחזק את יציבותן וחוסנן הכלכלי. פיתוח היישוב רכסים הוא ביטוי לכך ואני מאד מקווה כי נעשה זאת ברשויות נוספות ובאמצעים השונים העומדים לרשותנו".