הסוד שלא סופר: מאבקו של מרן למען הגיאורגים ותמיכתו בניצולות הכפרים

    אבי יעקב No Comments on הסוד שלא סופר: מאבקו של מרן למען הגיאורגים ותמיכתו בניצולות הכפרים

    לרגל יום השנה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל פתחו ביד לאחים את הארכיון וסיפקו כמה חומרים על פן לא ידוע באישיותו של הרב עובדיה | המאבק על עולי גיאורגיה, עתיד הדור השני לעליה מצפון אפריקה, וגם: התרגיל שנעשה לאנשי הסוכנות שהכניסו את הילדים שנמלטו מחומייני לחינוך כפרני | וגם: מדוע בדרשת מוצאי השבת השווה את פעולות הגרש"ב ליפשיץ זצ"ל לפעולות השב"כ | מרתק

    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מרן הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצ"ל לא היה רק גדול בתורה ובהלכה, אלא בעל רגש אבהי רחום. רק מעטים יותר עד כמה הוא פעל בצנעה, בקור מקפיא ובחום לוהט בשורות ארגון הפעילים 'יד לאחים' לטובתם הרוחנית והגשמית של יהודים עולים שנזנחו והושארו מאחור, וכן של נשים יהודיות וילדיהן שחולצו מכפרים ערביים.

    שבע שנים להסתלקותו, מספק ארכיון יד לאחים הצצה קצרה ונדירה לארכיון רב הרושם שהוא מחזיק, שכולל למעשה את המאבקים ההרואיים והמרכזיים של היהדות החרדית בכל שבעת העשורים האחרונים, שממנו היה ניתן לדלות כמה תמונות על פועלו של הגר"ע בנושא ועל הסיפור שמאחוריהן.

    "לכל מקום שהייתי קורא לו לבוא, הוא היה מגיע. גם אם היו רק עשרה אנשים. הוא היה בא ומוסר בפניהם שיעורים", העיד בעבר יו"ר ומייסד יד לאחים הרב שלום-בער ליפשיץ זצ"ל על תרומתו הכבירה של הרב עובדיה יוסף לפעילות הארגונים להצלת נפשות מישראל. התרומה הזו לבשה צורה שונה בכל פעם.

    בתחילת שנות הלמ"דים למשל, כשהרב עובדיה היה רבה הראשי של תל-אביב ומאוחר יותר הפך לראשון-לציון, הוא היה מתייצב לשירות הארגון בכל פעם שהתבקש, כדי לדבר עם יהודים ספרדיים שעלו ממדינות כמו גיאורגיה ובוכרה, ולשכנעם לשלוח את ילדיהם למוסדות חינוך כשרים.

    לצד אלו הוא גם הופיע במושבים מרוחקים שיושבו על ידי עולים ממדינות צפון אפריקה, כדי להשפיע על הדור הצעיר לשמור על מסורת אבותיו. לא רבים יודעים אבל גם שר הפנים הרב אריה דרעי ואחיו הרב יהודה דרעי, נרשמו למוסדות חינוך תורניים הודות לפעילות יד לאחים באותן השנים.

    יראת הכבוד. תושבים ביישוב לעולי צפון אפריקה מקבלים בהתרגשות את פני הגר"ע באירוע הכנסת ספר תורה של יד לאחים

    כך למשל בתמונת הארכיון הראשונה נראה הגר"ע יוסף זצ"ל בעצרת שארגנו ה'פעילים' במושב ברכיה בשנת תשל"ו. עוד נראים בתמונה: הרב ליפשיץ, הרב כאדיר צאבאן, הרב סאסי והרב בנימין כהן.

    תמונה נוספת צולמה גם היא בעת פעילות עם ציבור עולים באחד היישובים, ואילו התמונה השלישית היא מסמך שבו נראים הדברים שכתב הרב לעולי גיאורגיה, וביניהם בין היתר: "מחובתם של יהודי גרוזיה לראות בארגון זה את הארגון שמייצג אותם, ועליהם להצטרף לשורותיו ולהשתלב בפעולותיו". בקריאה זו שנכתבה בחודש ניסן תשל"ג, נקראו כל הגורמים הנוגעים לעולי גרוזיה לראות ב'ארגון יוצאי גרוזיה בישראל' שהקים יד לאחים כארגון המייצג אותם.

    תמונה נוספת נוגעת במאבק הרואי אחר, שנתעלם כמעט מן העין, ושאודותיו ניתן לכתוב ספר עב כרס. מדובר במאבק על עתידם הרוחני של אלפי יהודי איראן שנמלטו ממנה עם עלותו של חומייני ימ"ש לשלטון, ואשר מכונה עד היום ביד לאחים 'פרשיית ילדי טהרן השנייה'. אלפי ילדים יהודים נותקו במכוון על ידי הסוכנות היהודית ממסורת אבותיהם ובמקום שישלחו למוסדות חינוך דתיים, בהתאם למסורת עליה גדלו, פאותיהם נגזזו והם נשלחו למוסדות שבהם הולעטו במנות גדושות של כפירה.

    מרן הגר"ע באירוע יד לאחים לעולי איראן, לצד הגרש"ב ליפשיץ

    כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שצפה את הנעשה פנה מבעוד מועד לרב ליפשיץ וביקש ממנו להירתם לעניין. הרב ליפשיץ יצא למאבק חסר פשרות שאליו, כמיטב המסורת של הארגון, נרתמו כל גדולי ישראל מכל העדות והחוגים.

    הרב עובדיה מצד אחד, חב"ד וסאטמר מאידך, ובתווך גדולי ישראל ליטאיים מהארץ ומהעולם. כולם כולם נטלו בו חלק והילדים שולבו במוסדות התורה של כלל המגזרים. הרב עובדיה שזועזע מהעדויות החותכות שהעבירו אליו אנשי יד לאחים פעל במישורים רבים בנושא. מה שזכור יותר מכל בנושא זה היה נאום שנשא בפניהם בבית הרבנות הראשית 'היכל שלמה'.

    מדריכי הסוכנות לקחו אז את הנערים האיראניים לסיור בירושלים והגר"ע ביקש לראותם. המדריכים חשבו שמדובר באירוע סמלי וטקסי במעונו של הרב הראשי, אבל נוכח עיניהם המשתאות נשא הרב דברים חוצבי להבות וקרא להם לשמור על מסורת אבותיהם ולא להסכים לכל חינוך כפרני.

    המדריכים אובדי העצות הבינו שנפלו בפח וניסו לעצור את הנאום, אבל זה היה מאוחר מידי עבורם. עשרות נערים החליטו בגללו לעבור לחינוך כשר.

    בתמונה שאותה ניתן לראות כאן נצפה הגר"ע יוסף נואם בפני עולי אירן בתל-אביב, בעצרת שאותה ארגן יד לאחים. הדברים שנשא שם הביאו גם הם הורים רבים לרשום את ילדיהם למוסדות חינוך תורניים.

    המאבקים של יד לאחים על נפשות יהודיות הלכו ולבשו צורות שונות כאמור במשך השנים, וכאשר הארגון הקים לפני שני עשורים מחלקה מיוחדת שתטפל ביהודיות שנישאו לבני מיעוטים ועברו להתגורר בכפרים ערביים, תוך שהילדים שנולדים להם גדלים כמוסלמים, היה זה מרן זצ"ל שהתייצב בחזית המאבק לימין יד לאחים.

    מעטים יודעים את הסוד, אולם מאות ילדים יהודים שחולצו עם אמותיהם מכפרים ערביים באמצעות הארגון הובאו לפתחו באופן תדיר והוא בירך אותם בחום, העניק להם תשומת לב מיוחדת, בחן אותם על לימודם ואיחל להם כי יצליחו בדרכם החדשה ויעשו רוב נחת לאמותיהם היהודיות. בסרטון המצורף ניתן לראות קטעים מאחד הביקורים המרגשים האלו.

    במוצאי שבת וירא לפני 9 שנים, מעט לאחר פטירתו של הרב ליפשיץ, ריגש מרן את אנשי יד לאחים ואת משפחת ליפשיץ באופן פרטי כשבאופן חריג הקדיש כמה דקות מדרשתו במוצאי השבת והקדיש אותם לפועלו של יד לאחים בכלל ולפועלו של הרב ליפשיץ זצ"ל.

    "הרב ליפשיץ היה ראש המפעל הזה שקוראים אותו 'יד לאחים', והם עושים נפלאות. אם אדם יכול לעזור להם, איזו מצוה גדולה היא לעזור להם. הם מצילים את בנות ישראל שלצערנו התדרדרו והתחתנו עם ערבים.

    הם נמצאות בערים שלהם ושם משפילים אותן. הערבים הם עם של פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו. לא נוהגים בהן כבוד, מקללים אותן. הנערה הזו היא מסכנה, שבוית חרב בידם. יש לה ילדים שקוראים אותם מוסטפה, מוחמד. הם ילדים יהודים, כי לפי הדין הולכים אחרי האם. האם יהודיה – הילדים יהודים. אבל הם מחנכים אותם אצלם".

    קרן עור פניו. הגר"ע מקבל את פני הגרש"ב ליפשיץ שאותו חיבב מאוד, במאור פנים מיוחד.

    הגר"ע שראה מקרוב את הפעילות העניפה והעיקשת של יד לאחים, בדרכים רבות ומגוונות להצלת נפשות, המשיך ותיאר זאת בשפתו הייחודית:  "והרב הזה, הרב ליפשיץ זכותו בגן עדן, היה הולך ושם נפשו בכפו. היה שולח בולשת, שי"ן בי"ת, (כינוי לשב"כ בשנותיו הראשונות) שהיו הולכים ומחפשים אותם עד שהיו מוצאים אותם.

    היה הולך לאט לאט, משפיע עליהם, מביא להם טקסי עד הבית ואומר להם: תברחו מהם, מהכלבים האלה. היה לוקח אותם ומביא אותם עם הילדים שלהם, עושה להם ברית מילה ומכניס אותם לתורה.

    "מקרוב נפטר הרב ליפשיץ, אבל כתוב 'וזרח השמש ובא השמש'. עד שלא שקעה שמשו של צדיק אחד, הקב"ה בורא צדיק אחר במקומו. וכן יש לו ממשיכים ב"ה והם ממשיכים את המסורת הזאת. מצוה גדולה לעזור ל'יד לאחים', תזכרו את זה. מי שעוזר להם, מציל נפשות מישראל. כמה מצוה גדולה היא לעזור להם.

    "בקרוב עשו עצרת והביאו לשם כמה נשים כאלה שהיו מסכנות עם ערבים, והרב ליפשיץ לקח אותם והביא אותם לפה. לקחו את הילדים שלהם, מלו אותם, עשו להם כבוד גדול. ברוך השם, מוציאים אותם מהסטרא אחרא לקדושה, גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. מי שנתון עם הערבים האלה, הוא מסכן ומושפל. גדול שכרם של אלה שהביאו את הנערה שהתדרדרה לערבים והלכה עמהם. מי שיכול להציל, אשרי חלקו. כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא".

     



    0 תגובות