- רדיו קול חי - -

פרידמן על עצירת הריבונות: "שרי הביטחון והחוץ התייחסו בצורה שלילית"

בכנס "הסכמי אברהם" הנערך היום (רביעי) התראיין שגריר ארה"ב בישראל דויד פרידמן לעורך ישראל היום בועז ביסמוט וסיפר על השינויים הדרמטיים בקרב ערביי המפרץ, "אני רואה שיש קבלה עממית שהולכת וגוברת בקרב הציבור של מדינות המפרץ. זו תופעה חדשה בחברות הערביות, אולי זה כי האופי של החברות במדינות המפרץ שונה, אולי זה בגלל המרחק של מדינות המפרץ מישראל ואולי גם כי לא ניהלו מלחמות עם ישראל".

פרדימן ניתח את השינויים בעולם הערבי על רקע הסכמי השלום ואמר, "תנועת הלאומיים הערבים, אמנם עדיין יש לה שרידים. למרות שהיא התפרקה בשנות השבעים, אבל לא במספרים גדולים כבעבר. אם השלום הזה עם ישראל היה נחתם לפני שנים, בעידן האחים המוסלמים במצרים ובמדינות אחרות, היינו רואים התנגדות גדולה בקרב הציבור במדינות המפרץ. עיתוי של ההסכמים בא בזמן אמיתי ומתאים ביותר".

השגריר פרידמן התייחס לנושא האיראני ואמר: "בכל פעם שאיראן התמקדה בלתקוף את מדינות המפרץ בפרט ואת מדינות ערב בכלל זה חזר אליה כבומרנג. הערבים לא רואים בעין טובה את ניסיונות ההשתלטות של איראן ואת ההפרות הממושכות שלה שמאיימות על ביטחונם, שלומם ויציבותם. לכן, כל מהלך שלה שמהווה איום על ביטחונם מעודד התקרבות לישראל ושיתוף פעולה ביטחוני וצבאי איתה, אם יהיה צורך לכך".

על התמיכה של מדינות ערב בישראל אמר השגריר פרידמן: "ישראל זוכה לתמיכה ערבית שהולכת ומתעצמת".

לאחר שנושא הריבונות נעצר ויש שטענו בגלל הסכמי השלום מסביר השגריר פרידמן את הנושא, "הימין הישראלי מעט מבולבל. ישראל עמדה על סף הרחבת הריבונות לבקעת הירדן ואולי אפילו לאזורים אחרים, אך אז נימה חדשה של וושינגטון העמידה את זה. האם נוכל להבין אחת ולתמיד מה המצב הנוכחי של הצעת הריבונות והאם זה אכן יתקיים? אנחנו עוברים בדרך ההיא, נתקלנו בכמה דברים. אחד מהם זה המגפה שמהווה מגבלה עצומה לאופן שבו אנו יכולים לעסוק דיפלומטית".

"הדבר השני הוא ממשלת אחדות בה לפחות שניים מתוך שלושת החברים בדרגה הגבוהה ביותר בממשלה, הביטחון ושר החוץ, התייחסו לסוגיית הריבונות בצורה שונה מאוד, שלילית מאוד, לפחות בבידוד. כמו שנאבקנו עם אותם נושאים ואני חושב שאתה מודע למאמצים שהשקענו, כדי ליצור עמדה מסוימת של קונצנזוס, ראינו הזדמנות שלא ראינו בעצמנו בעודנו מתקדמים".

עם זאת ציין השגריר כי "זו הייתה הזדמנות לישראל לעשות שלום עם איחוד האמירויות הערביות וגם ראינו שמדינות נוספות צפויות לעקוב אחריהן. אני חושב שכולנו לקחנו צעד אחורה, ואני חושב שאתה צריך לזכות את ממשל טראמפ".

פרדימן התייחס לביקורת בישראל על הסכמי השלום תמורת ריבונות והבהיר, "קידמנו את יוזמת השלום על פני יוזמת הריבונות. אבל אני רוצה להבהיר, זו הייתה עדיפות, לא אמרנו בואו נעשה את זה ונגנוז את זה, אמרנו בואו נניח את השלום בראש. וכשיצרנו הצהרה משותפת בין ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות הערביות השתמשנו במילה להשעות את הצעת הריבונות, לא לבטל או לזנוח. השעיה בהגדרה זמנית".

פרדימן הוסיף, "מדינות ארה"ב מאמינות בקהילות היהודיות ביהודה ושומרון לצמיתות. אנו מאמינים כי בטווח הרחוק, זה באמריקה ובאינטרסים של ישראל להרחיב את ריבונותה על קהילות אלה. אנו מאמינים כי זוהי העדיפות הגבוהה והחשובה ביותר של ישראל, כמו גם שלנו להרחיב את מעגל השלום כל עוד זה ילך ויהפוך את זה לעדיפות הראשונה שלנו. זה לא להדיר את הריבונות, אבל זה עדיפות".

פרדימן התייחס לבחירות לנשיאות ארה"ב ואמר, "הזהות של הממשל האמריקאי והבחירות בארה"ב תמיד היוו גורם משמעותי ומכריע לשני צידי המאבק הערבי-ישראלי וזה ימשיך להיות כך עוד הרבה זמן. אם המועמד הדמוקרטי ינצח, לא נראה לי שזה ישנה הרבה בשטח, אבל התמיכה האמריקאית, לדעתי, לא תהיה באותה מידה של אומץ וחיוניות. תהליך הנורמליזציה עם מדיניות מוסלמיות לא ייעצר".

פרדימן הבהיר בסוף דבריו כי  "בהסכמי אברהם, מדינות רבות זקוקות להסכם כזה עם ישראל כדי להתמודד עם האיום האיראני שלא רק שלא ייעצר, אלא אולי גם יגבר אם הממשל האמריקאי יוחלף, לפי דעתם של גורמים שונים".