- רדיו קול חי - -

הממשלה אישרה: סגר הדוק משישי ועד מוצאי שמחת תורה

לאחר שעות של דיונים אל תוך הלילה בקבינט הקורונה, החלה ישיבת הממשלה בשעה 23:00 ובסופה הצביעו השרים על הטלת הסגר על ישראל ואישור ההגבלות בתוך הסגר.

על פי החלטת הממשלה הסגר יחל מיום שישי הקרוב משעה 14:00, למשך שבועיים עד ערב שמחת תורה. עם אופציה להארכה תלוי המצב הבריאותי. במהלך הסגר בתי הכנסת ייסגרו ותותר רק תפילה במרחב הפתוח ועד 20 איש במניין. מלבד יום הכיפורים במהלכו יפתחו בתי הכנסיות ויותרו מניינים מצומצמים בפנים.

יציאה מהבית תותר עד למרחק של 1 ק"מ. לצורך תפילה יהיה ניתן לצאת עד למרחק של 1 ק"מ. התחבורה הציבורית תפעל במתכונת מינימאלית. רק מקומות עבודה חיוניים בלבד יפעלו. ההתקהלות מכל סוג אסורה עד 10 אנשים במבנה ו-20 איש בשטח פתוח. מסתמן כי נתב"ג יהיה פתוח לטיסות חירום בלבד.

תקנות הסגר: Scan 24 בספט׳ 2020  [1]

בישיבת הממשלה הייתה מחלוקת גדולה סביב הצמצום הדרמטי בפעילות העסקית של המגזר הפרטי, שתהיה הרבה יותר חמורה מהסגר הקודם בפסח. על פי ההחלטה רק מקומות חיוניים יפעלו במהלך הסגר.

המקומות החיוניים הם: המגזר הפיננסי, האנרגיה, מזון ומשקאות, שירותי רווחה, חקלאות, טואלטיקה וניקיון, נמלים ותחבורה, תקשורת, שירותי בריאות, בינוי ותשתיות.

שר האוצר ישראל כץ התנגד נחרצות לסגירת המגזר הפרטי בצורה קיצונית, כמו כן נגיד בנק ישראל ופרויקטור הקורונה התנגדו.

שר האוצר שהצביע נגד ההגבלות של המגזר העסקי אמר בישיבת הממשלה: "הגענו לדיון שהמגזר הפרטי לא היה אמור להיסגר. באנו, נימקנו, הראנו את הנתונים. הסברנו את המחירים והצענו הצעה. זה היה מול הצעתו של מי שממונה להיות פרויקטור. היום הוא השמיע את דעתו והוא הציע 50 אחוז וגם עכשיו מציע. גם גרוטו אמר כך. מה שמוצע כאן עכשיו זה חסר תקדים בעולם. אין מדינה שהחליטה על צעדים מסוג זה".

השר כץ הוסיף, "ברור לי שצריך לקבל החלטות דרמטיות. הסגר באפריל היה בין החמורים בעולם והסגר הזה השיג את מטרתו וגרם לנזקים קשים במשק. ההצעה כאן עכשיו לא דומה בכלל למרץ-אפריל שהיה הסגר השני בחומרתו בעולם. אין את ה30 אחוז שמאפשרים לשלב מפעלים שלא הוגדרו באופן ישיר".

לדברי כץ, "כאן בעצם לקחו את מרץ אפריל והורידו ממנו את 30 האחוזים. מתברר שמינו את רחל, הגוף הזה אין לו שמץ של מושג. בפעם שעברה כל המפעלים שהורשו לפעול לא הגבילו אותם בעובדים. כאן הלך הגוף הזה וקצבו את המפעלים מספר העובדים".

כץ הבהיר כי "מה שהולך לקרות כאן וכולנו מתפללים שזה יעבוד (בריאותית), הולכים להיות כאן דברים חסרי תקדים. אי אפשר לנתק את ההיבט הבריאותי ומההיבט הכלכלי. ואת זה אומרים אנשי הבריאות".

בסיום דבריו הזהיר כץ מנזק חסר תקדים, "יש סיבה לסגר אבל להחמיר יותר ממרץ אפריל יש לזה משמעיות של עשרות מליארדים גם ביכולת לתפעל. בדקנו את הדברים, קיימתי שיחה עם רה"מ כדי למזער. אני חושש מאוד שרק כתוצאה מהחלטות נרחבות מדי יכול להיגרם כאן נזק כבד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר, "פגיעה בכלכלה יכולה להיות, אני לא מכחיש, אבל זה דבר שאנחנו יכולים לעמוד בו. אם נטעה מבחינת הדבקה ונגיע לתרחיש ספרדי הפגיעה תהיה גדולה יותר. מעל אלף איש מתו ויש אלף מתים בקנה, שזה הצפי. אני לא רוצה שנגיע להיות ספרד, תתעוררו, עברנו את כל המדינות ביי פאר. מדינות שלא התקרבו לסטטיסטיקה שלנו עשו סגר בשלב הרבה יותר מוקדם".