עכו מתחדשת • צפו

    קובי פינקלר No Comments on עכו מתחדשת • צפו

    כבר מהרגע שנכנסים לעיר העתיקה בעכו, הבריזה, ריח הים והנוף מסירים את אווירת היומיום והחופשה מתחילה.  בזכות  האתרים ההיסטוריים בעיר, הקולינריה , האטרקציות התיירותיות והעובדה שכולם זקוקים לחופשה קטנה בארץ, עכו היא המקום המושלם לחופשה משפחתית (עם ילדים ובלי) • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עלינו  לעכו, אחת משבעים וארבע ערים ברחבי תבל שנבחרו על ידי "אונסקו" כמפעלי תיירות ראויים לציון.

    "אינו דומה טעם דג העולה  מימת טבריה לטעם דג העולה מימה של עכו", מצטט רש"י את המדר, וזה מביא  אותנו   לעלות צפונה למימיה וצפונותיה של עכו.

    עלינו לאחת משבעים וארבע ערים ברחבי תבל שנבחרו על ידי "אונסקו" כמפעלי תיירות ראויים לציון.

    בקיץ 1267 מגיע לעכו הרמב"ן, ראש הקהילה היהודית בברצלונה , והוא בדרכו לירושלים. את  תפילות ראש השנה באותה השנה בחר הרמב"ן לקיים בעכו. ידע הוא רבי משה בן נחמן את הסיבה כנראה.

    סיור מחודש בעכו מגלה  עולמות חדשים וצפונות נסתרות . סיור ברחובות העיר העתיקה , במנהרת הטמפלרים, בחדר הגרדום ,באולמות האבירים ובחאן המשוחזר להפליא  מכיל בחובו סיפורי גבורה ( בין חדרי בית הכלא האימתניים) ארכיטקטורה קסומה מעל ומתחת לפני האדמה, (בחאן אל עומדאן) סמטאות שמובילות אותנו למקומות רחוקים, נופים טבעיים, ים כחול, מטעמים אוטנטיים והרבה  עומק יהודי.

     היהודים, כך מסתבר מסיור ברחבי העיר, תפסו בה מאז מתמיד נתח חשוב ונכבד. רחוב היהודים בליבה של העיר העתיקה, בית הכנסת של הרמח"ל ובית הכנסת התוניסאי, ביקורו של רבי נחמן מברסלב ואפילו אגרת הרמב"ן קשורים קשר אמיץ לעיר  החוף הצפונית.   אמנם הצלבנים מותירים בה את רישומם, התורכים מבצרים את חומותיה והבריטים משתמשים במבניה כדי לכלוא בו ויהודים ולהוציאם להורג. אך ההיבט היהודי היה ונשאר בה. אלף שנים של מסע במנהרת הזמן, כל פינה קסומה מקודמתה.

    בחמאם התורכי , מאתריה היפים והמרתקים מתעוררת עכו  לחיים באמצעות מחזה דמיוני. סיפור מופלא השוזר את סיפור החמאם בתולדות עכו ובחיי החברה הפעילים שהיו בה.  אפילו רבן גמליאל לא פוסח על המקום. המסלול  היהודי מוביל את המסייר ברחובותיה של העיר  ל-28 אתרים יהודיים , ברחבי העיר.

    מנהרות הזמן של העיר עכו 

    כבר מהרגע שנכנסים לעיר העתיקה בעכו, הבריזה, ריח הים והנוף מסירים את אווירת היומיום והחופשה מתחילה.  בזכות  האתרים ההיסטוריים בעיר, הקולינריה , האטרקציות התיירותיות והעובדה שכולם זקוקים לחופשה קטנה בארץ, עכו היא המקום המושלם לחופשה משפחתית (עם ילדים ובלי).

    לרוב האטרקציות בעיר ניתן לרכוש כרטיס משולב. ילד עד גיל 5 חינם, 40 ש"ח לכרטיס משולב, המאפשר כניסה לאתרים : אולמות האבירים, חמאם טורקי, גן הקסום, גן הבוסתן, מוזיאון עוקשי לאמנות מודרנית והמוזיאון האתנוגרפי.

    מוזיאון לוחמי המחתרות

    לא הרחק משפת ימה של עכו מוזיאון  לוחמי המחתרות, הממוקם במצודה בחלקה הצפוני של העיר העתיקה.  זו נבנתה בתקופת השלטון  התורכי  על מסד צלבני ושימשה כארמונם של שליטי האזור. בתקופת המנדט שימשו המצודה והמבצר כבית סוהר מרכזי, בו נכלאו לוחמי המחתרות מארגוני ה"הגנה", האצ"ל ולח"י שנתפסו בעת מאבקם לעצמאות. חדר מיוחד מוקדש  במקום לזאב ז'בוטינסקי ואפילו תמונתו מתנוססת שם בגאון. המוזיאון מעניק למבקר חוויה ייחודית במקום בו אירעו ההתרחשויות ההיסטוריות וממחיש את אורח חיי האסירים בכלא. חיזיון אור-קולי פורש את סיפור פריצת כלא עכו. באתר מוקדשים חדרי הנצחה לתשעת הנופלים בפריצה ולתשעת הרוגי המלכות אשר נתלו בתא הגרדום שבכלא. תשלום סמלי בכניסה. 04-9911375.

    בית כנסת הרמח"ל

    הליכה קצרה בתוך רחובות העיר העתיקה (על פי שילוט הנראה בכל רחבי השטח) מובילה אותנו לבית הכנסת של הרמח"ל (רבי משה חיים לוצטו) בעל "מסילת ישרים". הרמח"ל נולד בפאדובה שבאיטליה ובתום תלאות רבות התיישב דרך קבע בעכו, בה מצא לבסוף את מותו במגפה. המקום  עבר שיפוץ נרחב פתוח לקהל בתשלום יחד עם מרכז המבקרים החדש והמרשים.

    אור תורה לג'רבה

    לא הרחק משם בית הכנסת "אור תורה" בית הכנסת שנבנה  באי ג'רבה בשנת  גשנ"ח לפני 2404 שנים, ועל פיו נבנה בית הכנסת בעכו.כמנהג הקהילה התונסאית הוקמו בבית הכנסת  7 היכלות שהם למעשה 7 ארונות קודש בתוך היכל ענק.

    סיור בתוך בית הכנסת מגלה עולמות נסתרים. לכל היכל הקדישו בבית הכנסת תחום  וכך לדוגמא בהיכל הראשון כל הדלתות מוקדשות  לשבטי ישראל בעולם. מבנה בית הכנסת מעורר התפעלות  כבר מבחוץ והוא מתנשא לגובה של שלוש קומות וחצי  שכולן מצופות פסיפס. הכניסה בתשלום סימלי של 10 ש"ח.

    מאות מטרים מבית הכנסת ואנחנו עומדים במעגן הסירות , נמלה של עכו. לכאן הגיעו הרמב"ם,הרמב"ן וגדולי ישראל אחרים.

    נפנה לכיוון צפון מזרח ונגיע עד מהרה לשער היבשה. אל מול השער קורת עץ ששימשה כעמוד תליה. כשקוראים את הפסוק מספר שופטים  ניתן להבינו עד מהרה " שופטים ושוטרים תתן לך בכל שערך". אל מול השער היה גזר הדין ניכר בעליל.

    אוצרות בחומה

    מוזיאון נפלא, המחולק לשני אגפים: האחד משחזר שוק מן המאה ה-19, השני מוקדש לאספנים ואוספים.  דן מנהל המקום יחד עם אנשי צוותו יצרו במקום שוק משוחזר המציע טיול בגליל של לפני מאה שנה.הוא מציג את חנותו של הכובען על כלי עבודתו המקוריים, לצידו חרש העץ, עמדת הנפח עם כליו ועם תוצרי עמל כפיו, הרצען, קולעת הסלים, הצורף, הרוקח. באגף השני מוצג סלון דמשקאי, אוספים של כלי קודש ועששיות, מנעולים ופעמונים ותערוכות מתחלפות. בחצר הפנימית יש גינה מטופחת המשקיפה על העיר עכו.

    אולמות האבירים בעכו

    ביקור באולמות האבירים, מבטיח הצצה אל חייהם של האבירים הצלבנים שחיו בעכו לפני מאות שנים. בתוך מכלול האולמות, מוצג סיפור בן 4,000 שנה-באמצעות מוצגים מוזיקאליים, הקרנות על הקירות של מסעי הצלב ועוד מידע רב על התקופות השונות.

    מוזיאון עוקשי

    בעכו העתיקה, בצמוד לאולמות האבירים, במבנה קמרונות מצולבים עתיק מהתקופה העות'ומאנית, נמצא מוזיאון המציג תערוכות מתחלפות של אמנות ישראלית לצד תצוגת הקבע מעבודותיו של האמן אבשלום עוקשי ז"ל.

    גן בוטני

    הגן הבוטני בעכו מציג את מגוון הצמחייה באגן הים התיכון. על פני 21 הדונמים שלו בצפון העיר עכו נשתלה צמחייה מהרי האטלס באפריקה הצפונית, מיערות חצי האי האיברי, מגוון מינים עתיקים מהאיים הקנאריים, צמחיית הים התיכון המזרחי וכמובן גם צמחים מאזורי החוף והנגב בישראל. הפארק כולל אטרקציות לכל המשפחה: גני שעשועים, מסלולי הליכה, נקודות תצפית, פינות ישיבה  ומזרקת מים, ביניהן נסללו שבילים רחבים נוחים ונגישים.

    אקסטרים פארק אתגר עכו

    צליום: שפן הסלע

    פארק האקסטרים בעכו הוא הגדול והמקצועי ביותר בישראל, ובו קיר הטיפוס הגדול ביותר במזרח התיכון בגובה 32 מטרים, אומגה ענקית באורך 90 מטרים, מסלולי SKY TRACK ומעל 2000 מטרים של קירות טיפוס, עם כ 8,000 אחיזות טיפוס אשר עוצבו בצרפת במיוחד עבור הפארק. בפארק מגוון מתקנים, המותאמים לכל רמת קושי ולכל גיל. לטובת הקטנטנים וההורים, הכשירו מתחם שעשועים, מרחבים ירוקים עם פינות ישיבה ובית קפה. 1700-556070

    שייט מחיפה לעכו 

    חוויה מיוחדת בה נהנים מנופם המרהיב של הערים דרך הים. הספינה לעכו יוצאת מנמל חיפה שער 5 הכניסה מרחוב העצמאות ליד תחנת הרכבת השמונה ומגיעה למרינה בעכו למזח התיירות.

    ואפוא אוכלים?

    רותס – ROOTS בעכו העתיקה, אחת המסעדות הכי יפות שיש בארץ עם כשרות מהודרת.

    דו קיום אמיתי על הצלחת

    רותס – ROOTS בעכו העתיקה עושה הרבה כבוד לטעמים הביתיים שעליהם גדלנו, במטבח לבנטי עדכני וכשר. את רותס מוביל השף הצפוני אורי ארנולד, מי שהיה בעליה של ״ארנולדס״ האגדית.
    ארנולד הלך הפעם בעקבות שורשיו ושורשיי יתר הבעלים שני שותפיו ילידי העיר – האחד מוסלמי והשני נוצרי,הביא פרשנות רעננה למנות עליהן גדלו בבתיהם.

    השותפות המפתיעה והמיקום הבלתי שגרתי הובילו ליצירת מטבח תיכון חדש על הצלחת שמחבר בין קלסיקות אותנטיות לטוויסטים מקוריים עכשוויים: מנות כבש, עגל, טלה ועוד מבחר בשרים לצד דגים טריים – מנות המשולבות עם חומרי גלם טריים שמגיעים היישר מהשוק. וגם את הילדים לא שכחו, והכינו עבורם ארוחות אהובות ומוכרות.

    החלל המרשים והיפהפה של ROOTS הוא אידיאלי לאירועים יוקרתיים ומיוחדים בסדר גודל של עד 300 אורחים. האוכל  יהפוך לבלתי נשכח, כזה שימשיכו לדבר עליו עוד הרבה אחרי שייגמר. מומלץ להזמין שולחן מראש.

    עצה לסיום.

    אל תמהרו לערוך את הסיור הזה בכוחות עצמכם. בעיר פועלת  מינהלת תיירות בראשותו של רוני מיארה המקיימת סיורים מודרכים ולעיתים אף מומחזים ברחובותיה של העיר. כרטיס משולב  ניתן לרכוש באולמות האבירים  04-9956707



    0 תגובות