- רדיו קול חי - -

אור החיים: 'עדיף לוותר על ברכות מפני השלום'

וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה: וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט.

בפרשתינו הקדוש ברוך הוא מצווה לאברהם אבינו 'לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ'. כלומר: שיעזוב את ארצו ואת משפחתו כדי ללכת לארץ אחרת.

בנוסף לכך ציוה אותו, שילך לבדו לארץ ישראל ולא יקח איתו אף אחד מבני משפחתו.

דבר זה נלמד ממה שאמר לו 'מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ'. ולכאורה זה מיותר שהרי אם עוזב את 'ארצו' ממילא עוזב גם את 'משפחתו'.

אלא ללמדינו בא, שגם אחרי שכבר יצא מארצו, יעזוב את משפחתו, שלא יקח אף אחד מהם איתו.

והקדוש ברוך הוא כל כך הקפיד על הדבר, שגם ההבטחות שהבטיח לאברהם אבינו היה רק בתנאי שהוא יעזוב את משפחתו ולא ילך איתו אף אחד.

ושואל רבינו הקדוש, הרי כתוב בהמשך הפרשה 'וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט, וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן'. האיך יתכן שאברהם אבינו לא קיים מצוות ה' שלא לקחת איתו אף אחד מבני משפחתו, ובפרט שעל ידי כך מפסיד את כל ההבטחות.

ומתרץ רבינו הקדוש, אברהם לא לקח מיוזמתו את לוט, אלא, לוט נדבק אליו והלך איתו, וכפי שנאמר 'וילך איתו לוט' שהוא הלך עם אברהם, ולא שאברהם לקח אותו.

ומה שנאמר 'ויקח אברהם את לוט' – הכוונה שלא רצה לדחוף ולהרחיק אותו מאיתו, כי לא רצה לבייש אותו.

נמצינו למדים: למרות שידע אברהם שהוא מפסיד את כל ההבטחות והברכות, כאשר לוט נמצא איתו, בכל זאת, לא היה כדאי לבייש ולהרחיק בן משפחה בשביל זה.

ובסופו של דבר לא הפסיד אברהם אבינו מכך וזכה לכל ההבטחות והברכות, כי מויתור למען האחדות והשלום לא מפסידים אף פעם.

[אור החיים לך לך פרק יב פסוק א]