"הרגע שבו הבנו: יש דרך ברורה לזכור את הלכות השו"ע" • ראיון מרתק

    עמית דניאל 1 Comment on "הרגע שבו הבנו: יש דרך ברורה לזכור את הלכות השו"ע" • ראיון מרתק

    הרב שמואל אברהם שקד באוהלה של תורה ולמד את הלכות השולחן ערוך לעומקם לקראת מבחני הרבנות ראשית אלא שההפתעה הגיעה רק לאחר שנודע לו כי עבר את המבחן בהצלחה | על השקידה והשינון הרב והרגע שבו הבין, יחד עם החברותא, שיש דרך ברורה ללימוד ושליטה מלאה בסימני השולחן ערוך | "יגעת ומצאת תאמין"

    לימוד | אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "ראש חודש אב, אני עומד ימים ספורים לפני מועד הבחינה ברבנות הראשית, שנה שלמה של עמל, יגיעה וטורח באים כעת לידי ביטוי, "הנה אני עומד להיבחן על כל הלכות נדה", כבר מספר שבועות שאינני ישן בלילה כהרגלי, אין לי דקה פנויה במהלך היום, כל דקה מנוצלת לחזרה ושינון של ההלכות סימן אחרי סימן. הנני מתקרב אל שאיפת חלומותיי בכל השנה החולפת, הלא היא להיות ת"ח הבקיא בהלכות נדה", מספר הרב שמואל אברהם בהתרגשות.

    "יום הבחינה הגיע", הוא משחזר, "עמדתי בלובי הבניין שבו מתקיימים המבחנים, ליבי דופק מעט, ההתרגשות מעורבת במתח. בזווית עיניי ראיתי התגודדות קטנה סביב דלפק הכניסה, בירור קצר העלה שישנו עיכוב ובעוד כמחצית השעה יפתחו כיתות הבחינה. כך מצאתי את עצמי יושב בספסל צדדי מנסה לחזור על החומר, אך מוחי לא הצליח להתרכז, נתתי למחשבותיי דרור והתחלתי לשחזר את קורות השנה החולפת. אני נזכר במירוץ החיים שבא לאחר החתונה וימי השבע ברכות, אשתי חזרה לעבודתה ואני מיד מצאתי את עצמי במסע אחר כולל שבו לומדים הלכה – לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, כולל עם הספקים משמעותיים, כולל עם מטרות ויעדים – חודשיים ושנתיים, מסלולי מבחנים פנימיים כשלאחר מכן נעמדים למבחן ברבנות הראשית, כולל שאליו אכנס בידיעה אחת ברורה "אני רוצה להיות בקיא בהלכה".

    "לאחר חיפושים רבים, זכיתי ברוך ה' להיכנס לכולל 'דרכי הוראה לרבנים' מיסודו של מרן הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצוקללה"ה, וכך עם בני החבורה התחלנו במסלול הלימוד של הלכות נדה, במתכונת לימוד עיוני מן המקורות ועד פוסקי זמננו הכוללת גם חזרות ומבחנים חודשיים, בכל חודש נבחנתי על החומר הנלמד ועברתי בהצלחה, התקדמתי לקראת סוף השנה ונרשמתי למבחן ברבנות. לפתע קול כרוז קטע את שטף מחשבותיי, היה זה קולו של האחראי הבוקע מן הרמקולים אשר הודיע על סיום העיכוב, על האפשרות להיכנס לכיתות ולקבל את המבחנים. חזרתי למציאות, קמתי ממקומי ונבלעתי בשטף המון הנבחנים, מפלס את דרכי לחדר הבחינות".

    "עברו מספר חדשים, הייתי בעיצומו של סדר א' יחד עם החברותא בעומקה של סוגיא בהלכות שבת, כשלפתע ראינו את אחד האברכים צוהל יתר על המידה, למבטינו השואלים, הוא ענה בזריזות מרובה שזה עתה הוא קיבל מהרבנות תשובה על המבחן האחרון שאכן הוא עבר בהצלחה, כבר בהפסקת הצהרים בדקתי את תוצאות המבחן שלי ולשמחתי לא היתה קץ – עברתי בהצלחה את המבחן", מחייך הרב אברהם כשנזכר ברגעים הללו.

    הרב שמואל אברהם

    "למחרת, בדרכי לבית המדרש הודיע לי החברותא שעליו להעדר הבוקר מן הסדר ועלי ללמוד לבד. הגעתי למקומי בבית המדרש, זכרתי את התשובה שקיבלתי אמש על ההצלחה במבחן, נמשכתי לספריית בית המדרש, לקחתי את הכרך של הלכות נדה ובעונג פתחתי את הסימן הראשון, כוונתי הייתה לעבור כמה שיותר על הלכות נדה, להתענג בלימוד מוכר, לימוד שהשקעתי בו רבות, לימוד שחוויתי בו את טעם הבקיאות ואת התמונה השלמה. קוראים יקרים, את אשר עבר עלי באותן שעות קשה לי לתאר. אני יושב בבית המדרש, עובר על ההלכות, וחש מתוסכל ומבולבל . החומר מטושטש, מעורפל, זר ולא ידוע, דומה כאילו לא למדתיו מעולם. לא הבנתי מדוע, השקעתי רבות בנושאים אלו לפני מספר חדשים, וכבר הם פרחו ממני".

    "ניסיתי לעבור לסימן הבא", הוא מספר, "גם שם המצב לא היה שונה בהרבה, וכך גם בסימן שלאחריו. התסכול גאה בי, הייאוש החל מנקר במוחי. לא הבנתי מה קורה, השקעתי כל כך הרבה בלימוד ההלכות, נבחנתי כל חודש – והצלחתי. נבחנתי ברבנות – והצלחתי. הייתה לי בקיאות עצומה בכל הלכות נדה, לא לחינם הצלחתי במבחנים. מדוע אם כן כעת, איני מצליח לזכור את הנלמד, היכן הבהירות והבקיאות. כיצד יתכן שכל נושא נדמה לי כמעט כחדש. אך במיוחד הטרידה אותי המחשבה ששאיפותיי לא יתגשמו, את ההלכות איני זוכר על בוריים. וכך עם מחשבות אלו, עם הרגשה קשה, סיימתי את הסדר והלכתי לביתי מנסה להשוות לפניי מסך של רוגע ושמחה כהרגלי. למחרת, שיתפתי את החברותא שלי במה שעבר עלי אמש ביום האתמול כשהוא נעדר מבית המדרש. הוא הקשיב בהתעניינות ומחמת דבריי קם אף הוא לפתוח את הלכות נדה – אותם ההלכות שלמד, עמל, השקיע רבות, קנה בהם בקיאות רבה, ואף נבחן והצליח כמוני".

    "חיכיתי לתגובתו. לאחר כמה דקות אשר בהם עיין בסימן אחד וממנו עבר לשני ולאחריו לשלישי, הרים את עיניו מן הספר בפנים חתומות, ביקש לקום להכין קפה, והודיע לי שהוא רוצה לבדוק את מה שילמד מעתה. גם הוא פתאום שם לב, כי איננו זוכר את ההלכות באותה רמה שבה ידע אותם בזמן המבחנים, הכל נעשה לו זר וחדש, הוא חש ריחוק מהדפים, ואף הוא איננו מבין מדוע. חזרנו ללמוד כסדר את הלכות שבת, אך עם זאת היינו בהנחה ברורה – אנחנו צריכים לראות מה עושים עם הלכות נדה. כל כך השקענו, טרחנו, חזרנו, נבחנו וכעת אנחנו לא זוכרים את הנלמד. רק ערפול, טישטוש וידע מאד כללי נמצא מנת חלקנו. נחלנו אכזבה קשה, אכזבה על ששאיפתנו להיות בקיאים בהלכה – הולכת להיות פרי דמיון שאין לו מקום במציאות. במיוחד צר לנו – כי אם נמשיך כך, כל נושא שנלמד, נשקיע בו ואף נבחן עליו, עלול להישכח מאיתנו באותה צורה. החלטנו שיש לבדוק את העניין לעומקו".

    "לאחר ייעוץ עם רבני הכולל, בו פירטנו להם את כל ההרגשה שבה אנו נמצאים כעת, ואת החששות משכחת הנושאים הבאים שנלמד. קיבלנו תשובה פה אחד – 'עליכם לחזור ולשנן עוד ועוד את כל ההלכות שלמדתם בעבר ואת שתלמדו בעתיד, בכך תקנו בהם קניין חזק, ואף הם לא יפרחו מכם לאחר זמן רב מלימודם'. עשינו כעצתם. התחלנו לבנות תכנית של חזרה על הלכות נדה, בד בבד עם ההתקדמות בהלכות שבת בהם אנו עסוקים כעת, השקענו רבות באותה התקופה בחזרה על הלכות שלמדנו. ברור היה לנו, 'אנו לא נטמון את ראשנו בחול', שום תועלת לא תבוא לנו מכך, איננו רוצים לחוש עוד פעם את אותה תחושת החמצה קשה. צר לנו לומר, כי לאחר תקופה של השקעה רבה בחזרה ושינון, לא חשנו שינוי רב בזכירה של ההלכות, אנו לומדים ולומדים, חוזרים וחוזרים, אך לאחר זמן – שוכחים. טעמה של ההחמצה לא פג מאיתנו, חשנו שאנחנו עדיין באותו מסלול של לימוד, חזרה, ולאחר מכן – כואב לומר – שכחה".

    מבחן ברבנות הראשית

    דוברות הרבנות הראשית

    "מכאן יצאנו למסע חיפוש וחקירה, לדעת מה יועיל לנו לזכור ולאחסן את ההלכות בראשנו באופן מסודר ובמיוחד לטווח הארוך. ניסינו דרך אחת ולאחריה דרך שניה, חלשנו על פני מספר שיטות ודרכים שיתנו לנו מענה למבוקשנו, אך העניין לא היה פשוט כלל, עמלנו ויגענו בכך יום יום במשך מספר חודשים! במהלך מסענו גילינו את צורת כתיבתם המופלאה של הטור והשו"ע, אשר עמלו בחיבורם להעמיד את ההלכות בכל נושא ונושא – בסדר מסוים. כתיבת ההלכות סימן אחרי סימן ובתוכם סעיף אחרי סעיף מוגש לפנינו במתכונת מדהימה, ומי שעומד על סודה, יוכל לקשר את הסימנים והסעיפים אחד לשני לשרשרת אחידה, ובכך יוכל להבין ולזכור כל סעיף וסעיף לאשורו, בבהירות, ולטווח הארוך.
    כך עמלנו במשך שלוש שנים, על הלכות שבת והלכות איסור והיתר' וחשנו הבנה בהירה וזיכרון חד בכל נושא. תוך כדי שאנו מגלים את שתים עשרה התבניות של השו"ע. בהתלהבות גדולה ניגשנו לידידנו וחברינו מבית המדרש לספר על תגליתנו ועל ההבנה והבהירות והזיכרון שיזכה כל מי שישתמש בשיטה".

    "לצערנו, היו שלושה תגובות שחזרו על עצמם: היו שטענו שזה לא הגיוני, היו אחרים שטענו שזה לא יכול להיות והיו מי שטענו ש"אם זה נכון, אז איך עד היום לא גילו את זה". תגובות אלו אשר חזרו על עצמם פעם אחר פעם, העכירו את מצב רוחנו, וגרמו לנו לחוסר ביטחון ואמונה בשיטה שלנו. דוקא מהידידים שמהם ציפינו להשתתפות, הכרה ותמיכה, הם אלה שהביעו חוסר אמון מוחלט, וכגודל הצפייה כך גודל האכזבה, חשנו מאוכזבים ורעועים. למשך חודשיים הרעיון להפצת השיטה נגנז. אך לאחריהן נגשו אלינו מספר חברים שדוקא התרשמו מאוד מהשיטה, ושאלו אותנו מדוע החומר אינו יוצא לאור, למה אנו שומרים תגלית כה חשובה לעצמנו, ובמבט לאחור, הם אלה אשר הפיחו בנו את התקווה, ועודדו להפיץ ולגלות את פאר יצירת השו"ע לכל לומדי ההלכה".

    "וכדי לחזק את אמיתות ועוצמת השיטה הכנו אותה גם על הלכות נדה, תפילה וברכות, והגשנו בפני גדולי ישראל את החומר על מספר נושאים בשו"ע והם אכן מצאו את אמיתותם וכתבו את המלצותיהם החמות והסכמותיהם. לאחר בקשת רבות להוצאת השיטה לאור העלנו את חיבורינו על הכתב ואנו מחלקים אותם חינם", אומר בסיפוק הרב שמואל אברהם ומוסיף, "הכנו עשרות סרטונים, המראים כיצד ניתן ליישם את השיטה על סימנים שונים בשו"ע, לצפייה בסרטונים חפשו בגוגל 'וקשרתם וזכרתם'. יש לציין שלעת עתה למעלה משלושת אלפי אברכים משתמשים בלימודם בשיטת 'וקשרתם וזכרתם' וכיום היא 'השיטה המובילה בתחום הזיכרון ההלכתי'".

    צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

    הרב שמואל אברהם מסביר על השיטה ההלכתית

    כעת אנו עומדים להוציא לאור את הספרים "המדריך המלא – לזכור בקלות כל סעיף בהלכות שבת", "המדריך המלא – לזכור בקלות כל סעיף בהלכות או"ה". אנו מייחלים ומתפללים לעריכת הספרים על חלק א' וב', ושואפים להוציא על כל אורח חיים ויורה דעה.

    כיצד אתה מעביר את יסודות השיטה ללומדי ההלכה? אני ש/ואל את הרב אברהם, "חשוב לי להעביר את הידע והכלים שיעזרו ללומדי ההלכה לזכור בקלות ולחוש הנאה וסיפוק רב בלימודם ובשל כך אני מסתובב בין כולל הלכה למשנהו ומוסר את ההרצאה שנקראת 'ארבעת השלבים – לזכור בקלות כל סעיף בשו"ע', שבה הוא חושף את סגנון כתיבת ועריכת השו"ע, וכלים פרקטים כיצד לזכור כל סעיף בשו"ע. יש לציין שבכוללים בהם נבחנים לרבנות, ישנה דרישה גבוהה להרצאה זו, ולאחרונה סיפרו לי אברכים אשר נבחנו לרבנות שבזכות השיטה ידעו לשלוף את התשובות בצורה חלקה ומדויקת, כל תשובה עם מקורה המדויק. סיפורים אלו ממלאים אותי בסיפוק ונותנים בי כח להמשיך".

    האם ישנה שאלה נפוצה שכל מי ששומע על השיטה שואל אותך? "ניתן לומר שכמעט מידי יום אני נשאל – האם השיטה שלך תעזור לי? תשובתי, אם אתה יודע לספור מאחד עד מאה, אין סיבה שלא תזכור כל סעיף וסעיף בצורה מדויקת. ומכיון שהשאלה הנפוצה השניה שאני נשאל היא, תן לי טיפ לזכור בקלות, אז זהו הטיפ. כפי שהגמרא שואלת על כל ברייתא או מימרא את השאלה 'פשיטא' או לחילופין 'מנא לן'. כך עליכם לשאול על כל סעיף בשו"ע. מה החידוש בסעיף זה. ובגמר הסימן כשהנכם יודעים מהי נקודת החידוש של כל סעיף. עברו על כל סעיף וסעיף ותשאלו את השאלה 'מה הקשר' דהיינו על סעיף א' תשאלו מדוע סעיף זה ראשון. על סעיף ב' תשאלו מה הקשר דהיינו מדוע סעיף זה נאמר אחר סעיף א', וכן הלאה. שאלות אלו ימקדו אתכם בהבנת כל סעיף על בוריו ובגילוי מפת הסימן אשר תקנה לכם זכרון לטווח ארוך ותחושת סיפוק עצומה".

    הרב שמואל אברהם מזמין אתכם לקבל חוברות שיסייעו לכם בלימוד ובזיכרון. לקבלת החוברות שלחו מייל ל: [email protected].



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      תודה לכם קול חי!!
      92 פניות חדשות בגללכם!!!!!
      מאת וקשרתם וזכרתם