כל מה שרציתם לדעת על גזים בתינוקות

    עפר גדנקן No Comments on כל מה שרציתם לדעת על גזים בתינוקות

    גזים בתינוקות, היא תופעה שכיחה למדי המופיעה אצל תינוקות רכים. איך מזהים אותה ומה ניתן לעשות? ∙ בכתבה הבאה תוכלו למצוא מספר עצות שימושיות להתמודדות עם תופעה זו
    מאת רננה מזרחי, דיאטנית קלינית, מנהלת מדעית "מטרנה"

    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מי מאיתנו, הורים לתינוקות, לא שמע על התופעה שההורים מכנים "גזים", ובשפה המקצועית נקראת קוליק? אם גם התינוק שלכם סובל מכך, אתם לא לבד. תופעה זו שכיחה מאד בתינוקות רכים: לפי הספרות המדעית, 1 מכל 5 תינוקות לפחות סובל ממנה בחודשים הראשונים לחיים, ולפי דיווחי אמהות התופעה אף רחבה יותר:  כ-70% מהאימהות לתינוקות עד גיל חצי שנה מציינות כי תינוקן סבל מגזים.

    התופעה נגרמת בשל חוסר בשלות של מערכת העיכול וההסתגלות לחיים אחרי הלידה, והיא שכיחה  גם בתינוקות הניזונים באופן טבעי וגם בתינוקות הניזונים מתחליף חלב-תרכובת מזון לתינוק (תמ"ל). התקופה הזאת לא נעימה לאף אחד – לא לתינוק ולא להורים המודאגים.

     

    איך אדע שהתינוק שלי אכן סובל מגזים /קוליק?

    ההגדרה הרפואית מדברת על תינוק מתחת לגיל 5 חודשים אשר בוכה בכי ממושך ללא סיבה נראית לעין, נמצא באי השקט וקשה להרגיעו. התקפי הבכי נמשכים כ- 3 שעות ביום, לרוב בשעות אחה"צ והערב, חוזרים על עצמם 3 פעמים בשבוע לפחות ויחד עם זאת התינוק גדל ומתפתח כמצופה והוא בריא בדרך כלל.

    אז מה ניתן לעשות כאשר התינוק סובל מגזים/קוליק?

    ראשית, חשוב לגשת עם התינוק לרופא המטפל, כדי לקבוע שאכן מדובר בקוליק שהינה תופעה פיסיולוגית הקשורה לתהליך הבשלת המעי.

    איך אפשר להקל על התינוק:

    • גלו סבלנות והעניקו לו חום ואהבה, ערסלו את התינוק על הידיים או עם מנשא בתנוחת ערסול. אל תחששו שבכך תרגילו אותו להיות "על הידיים" או מ"פינוק יתר", כרגע כל מה שהוא זקוק לו זה החום והמגע שלכם.
    • כופפו בעדינות את הרגלים שלו לכיוון הבטן ומרכז הגוף או שבו איתו על כדור פיזיו גדול בעודכם נעים קלות בתנועות סיבוביות.
    • ​החזיקו את התינוק על זרועכם, כך שבטנו צמודה אל זרועכם ורגליו מופנות כלפי מטה, בתנוחת 'נמר על עץ' עשו זאת בעודכם בעמידה ונסו עם היד השניה לעסות את גבו.  זו אחת התנוחות שמרגיעה רבים מהתינוקות במצבים אלו.
    • ​השתמשו במוצץ, פעולה זו מרגיעה את התינוק
    • ​פנקו את התינוק שלכם באמבט נעים או בעיסוי בטנו בתנועות מעגליות עם כיוון השעון
    • רצוי להיענות לסימני רעב ראשוניים כמו התעוררות משינה, חיפוש אחר הזנה טבעית, הכנסת הידיים לפה ומציצה אקטיבית שלהם או של מוצץ ולא לחכות שהתינוק רעב מידי.
    • ודאו שקצב האכילה אינו מהיר מדי (עבור תינוקות שניזונים מבקבוק) על מנת להימנע מבליעת אויר תוך כדי היניקה ואפשרו הפסקות להוצאת אויר על ידי גיהוקים במהלך הארוחה ובסיומה.
    • ​זכרו שלא כל בכי מעיד על רעב בהכרח – במידה ולא עבר פרק זמן מספיק מהארוחה והתינוק בוכה, נסו להרגיעו בדרכים אחרות. האכלת יתר עלולה להחריף את העומס על מערכת העיכול ולהעצים את בכיו וכאביו של התינוק.
    • ​אם התינוק ניזון בהזמנה טבעית – מצוין! המשיכו בכך, הוא זוכה לתזונה הטובה ביותר. אמנם לא הוכח כי קיים קשר ישיר בין מזונות שהאם אוכלת האם וגזים אצל התינוק ויש הרבה מיתוסים בנושא שאינם מוכחים. אין סיבה שהאם תפסיק לשתות משקאות מוגזים אבל בהחלט ניתן לנסות להימנע ממוצרי חלב במשך מספר ימים ולעקוב אחר התינוק, אם ניכרת הטבה אפשר להמשיך בתפריט שאינו מכיל חלב ומוצריו ולהקפיד על נטילת תוסף סידן במקביל.
    • במידה והתינוק אינו ניזון בהזנה טבעית, נסו להזינו בתחליף חלב-תמ"ל ייחודי בעל הרכב קל לעיכול. מטרנה ספיישל מהדרין הינו תמ"ל המיועד לתינוקות עם גזים וקוליק ובעל הרכב קל לעיכול, דל לקטוז ומועשר בפרוביוטיקה ידידותית למערכת העיכול.
    • ולסיום, נסו להיות סבלניים ורגועים עד כמה שאפשר, כי כך תוכלו להשרות תחושת ביטחון ורוגע לתינוק. אל תשכחו – מדובר במצב זמני. התקופה הזאת תסתיים כשהתינוק יגיע לגיל 4-5 חודשים.


    0 תגובות