- רדיו קול חי - -

מהפך בתוצאות לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין

מחשבים ניקוד מחדש: לאור הנתונים המטרידים ברף המעבר בבחינות של לשכת עורכי הדין במועד האחרון שעמדו על אחוז הנמוך ביותר מכל הזמנים (34%), ולאחר דיון בוועדת חוקה שהתקיים בשבוע שעבר לשם הוזמן יו"ר לשכת עוה"ד עו"ד אבי חימי ובהשתתפות חכי"ם מכל סיעות הבית, הגיש בסוף השבוע ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) למזכירות הכנסת תיקון להצעת החוק והוראת שעה לנבחנים בעידן הקורונה שתכליתה להקל על נבחני לשכת עו"ד להורדת רף הציון למעבר בבחינות לצורך קבלת רשיון עריכת דין.

הדרך לקבלת רישיון עו"ד לא פשוטה. האחוז הקובע את מעבר הבחינה לנבחן עומדת על 60%. רק בכדי לשבר את האוזן השיעור הכולל של אחוזי המעבר לנבחנים במועד דצמבר 2019 עמד על כ-40% ובמועד האחרון – אוגוסט 2020 עמד על 34% בלבד – נתון הנמוך ביותר מכל הזמנים.

מבדיקתו של ח"כ בוסו עולה שקיימת מגמת ירידה באחוזי המעבר, בבחינות האחרונות 2 מתוך 3 נכשלו בבחינה. חברת ההכנה של לשכת עוה"ד טעתה בלא פחות מ-12 שאלות בפתרון המוצע אותו העלתה יומיים לאחר הבחינה.

לדברי ח"כ בוסו :"הצעת חוק זו באה בכללותה לאפשר את מימוש הזכות לחופש העיסוק לנבחנים, ובאופן פרטני באה לקבוע תיקון בחוק והוראת שעה בעיקר לתקופה קשה זו – תקופת הקורונה, בה צורת הלמידה מרחוק בבית הקשתה במיוחד על הנבחנים ובפרט אלו המטופלים בילדים, ויש מקום להתחשבות מקסימלית עבור אותם תלמידים ומתמחים להקל עליהם בבחינה וברף הציון למעבר. אלפי הנבחנים נאלצו ברובם להתמודד עם אתגרי למידה קשים ביותר כאשר גם הבחינה עצמה היתה בין הקשות ביותר, אם לא הקשה מכולם שהיתה אי פעם".

"לשמחתי", מוסיף בוסו, "נרתמו ליוזמה חברי כנסת מכל סיעות הבית ויחד עם יו"ר וועדת חוקה ח"כ יעקב אשר הוחלט על דיון מיוחד בוועדה שם הביעו חברי הכנסת זעקה צודקת בשם הנבחנים, זעקה אשר נשאה פרי כאשר התבשרנו ביום חמישי על ביטול מס' שאלות מתוך הבחינה ושינוי ניקוד בשאלות נוספות אשר בעקבות כך עלו אחוזי ההצלחה באופן משמעותי, ומאות נבחנים התבשרו בסוף השבוע שצלחו את רף הבחינה בהצלחה. אנחנו שמחים על כך וממשיכים יחד עם עמיתי ח"כ מיכאל מלכיאלי בכיוון החקיקה בנושא זה".

לפי הצעת החוק שהגיש ח"כ בוסו למזכירות הכנסת ואשר הונחה על שולחן הכנסת, רף הציון למעבר הבחינה במועד האחרון (אוגוסט 2020) יעמוד על 50% במקום 60%, ונבחן שציונו עומד על 45-49% יבחן במתכונת 'מועד מיוחד'.

כן לגבי המועד הקודם שהתקיים בחודש דצמבר 2019, שם לפי ההצעה שהוגשה, יעמוד רף הציון למעבר על 55% ונבחן שקיבל 50-54% יבחן במתכונת 'מועד מיוחד'.

עוד מציע ח"כ בוסו בהצעת החוק, כי באופן כללי וללא קשר להוראת שעה עקב נגיף הקורונה, יתאפשר לשר המשפטים או לסגנו ליתן תוספת ניקוד במקרה שאחוזי המעבר יהיו נמוכים באופן בלתי סביר.

"מדובר במהפך שלא היה כדוגמתו", אומרים משפטנים בכירים, "שנים זעקנו את זעקת המתמחים וללא הצלחה. מקווים שהפעם יעשה סוף סוף שינוי לטובה".