- רדיו קול חי - -

פיקוח נפש: פוסקי ההלכה והרופאים משיבים כיצד ינהגו חולים בצום

ישיבת היערכות מיוחדת להוראות לחולי קורונה ומחלימים לקראת צום יום הכיפורים, לאור השאלות הרבות העולות לקראת צום יום הכיפורים על ידי חולי קורונה ומחלימים מן המחלה, התכנסו אמש לישיבה דחופה גדולי ופוסקי הדור יחד עם נציגי משרד הבריאות ומגדולי הרופאים.

הישיבה התקיימה בביתו של גאב"ד בית דין צדק בני ברק הגאון רבי שריאל רוזנברג שליט"א.

בישיבה השתתפו, הגאון רבי יהודה סילמן שליט"א, הגאון רבי שריאל רוזנברג שליט"א , הגאון רבי שבח רוזנבלט שליט"א, הגאון רבי  יצחק מרדכי רובין שליט"א, פרופ' אוריאל לוינגר מנהל מחלקת פנימית בביה"ח לניאדו, ד"ר ציון שלוסברג נציג משרד הבריאות ומומחה ברפואת משפחה, הרב אברהם ישעיהו קרליץ, הרב נפתלי הלפרין והרב אהרן פולק.

במהלך הישיבה הוצגו כלל נתוני משרד הבריאות על מצב הקורונה בישראל ועל ההחמרה בתקופה האחרונה.

בישיבה דנו היושבים על הסכנה הקיימת במצב של מחסור חוסר נוזלים לחולי קורונה עקב חשש לקרישים בדם.

ולאחר מכן נכתבו הוראות מפורטות למצבי המחלה בדרגות שונות וההחלמה שאחריה עם פירוט לפי רמות סיכון שונות.

במכתב שיפורסם בעיתונות מחר (שלישי) כותבים הרבנים כדלהלן:

חולי הקורונה שלצערנו רבים חלו בו בחודשים האחרונים, הוא חולי שגם חכמי הרפואה עדיין אינם יודעים אודותיו ידיעות ברורות, אמנם בהתייעצות עם רופאים מומחים נתברר שבמצבים מסויימים יש מקום לחשוש שהצום עלול להיות כרוך בהחמרה בחולי העלולה להביא לידי חשש סכנה [מחמת קרישות יתר של הדם ועוד תופעות בריאותיות אחרות].

ויש להבחין בכל זה בין חולים עם תסמינים פעילים, לבין חולים מאומתים אשר אין להם תסמינים כלל. כמו כן מי שעבר כבר את החולי ונרפא ת"ל, פעמים שעדיין חש תסמינים שעלולים להחמיר בעקבות הצום ואף להגיע לכלל חשש סכנה. ויש לכל חולי הקורונה ואף למי שכבר נרפא להרבות בשתיה לפני הצום.

ככלל גם מי שמוגדר כחולה שהצום עלול להזיק לו, לדעת הרופאים אין לו צורך באכילה ומספיקה לו שתיה לשיעורין, כמלוא לוגמיו [והוא באדם בינוני 37 סמ"ק] כל תשע דקות, ויכול לשתות שתיה מתוקה שיש בה גם תועלת להזין את הגוף.

א. מאומת קורונה ללא סימפטומים כלל ומרגיש כבריא אולם יצום. אמנם אם במשך הצום מרגיש חולשה [יותר מהרגילות בצום], ישתה לשיעורין [בכמות של חצי ליטר במשך הצום].
אבל אדם מבוגר מאוד או אדם עם משקל גבוה יש לו לחוש יותר, ובכל הרגשה של קצת חולי ישתה לשיעורין.

ב. מאומת קורונה עם סימפטומים הכוללים שיעול, קוצר נשימה חולשה או חום, ישתה שתיה לשיעורין [בכמות של חצי ליטר במשך הצום].

ג. מי שיש לו סימפטומים אך לא נבדק  דינו כחולה קורונה וישתה לשיעורין.

ד. מי שהחלו לו סימפטומים במהלך יום הכיפורים, ספק נפשות להחמיר, ודינו כחולה קורונה וישתה לשיעורין.

ה.  חולה קורונה עם קוצר נשימה מורגש [ירידה בסטורציה אל מתחת ל – 93%], חייב לשתות לפחות 1 ליטר של נוזלים, וישתה אותם לשיעורין.

ו. מאומת קורונה שהיו לו סימפטומים וחלפו תוך פחות מ-72 שעות, וכעת חש בטוב לחלוטין, יכול לצום. אמנם אם במשך הצום מרגיש חולשה [יותר מהרגילות בכל צום] ישתה לשיעורין.

ז. מאומת קורונה שהסימפטומים נמשכו אצלו יותר מאשר 72 שעות, מוגדר כחולה למשך שבוע לאחר שהחלים לחלוטין, ולכן ישתה חצי ליטר לשיעורין.

ח. מי שעבר את חולי הקורונה באופן משמעותי ביותר [נצרך לחמצן, אשפוז, סימפטומים שנמשכו יותר משבוע], אם עברו חודשיים שלשה מאז תום הסימפטומים, וכעת הוא חש בטוב וחזר לאיתנו המלא, יצום. אך אם לא עברו עדיין חודשיים שלשה, או שעדיין חש בחולשה [לא חזר לאיתנו המלא] או סימפטומים אחרים [למעט איבוד הריח] ישתה חצי ליטר לשיעורין.

ט. מעוברת – מאומתת קורונה בלי שום סימפטומים כלל אינה נחשבת לחולה, אמנם אם יש לה סימפטומים אפילו קלים [אפילו איבוד חוש טעם וריח] תשתה לשיעורין.

י. השמנה יתרה היא גורם סיכון מאוד משמעותי בחולי הקורונה [30 – BMI], והיא מהווה עוד צד בפסיקת השאלה לגבי הצום.

הרבנים מדגישים כי הוראות אלו אינן משמשות תחליף להוראות הניתנות לחולה על ידי רופא שמכיר את החולה ואת מצבו הכללי.
ומסיימים בתפילה, אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך ושלח רפואה שלמה לכל חולי עמך