הקהילה היהודית בג'רבה תוניסיה; החיים שבים למסלולם

    אבי יעקב No Comments on הקהילה היהודית בג'רבה תוניסיה; החיים שבים למסלולם

    בתי הכנסת ומערכת החינוך שבו לפעול במתכונת מותאמת לחודשי הקיץ. הרב לוין במסיבת סיום בבית הספר 'כנפי יונה': "למען ענותך לנסותך; אלו הימים שאנו עוברים בכל העולם; עלינו ללמוד מכם את העוצמה שבאמונה". לפנות ערב תחת אבטחה כבדה פתחו שלטונות תוניסיה את בית הכנסת 'אל גריבה' לתפילה מיוחדת בראשות רבה של תוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן שליט"א והדלקת נרות לשלום החולים ברחבי העולם היהודי

    צילום: באדיבות הקהילה היהודית ג'רבה
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "באתי לחזק ויצאתי מחוזק – זוהי אמנם קלישאה בימים ימימה אבל מכאן, באי בו מתקיימת מסורת ישראל זה אלפי שנים ללא שינויים אני יוצא מחוזק שבעתיים" – כך אמר סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' ויועצו המיוחד של רבה של צרפת הרב משה לוין במסיבת סיום שנת הלימודים של בית הספר לבנות 'כנפי יונה' שהוקם ע"י הנגיד הר"ר צבי עמר ע"ש אמו ע"ה ונחנך כזכור, בעת ביקור משלחת 'ועידת רבני אירופה', בג'רבה שבתוניסיה.

    הרב לוין שהיה אורח הקהילה היהודית אמר כי "משה רבנו רועם של ישראל מתאר את פרשת המן שהוא, כביכול, 'למען ענותך לנסותך'. ונשאלת השאלה וכי איזה ניסיון יש כאן כאשר כל נפש מישראל זכתה למנת מן מידי יום ביומו. התשובה אומרים חז"ל היא העובדה שהם חיו באמונה תמימה, ללא דאגה מידי יום שמא מחר לא יהי'. שמא בשבוע הבא לא יהי'. אלא האמינו בה' ובמשה עבדו כי בכל יום ויום תזמן להם ההשגחה את מנת יומם".

    הרב לוין הוסיף "אנו מצויים בתקופה שאין אנו יודעים מה ילד יום. אבל כח האמונה התמימה השלמה העוצמתית שלכם, שלנו, היא העמידה הזקופה בניסיון הזמן והביטחון המלא בקדוש ברוך הוא שהכל לטובה ויזמן לנו מידי יום ביומו את מנת החיים שלנו. הודות לאמונה החזקה ולצייתנות הראויה לציון להוראות הרב זכינו וברוך השם עברה הקהילה את המגיפה בשלום. ואנו מאמינים שכשם שקיבלנו סייעתא דשמיא עד היום כן נמשיך ונקבל מאיתו יתברך רפואה וחיים ושפע של טוב".

    הקהילה היהודית בתוניסיה בראשות רבה של תוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן שליט"א מרוכזת ב'רובע היהודי הגדול' שבאי ג'רבה המאוכלס כולו ביהודים שומרי תורה ומצוות. מהקהילות המופלאות בתבל. והיא מאופיינת בשמירה הדוקה על מסורת ישראל אלפי שנים.

    התושבים נשמעו בצייתנות להוראות משרד הבריאות כפי שגובשו ע"י ועד הקהילה בראשות הרב ביתאן שליט"א. כארבעים מבני הקהילה שנחשפו לאחד הנדבקים במגיפה נכנסו לבידוד ובהם רבי חיים ביתאן שליט"א ובנו הר"ר יניב. משרד הבריאות עם ועד הקהילה החליטו על שורה של צעדים חשובים למניעת התפשטות המחלה באי ובהם; סגירת כל בתי הכנסת ובתי המדרש. השבתת מערכת החינוך והפעילות התרבותית והפעלה מבוקרת של חנויות המזון בתי המרקחת ושירותי הרפואה. "אנחנו ברוך השם בסדר ואני קורא לכל עם ישראל להתחזק באמונה והוא יתברך ישמור על כל עם ישראל אמן" – אמר הרב ביתאן.

    בתום ביקור בתלמוד התורה ובמוסדות התורה והחסד באי עלו המשתתפים לפנות ערב תחת אבטחה כבדה אל בית הכנסת העתיק 'אל גריבה', אותו פתחו השלטונות במחווה מיוחדת, לתפילה מיוחדת בראשות רבי חיים ביתאן שליט"א והדלקת נרות לשלום הקהילות והחולים ברחבי העולם היהודי.

    בהתרגשות רבה נאמרו פרקי התהילים והתפילה המיוחדת בבית הכנסת העתיק שעל פי מסורת יהודי טוניסיה הוקם ע"י קבוצת כוהנים מבית המקדש. שיסדו יישוב יהודי בג'רבה מיד לאחר חורבן הבית הראשון. בבית הכנסת קיימת אבן השוכנת במערה מתחת לפני השטח המיוחסת למגורשי ישראל שהביאו אבן ממזבח בית המקדש הראשון.

    לפני כשנתיים וחצי ביקרה משלחת של 'ועידת רבני אירופה' רבנים מישראל וראשי ארגונים יהודיים בראשות נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט שליט"א בטוניסיה. הרבנים הוזמנו על ידי ממשלת טוניסיה כדי לחזק את הקהילה היהודית ורבה של טוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן ואת שיתוף הפעולה בין יהודים ומוסלמים במלחמה נגד הטרור של האסלם הקיצוני והאנטישמיות באירופה.

    הרבנים זכו לקבלת פנים ולאירוח מלכותי ע"י משרד התיירות הטוניסאי. עשרות שוטרי משטרת טוניסיה וכוחות הביטחון אבטחו את המשלחת וכל נסיעה לוותה ביללות צופרים של ניידות המשטרה וכוחות הביטחון וסגירת צירי תנועה בעת מעבר השיירה.

    שיאו של הביקור היה באי ג'רבה. הרבנים הילכו ברחובות השכונה כאשר כל התושבים יצאו לקראתם, ומציעים כיבוד שאפו או רקחו בביתם לכבוד שבת, ומבקשים להודות להם על הביקור המחזק. הם ביקרו בתלמוד תורה ה'חיידר' המקומי 'אור תורה' בו מתקיימים לימודים על טהרת הקודש עפ"י מסורת יהודי ג'רבה מזה אלפי שנים ועמדו מקרוב ובהתפעמות נוכח ידיעותיהם הנפלאות של התלמידים וקולם הערב של תינוקות של בית רבן המשננים את פרשת השבוע בטעמי המקרא כמיטב המסורת ופרקי אבות. לאחר מכן עלו לחנוכת בניין בית הספר לבנות 'כנפי יונה'. הרבנים התושבים והילדים פצחו בריקוד ספונטני תוך שירת 'בורא עולם בקנין השלם זה הבניין'.

    צילומים: באדיבות הקהילה היהודית ג'רבה



    0 תגובות