מרצ עתרה נגד החלטת הכנסת שדחתה את ועדת החקירה לצוללות

    ישראל רובין 1 Comment on מרצ עתרה נגד החלטת הכנסת שדחתה את ועדת החקירה לצוללות

    סיעת מרצ עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל את ההצבעה החוזרת שנערכה בשבוע שעבר בכנסת בדיון על הקמת ועדת החקירה לפרשת הצוללות ולהכריז על ההצבעה הראשונה כחוקית

    בג"צ צילום: פלאש90
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סיעת מרצ הגישה הבוקר (ראשון) עתירה לבג"ץ כנגד ההצבעה החוזרת שנערכה בשבוע שעבר בכנסת בדיון על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות.

    כזכור, ביום רביעי בשבוע שעבר עלתה להצבעה במליאת הכנסת הצעת סיעת מרצ להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות. באופן מפתיע ההצעה זכתה בתחילה לרוב ועברה, אולם לאור טענת יו"ר הקואליציה וחברי כנסת נוספים כי לא הספיקו להצביע ולאור טענת יו"ר הקואליציה ח"כ זוהר כי דרש מלכתחילה לקיים הצבעה שמית (הקראת שמות ולא אלקטרונית) – נערכה הצבעה חוזרת בה נפלה ההצעה. יצוין, כי היועצת המשפטית לכנסת תמכה בטענת ח"כ זוהר וציינה בחוות דעתה כי ההצבעה החוזרת הייתה חוקית.

    באופוזיציה זעמו על קיום ההצבעה החוזרת והצהירו כי יעתרו לבג"ץ, כעת הוגשה כאמור העתירה בדרישה לבטל את ההצבעה החוזרת ולהכריז על ההצבעה הראשונה כחוקית.

    במרצ טוענים בין היתר כי יו"ר הקואליציה ח"כ זוהר אינו מוסמך לדרוש הצבעה שמית בשם הממשלה וכי ההצבעה החוזרת נערכה בניגוד לתקנון הכנסת לתקנון עבדות הממשלה.

    "ההצבעה החוזרת, היא חריגה רבתית הן מכללי המשחק הכתובים והן מכללי המשחק הנהוגים. זהו קו אדום, נוסף, שנחצה בתקופה קשה זו", נכתב בעתירה.

    "אין זו דרכה של הכנסת שלא לכבד את הכרעותיה שלה עצמה ולפנות להצבעה חוזרת, עת תוצאות ההצבעה אינם לרוחו של חבר כנסת כזה או אחר".

    "תקנון הכנסת קובע כללים אחידים לקיום הצבעות במליאת הכנסת. כללים אלה עיוורים לתוכן ההצבעה ולרצונותיהם השונות והמשתנות של הסיעות וחברי הכנסת. יישום שוויוני ובלתי תלוי של כללים אלה, חיוניים לתפקוד התקין של הדמוקרטיה הפרלמנטרית. תפקידו של יו"ר הכנסת לעמוד על המשמר ולהבטיח כי ההצבעה מתקיימת בהתאם לתקנון. תפקידו אינו לבצע מחטף וביטול הצבעה שאינה נוחה לו או למי מבין חברי סיעתו. התנהלות זו מהווה חריגה קיצונית מסמכות ואף חמור מכך, היא מסמנת השתלטות על התהליך הדמוקרטי".

    "השתלטות זו, המבקשת להשתיק את "התזמורת הפרלמנטרית" ולשלול את מימוש רצון הבוחר, היא אחת מאותם מקרים חריגים המצדיקים, ואף מחייבים, את התערבותו של בית המשפט בעניינים פנים-פרלמנטריים".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      בגץ לא יכול לשנות קביעת החלטת הכנסת ממתי זה נוהל תקין? הכנסת קבעה ובית המשפט ישב בשקט כראוי לו .