שר המשפטים ניסנקורן: "מח"ש תהיה אזרחית תוך 3 חודשים"

    ישראל רובין No Comments on שר המשפטים ניסנקורן: "מח"ש תהיה אזרחית תוך 3 חודשים"

    שר המשפטים, היועמ"ש ומנהלת מח"ש מסרו הצהרות לתקשורת והציגו את הרפורמה במחלקה לחקירות שוטרים: תוך שלושה חודשים לא יועסקו שוטרים במחלקה, טיפול מואץ לפשעי שנאה, חיזוק ייצוג של מיעוטים וקיצור זמן הטיפול בתלונות: "המשטרה לא יכולה לחקור את עצמה"

    צילום: יוסי זמיר (לע"מ)
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר המשפטים אבי ניסנקורן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומנהלת מח"ש עו"ד קרן בר מנחם מסרו הבוקר (שלישי), הצהרות לתקשורת ועדכנו על שורה של שינויים מהותיים במחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים.

    "כשנכנסתי למשרד המשפטים", סיפר השר ניסנקורן "מצאתי כאן עובדות ועובדים מסורים שעושים עבודה מצוינת לטובת הציבור הישראלי. מצאתי משרתי ציבור חרוצים, מלאי תחושת שליחות ומוטיבציה לתרום לכך שמערכות הצדק יפעלו בצורה מיטבית. אני זוכה להוביל משרד שהוא דוגמה להתנהלות מקצועית וערכית ואני גאה בכך מאוד".

    "כאן", המשיך שר המשפטים "בחדר הזה, התחייבתי עם כניסתי לתפקיד שאהיה חומה בצורה להגנה על שלטון החוק, שאדאג לעצמאות שומרי הסף – וכך אני פועל".

    "הבטחתי גם", הוסיף ניסנקורן "שאדאג כי המערכת תשתפר ותתייעל כל הזמן, שהשירות לאזרח יהפוך טוב יותר, שהדרוש תיקון יטופל. זה בדיוק שאני עושה".

    לדבריו "יחד עם השמירה על מערכות החוק והצדק, חלה עלינו החובה לדאוג לריסון הכוח השלטוני אל מול האזרח. זהו יסוד חשוב עליו בנויה הדמוקרטיה שלנו, זה הבסיס לזכויות הפרט של כל אזרח במדינת ישראל. אנחנו משרתי ציבור, וככאלה, מוטלת עלינו המשימה לוודא שהציבור מקבל מאתנו את השירות הטוב ביותר. חשוב שנקשיב בפתיחות לביקורת ציבורית, חשוב שנבחן אותה בפתיחות".

    "לצד זאת", ציין השר "הביקורת חייבת להישאר עניינית, אסור שהיא תהפוך להשתלחות פראית. המערכת צריכה לדעת לקבל ביקורת, לבחון אותה, לשפר ולהתייעל כל הזמן על בסיסה".

    עוד אמר ניסנקורן "אתמול הגיש לי השופט בדימוס דוד רוזן, נציב התלונות על מייצגי המדינה בערכאות, את דוח הביקורת השנתי הנוגע למערכת התביעה. אני לומד את הדוח ואפעל ליישם את התיקונים הנדרשים שעולים ממנו".

    "היום", הוסיף שר המשפטים "אני מציג בפניכם שורה של מהלכים שיביאו לשיפור משמעותי בעבודת המחלקה לחקירות שוטרים ולחיזוק אמון הציבור בה: בשבועות האחרונים קיימתי סדרת פגישות עם ראשי מערכת אכיפת החוק ועם נציגי ציבור בנוגע למח"ש. בשיתוף עם היועץ המשפטי לממשלה ועם בכירי המשרד, גיבשנו שורה של שינויים שנוביל במח"ש באופן מיידי".

    "מח"ש הוקמה בשנת 1992 כדי להבטיח שלא נעשה שימוש לרעה בכוח הרב הנתון בידי המשטרה לצורך אכיפת החוק, וכדי לדאוג שהמפגש של האזרח עם המשטרה ייעשה באופן הגון ומקצועי. כאשר יש חשד ששוטר סטה מהכללים האלו וביצע עבירה, יש לוודא שהוא ייחקר על ידי גוף ניטראלי ומנותק מהמשטרה. המשטרה, מטבע הדברים, לא יכולה לחקור את עצמה".

    "אלא שבפועל, כמה מהחוקרים המועסקים כיום במח"ש אינם עובדי משרד המשפטים והם "מושאלים" מהמשטרה. אני לא מבקש חלילה להטיל דופי בעבודתם של חוקרים אלה, אבל עצם העובדה שחוקרים בכירים במחלקה הם שוטרים, שחוקרים שוטרים, פוגעת במראית פני הצדק ובאמון הציבור בפעילות מח"ש".

    "על כן, הצעד הראשון שאנחנו מציגים היום הוא אזרוח מלא של מח"ש. לא יועסקו עוד שוטרים באגף החקירות. מתכונת ההעסקה שנהוגה כיום תסתיים בתוך שלושה חודשים".

    "עוד עקרון שאנחנו קובעים היום – הוא אפס סובלנות לגזענות ולפשעי שנאה. בלב הרפורמה אנו קובעים כי מבין התלונות המוגשות למח"ש, עבירות לכאורה של פשעי שנאה, גזענות, הומופוביה ופגיעה באנשים עם מוגבלות – יטופלו בקדימות ובהליך מואץ".

    "מח"ש תמצה את כל הליכי החקירה בתיקים מסוג זה, ורק במקרים חריגים ויוצאי דופן ייסגרו תיקים כאלה בעילה של חוסר עניין לציבור".

    "אני מבקש להודות ליועץ המשפטי לממשלה שכבר החל לפעול בעניין הזה וקבע כי סגירת תיק בנסיבות כאלה תתקבל רק באישור מנהלת מח"ש באופן אישי, במסגרת החלטה סדורה שתנומק בכתב".

    "פעולה נוספת שנבצע במסגרת הרפורמה נוגעת לייצוג שלל מרכיבי האוכלוסייה הישראלית בקרב עובדי מח"ש. כבר כיום מח"ש מובילה בהעסקה של עובדים משלל הקבוצות בחברה הישראלית. בכוונתי להמשיך במגמה זו ולחזקה. כדי להגביר את האמון במח"ש ולשפר את השירות לאזרח, נפעל להעלאת שיעור הייצוג ההולם בכל יחידות המחלקה, בדגש על שילובם של בני קהילת יוצאי אתיופיה, החברה הערבית והאוכלוסייה החרדית".

    "מהלך משמעותי נוסף שייצא לדרך בתוך שבועות ספורים הוא קיצור לוחות הזמנים לטיפול בכלל התלונות המגיעות למח"ש. החלטתי לתגבר את היחידה בפרקליטים נוספים כדי לקצר את משך הטיפול בתלונות – משלב הגשת התלונה ועד למועד מסירת ההחלטה למתלונן".

    "אני מודה ליועץ המשפטי לממשלה שהנחה כי תוצג לי בתוך 30 יום תכנית מפורטת לקיצור לוחות הזמנים בטיפול בפניות, תוך קביעת יעדים ומדדים ברורים".

    "עוד שינוי שנבצע במח"ש נוגע למנגנון המענה לאזרח ונגישות המחלקה לכל מי שמעוניין לפנות אליה. מח"ש עברה שיפור משמעותי בתחום זה, אבל יש להמשיך ולייעל את המענה לאזרח. בין היתר, יוקם מוקד טלפוני לפניות ציבור ויימשך תהליך ההנגשה המקוונת של היחידה".

    "כל הצעדים והשינויים שפורטו יגובשו תוך 30 יום – ויישומם יושלם עד סוף 2020. מדובר ברפורמה מקיפה, שתשנה מציאות. יחד עם זאת, לא מדובר בסוף פסוק. אני אבחן את האפקטיביות של הפעולות תוך כדי תנועה – והיכן שצריך נוסיף, נחזק ונתקן".

    "אין לי ספק שמכלול הצעדים שנבצע בתקופה הקרובה, יחזקו את מח"ש ואת אמון הציבור בה – והם יחזקו גם את המשטרה. זה האינטרס המשותף לחברה הישראלית כולה".

    "אני מבקש להודות ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, למשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר, למשנים ליועץ המשפטי עמית מררי ורז נזרי, למ"מ המנכ"ל סיגל יעקובי, למנהלת מח"ש עו"ד קרן בר מנחם ולכל העוסקים במלאכה על ההירתמות למהלך החשוב הזה".

    היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט נשא דברים אף הוא ואמר "המחלקה לחקירות שוטרים הוקמה ב-1992 במשרד המשפטים, כדי למלא את התפקיד החשוב של "השומרת על השומרים". זהו כידוע תפקיד חיוני מאוד, בהיותה של מח"ש אחראית על האכיפה הנוגעת לעבירות פליליות של שוטרים. שמירה והקפדה על טוהר שורותיה של משטרת ישראל ועל כך שסמכויות המשטרה יופעלו כדין היא משענת בסיסית למערכות אכיפת החוק ולתפקודן, ומהווה עוגן לאמון הציבור בשלטון החוק".

    "בתוך כך, זוהי אחריותנו לקיים כל העת בחינה עצמית של עבודתנו – כמי שאמונים על אכיפת החוק. האחריות הזו משתרעת כמובן גם על עבודתה של פרקליטות המדינה, ובתוכה – על מח"ש, והכול, כדי להבטיח שיפור מתמיד ועמידה ביעדיה של המחלקה. אנחנו לא חוששים מביקורת ומהפקת לקחים. אנחנו לא רואים בכך איום, אלא הזדמנות לשיפור".

    "רק אתמול הוגש לשר המשפטים הדוח השנתי של נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, שמהווה כלי ראשון במעלה ללימוד מטעויות, הפקת לקחים ושיפור. אני בירכתי על הדוח הזה, ורואה בו חשיבות רבה. גם מבקר המדינה עושה עבודה חשובה בביקורת מערכתית על מייצגי המדינה בערכאות, וכפי שציינתי בעבר, כל מי שסבור שיש בידיו מידע או נושא שצריך להיבדק ע"י מי מגופי הביקורת הללו במסגרת סמכויותיהם – חשוב כי יעשה כן".

    "אשר למחלקה לחקירות שוטרים, בשנים האחרונות עלו במספר הזדמנויות טענות שונות בנוגע לצורך בשיפור היבטים מסוימים בעבודתה. עם כניסתה לתפקיד של מנהלת המחלקה הנוכחית, עו"ד קרן בר מנחם, היא החלה בתהליך ארגוני להנחלת שינויים בעבודת המחלקה – בין היתר, ניתן להזכיר את חיזוק ההפרדה המבנית בתוך המחלקה בין מערך החקירות למערך הפרקליטות; צמצום משכי זמן הטיפול בתיקים, בשני המערכים; עבודה בהתאם לתוכניות עבודה מפורטות; קידום משמעותי של גיבוש ועדכון הנחיות פרקליט המדינה, המצויות בליבת העבודה המקצועית של מח"ש; ועוד".

    "מדובר במהלכים חשובים, וזה המקום לברך את קרן על עבודתה החשובה בהקשר זה, אולם בוודאי שיש עוד מקום לשיפור, לשם חיזוק אמון הציבור בעבודת מח"ש".

    "לאור זאת התקיימה בתקופה האחרונה, לבקשת שר המשפטים, עבודת מטה נוספת שנועדה לבחון כיצד אפשר להמשיך ולשפר את עבודת המחלקה ולחזק את אמון הציבור בה. עבודת המטה נערכה בהובלה של המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), עו"ד מומי למברגר, ומנהלת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), עו"ד קרן בר מנחם, ובשיתוף המשנים ליועץ המשפטי לממשלה – עו"ד רז נזרי ועו"ד עמית מררי".

    "תוצרי עבודת המטה הזו, כפי שאומצו גם ע"י שר המשפטים, הוצגו / יוצגו ע"י השר. אני אסתפק – ובכך גם אסכם את דבריי – בלשוב ולציין כי "שינוי" היא לא מילה גסה. מערכות שלא יודעות לבחון ולשפר את עצמן נחלשות והופכות לבלתי רלוונטיות. הנכונות לביקורת, לשינוי ולשיפור מחזקת אותנו ואת אמון הציבור במערכת החוק והמשפט והיא הכרחית לעבודתנו".

    "אני מבקש להודות לשר המשפטים שבמסגרת שיח מפרה פעל לקדם שינויים נדרשים לייעול עבודת מח"ש ולהגברת אמון הציבור במחלקה חשובה זו".

    "אני מאמין כי העבודה שנעשתה אצלנו יחד עם הפעולות הנוספות עליהן הורה שר המשפטים, ובראשן – אזרוח מלא של מערך החוקרים במח"ש, שנעשה כמובן כמהלך מוסדי ולא פרסונלי, ושיפור המענה הניתן לאזרח, יסייעו בהבטחת פעולתה המיטבית, בקידום מקצועיותה ובשיפור אמון הציבור במחלקה חשובה זו".

    מנהלת המחלקה לחקירות, עו"ד קרן בר מנחם אמרה: "בשבועות האחרונים קיימתי יחד עם שר המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים וגורמים נוספים סדרת פגישות בעקבות בקשת השר לנקוט שורת צעדים שיביאו לייעול נוסף של עבודת המחלקה לחקירות שוטרים ולחיזוק אמון הציבור בה. צעדים אלה פורטו על ידי השר, חשיבותם רבה, ולא אחזור עליהם".

    "למח"ש תפקיד מרכזי במערכת אכיפת החוק מתוקף היותה "השומרת על השומרים". אני גאה לעמוד בראש מחלקה מגוונת המורכבת מעובדי ציבור בני אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, עובדות ועובדים מצוינים, מסורים, ערכיים ומקצועיים, הרואים בתפקידם שליחות ציבורית מהמעלה הראשונה".

    "אני גאה לעמוד בראש מחלקה המטפלת בתיקים רגישים ומורכבים בהם אנו פועלים תמיד, על פי שיקולים עניניים ומקצועיים בלבד, ללא משוא פנים. אני גאה במהלכים שונים שנערכו בשנתיים האחרונות מאז מוניתי לתפקידי, ותרמו להמשך העבודה המקצועית והנחושה במחלקה".

    "לצד כל אלה, אני גאה גם בהיותנו ארגון לומד, בהיותנו מחלקה קשובה, המטה אוזן לביקורת, ונכונה לתקן ולשפר היכן שצריך. מסיבה זו חשבתי גם אני, כי רצונו של השר לבחון צעדים נוספים, בהובלת היועץ המשפטי לממשלה והמשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר, הוא מבורך ונכון ועל כן נעשה בשיתוף פעולה מלא עימי".

    "מח"ש מחוייבת ותהיה רתומה למאמץ החשוב לקדם את שורת הנושאים אשר הוצגו בפניכם היום, על מנת לייעל ולשפר את עבודת מח"ש ובכך להגביר את אמון הציבור ואת שיתוף הפעולה של הציבור עם אנשי המחלקה בעשייתה המורכבת. אני מאמינה ובטוחה בהצלחת המחלקה, ומברכת על הירתמות המערכת לסייע לה נוכח האתגרים המשמעותיים שעומדים בפניה".



    0 תגובות