דו"ח: חוק "שקיפות העמותות" לארגונים במימון זר – לא נאכף

    ישראל רובין No Comments on דו"ח: חוק "שקיפות העמותות" לארגונים במימון זר – לא נאכף

    חשיפה של מרכז המחקר ומידע של הכנסת: חוק "שקיפות העמותות" לארגונים במימון זר לא נאכף מאז כניסתנו לתוקף

    צילום: Miriam Alster/FLASH90     
    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דו"ח חדש של מרכז המחקר ומידע של הכנסת חושף כי חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה, הידוע גם כחוק השקיפות לעמותות, שעבר בשנת 2016 ומחייב חובת דיווח של עמותות הממומנות על ידי ישויות מדיניות זרות, לא נאכף כלל.

    על פי ממצאי הדו"ח, אין יוזמה לאכיפה לחוק העמותות ואין שום הפעלת סמכות מצד משרד המשפטים ורשם העמותות כדי לאכוף אותו גם לאחר שתלונות שהוגשו בנושא נמצאו צודקות. כמו כן בדו"ח נמסר שאמנם נעשית עבודת הסברה בנושא אולם אין לרשם או לשום גורם אחר מעקב האם העמותות מיישמות את החוק.

    הדו"ח שהוזמן על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) לאחר נתונים שהוצגו לו על ידי אגף המחקר של תנועת "אם תרצו" מעורר תהיות קשות בדבר אכיפת החוק והפעלת סנקציות לעמותות שעוברות על החוק.

    מהדו"ח עולה תמונה מדאיגה ולפיה לרשם העמותות שפועל תחת שר המשפטים ניסנקורן, אין כל מסד נתונים ממוחשב המאפשר לבדוק כמה תלונות הוגשו בקשר לתרומות מישות מדיניות זרות או כמות הביקורות שנעשו סביב אותן תרומות.

    דו"ח מחקר ומרכז המידע של הכנסת מציין כדוגמא תלונה שהתקבלה ע"י תנועת "אם תרצו" במהלך חודש ינואר 2019 ובה נחשף כי 11 מתוך 13 עמותות אליהן נגעה התלונה לא עמדו בכללי חוק חובת הדיווח על קבלת תרומות. משמע, לפחות 11 עמותות אלה עברו על החוק לכאורה ולא דיווחו על תרומותיהן מישויות מדיניות זרות.

    על פי מרכז המחקר ומידע של הכנסת, באף אחד מן המקרים הללו לא הופעלו שום סמכויות כנגד אותן עמותות הפועלות כנגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל.

    הדו"ח מציין בנוסף כי היעדר פעילות האכיפה והפיקוח חלות על סעיפים רבים לחוק, כולל האם הארגונים מדווחים כראוי על המימון הזר אותו הן מקבלים לשם מסע ציבורי, שלטי חוצות ופעילות נוספת. בסוף הדו"ח מציינים החוקרים כי המידע המפורסם באתר משרד המשפטים מעלה קושי רב באיתור הנתונים ובממשק העבודה מול הנתונים וכן טוענים כי חלק מהמידע הוא חלקי וחלק חסר.

    ח"כ בצלאל סמוטריץ' התייחס לנושא ואמר: "שלטון החוק ואכיפת חוקיה של מדינת ישראל זה לא קורס רשות. מהמחקר שהזמנתי בעקבות חוק העמותות שיזמתי והעברתיי בכנסת ה-20, עולה כי האכיפה של רשם העמותות שתחת משרד המשפטים, היא בגדר הזנחה פושעת במקרה הטוב או התעלמות מכוונת במקרה הפחות טוב. במדינה דמוקרטית זו מציאות שלא ניתן לקבל. בהכירי את רשם העמותות אין לי ספק כי הליקויים יטופלו באופן מיידי. אני גאה על החוק הצודק והחשוב הזה ואעקוב על יישומו ואכיפתו בכל הכלים הפרלמנטרים העומדים לרשותי".

    אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות בתנועת "אם תרצו" שמובילה את חשיפת פעולות ארגוני הדה לגיטמציה הוסיף: "דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת מאשש את טענותיה של תנועת "אם תרצו" בדבר הפרות חוק סדרתיות לכאורה של ארגוני שמאל קיצוני הממומנים על ידי ממשלות זרות. כאשר גורמי האכיפה אינם יוזמים פעילות אכיפה ובוחרים שלא להפעיל את סמכותם, הם למעשה מאפשרים לארגונים לעבור על החוק. לצערנו ארגונים הממומנים על ידי ממשלות זרות מנצלים את אוזלת היד להמשך פעילותם להכפשת מדינת ישראל וחיילי צה"ל. אנו קוראים לשר המשפטים ולרשם העמותות לפעול מיידית לאכיפת החוק תוך הפעלת סנקציות כלפי הארגונים שהפרו אותו. אין שום סיבה לחשוש מאותם ארגונים בשל קשריהם עם גורמים עוינים באיחוד האירופי. מדינת ישראל היא מדינה עצמאית וריבונות והיא לא הוקמה כדי שאזרחיה ימשיכו לפחד מהפריץ".



    0 תגובות