"השליחות שלנו – לסייע לחברים לגייס את הכוחות להמשך הדרך"

    עפר גדנקן No Comments on "השליחות שלנו – לסייע לחברים לגייס את הכוחות להמשך הדרך"

    הקורונה הרגשית: מה קרה לכולנו בתקופת הקורונה, במה היא שונה ממצבי לחץ רגילים, ואיך זה שמנגנוני החירום המיומנים שלנו מתקשים לתפקד? • ליאת פוקס-זך, מומחית בבריאות, ומנהלת השירות לעבודה סוציאלית במחוז ירושלים והשפלה במכבי, פותחת צוהר לקורונה האישית של כל אחד מאיתנו, נותנת כלים להתמודדות ומאמינה שיש (הרבה) מה לעשות

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לצערנו אנחנו מיומנים בתפקוד בעתות חירום, ובכל זאת, אתגרי הנפש שהביא עימו נגיף הקורונה לא פשוטים עבורנו. למה זה קורה? איך זה שההתמודדות זרה ומוזרה לנו, ובעיקר – מה אפשר לעשות?

    ליאת פוקס-זך, המנהלת קרוב לעשור את שירות העבודה הסוציאלית במחוז ירושלים והשפלה במכבי, שופכת אור ומיישרת את סימני השאלה. "הקורונה למעשה יצרה שעת חירום-רגשית ייחודית, בעלת מאפיינים שונים לחלוטין מכל מה שאנחנו מכירים; אנו מורגלים בהתמודדות עם אירועים המתרחשים במקום מסוים, בזמן מוגדר ועם 'אויב' מזוהה ומוחשי. הקורונה לעומתם, מייצרת התנהלות אחרת – החשש הוא בכל מקום ואצל כל אחד, משך התקופה לא ידוע וכמובן – 'האיום' הוא חמקמק ואין לנו מספיק מידע עליו".

    "מאפיינים אלה עלולים להוביל לתחושת חוסר אונים, הגוררת בעקבותיה תחושות חרדה ופסימיות. אבל אנחנו לא מוותרים" אומרת ליאת בחיוך, "ואנו משתמשים ב'מנגנוני החירום' שלנו כדי להתמודד עם המצב. יחד עם זאת, ככל שהתקופה הולכת ומתארכת, כך כוחות הנפש הולכים ופוחתים והמנגנונים שלנו קצת נשחקים…בדיוק בנקודה זו, מתגייסים העובדים הסוציאליים, ובעזרת הרבה אמונה, תפילות וסייעתא דשמיא – עוזרים לחברי מכבי לגייס מחדש את הכוחות כדי להמשיך את הדרך. זו השליחות שלנו".

    חברי מכבי – אתם במוקד

    הצורך מונח על השולחן, ובמכבי לא המתינו אפילו רגע אחד, ופתחו במהירות מוקד ממט"ק ייעודי לחולי הקורונה, הכולל גם קו תמיכה המאויש ע"י עובדים סוציאליים מומחים בבריאות. מכבי יוזמת את הפנייה לחברים החולים בקורונה, ולצד המעקב אחר המדדים הפיזיים והרפואיים – דורשים אף בשלומו ומצבו הנפשי של החבר. בשעת הצורך, יוזם קו התמיכה שיחה נוספת עם החבר, ובמידה והמצוקה משמעותית אף יותר – זוכה החבר למעקב עו"ס מתמשך, אישי ורצוף. נוסף לזאת, בכל המרכזים הרפואיים של מכבי זמינים עובדים סוציאליים המקיימים בעת הצורך שיחות עם החברים.

    ליאת משתפת בסיפור שהסתיים בכי טוב. "אחד מחברי מכבי בירושלים חלה בקורונה זמן קצר לאחר שעבר תאונת דרכים קשה, במקביל להתמודדות רגשית נוספת שעבר באותה התקופה. התסמינים היו משמעותיים, ומשך ההחלמה היה ארוך מהרגיל. בשיחה שגרתית של מוקד הממט"ק, זיהתה האחות כי החבר נכנס למצוקה רגשית מורכבת, ודאגה כי יצרו עימו קשר לסיוע רגשי. הסיוע התגלה כדבר הנכון בזמן הנכון, ואט-אט, לצד השיחות והתמיכה הרבה, הצליח החבר גם להחלים פיזית ולעבור את התקופה המורכבת עם חיוך והרבה תקווה".

    חשוב להגיד, נוסף למעטפת המשפחתית והחברים הקרובים, יש משמעות חשובה גם להתערבות המקצועית, המסוגל לתת מענה נכון ומותאם אישית ותרבותית  "האמת היא, שגם הקרובים אלינו מתמודדים עם אותם חרדות, ולא בהכרח יודעים מה לענות, אינם פנויים די הצורך או אומרים בהיסח הדעת "יהיה בסדר". המענה הזה חשוב, אבל כשקיימת מצוקה אמיתית – הוא לא מספיק. זה המקום להסתייע בגורם מקצועי מוסמך, הזמין לחברי מכבי במגוון אמצעים וגם במרכזים הרפואיים.

    "וטיפ קטן לסיום: אל תחששו מהחשש. הוא טבעי, הכירו בו ואל תיבהלו מהתחושות הקשות. עצה קטנה שתועיל לכל אחד מאיתנו: הכניסו לרשימת המשימות היומית שלכם סעיף חשוב – הקדשת זמן למשהו קטן שעושה לכם טוב. קראו ספרים, האזינו למוזיקה אהובה, עשו פעילות גופנית, או פנו זמן ליצירה ואומנות – תופתעו לגלות כיצד המצברים שלכם מתמלאים בשפע של כוחות ושמחה".

     



    0 תגובות