נדחתה הצע"ח של יש עתיד; נתניהו ולפיד התעמתו במליאה

    איתי גדסי 1 Comment on נדחתה הצע"ח של יש עתיד; נתניהו ולפיד התעמתו במליאה

    הכנסת דחתה את הצעת החוק שח"כ שהוגש נגדו כתב אישום לא יוכל להרכיב הממשלה. לפיד: "אנחנו בעיצומו של המשבר הבריאותי והכלכלי הגדול בתולדות המדינה והדבר היחיד שמעניין את נתניהו זה לא ללכת לכלא". רוה"מ נתניהו השיב: "אנחנו עדים היום לעוד פרק מאוס במסכת בלתי נגמרת; יש מי שרוצים לעבור מתפירת תיקים לתפירת חוקים, אתה דמוקטטור"

    צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
    8:15
    19.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on בצלאל קאהן: "המדינה הפרה את התחייבותה; היינו למשיסה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת התיקון לחוק-יסוד הממשלה של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת, שהציעו לקבוע כי נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה. לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 37 מול 53 מתנגדים. חברי כחול לבן נעדרו מההצבעה.

    בהצעת החוק, הוצע כאמור לתקן את חוק-יסוד הממשלה ולקבוע כי החל מהכנסת ה-24, נשיא המדינה לא יטיל את התפקיד להרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה חמורה אשר בנסיבותיה יש עמה משום קלון, בעבירת מרמה והפרת אמונים או בעבירה מסוג פשע.

    בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כהונתו של ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות ובראשן עבירות של שחיתות וטוהר מידות, עומדת בניגוד מוחלט לנורמות המוסר הנדרשות מנבחר ציבור. הגשת כתב אישום בעבירות חמורות כאמור נגד ראש הממשלה, משליך על מעמדם של ראש הממשלה ושל הממשלה כולה, על יכולתם להנהיג ולשמש דוגמה לציבור כולו וחשוב מכל על אמון הציבור בשיטת הממשל וברשויות השלטון במדינה, שהוא מנכסיה החשובים של הרשות השלטונית".

    עוד נכתב "החלטותיו ופעולותיו של ראש ממשלה שמכהן בתפקידו ובמקביל נדרש להתמודד עם כתב אישום, עלולות להיות מושפעות מאינטרסים אישיים ובלתי לגיטימיים תוך פגיעה באינטרסים הלאומיים של המדינה, דבר שעלול לפגוע באמון הציבור בכך שהחלטות ופעולות אלו התקבלו משיקולים ענייניים. החשש נכון באופן מיוחד לגבי החלטות ופעולות הנוגעות למערכות אכיפת החוק שראש הממשלה מתוקף תפקידו אחראי על תפקודן, במקביל לכך שעליו להתייצב מולן ולהיאבק על חפותו. התנהלות זו עלולה לגרום לאיבוד אמון הציבור בשיטת הממשל וברשויות השלטון במדינה".

    ח"כ יאיר לפיד הציג את ההצעה ואמר: "אף אחד מאתנו לא חשוב יותר ממדינת ישראל. אנחנו צריכים ראש ממשלה שיוציא אותנו מהמשבר, לא ראש ממשלה שמטביע אותנו עמוק יותר ויותר בתוכו. הצעת החוק הזו, שנכתבה במקור יחד עם בני גנץ וגבי אשכנזי, לא נועדה להטריד ולא להטריל. היא נועדה לוודא שראש ממשלת ישראל עוסק בניהולה של מדינת ישראל".

    לפיד הוסיף ותקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו "אנחנו בעיצומו של המשבר הבריאותי והכלכלי הגדול בתולדות המדינה, והראש של ראש הממשלה במקום אחר. הוא לא אתנו. כשאתה עומד למשפט, על תיקים פליליים חמורים, זה הדבר היחיד שמעניין אותך. לא ללכת לכלא. זה מטריף את הדעת. אתה שוכב ער בלילות ומדמיין שאתה נעול בתא בכלא. אין דבר שלא תעשה כדי שזה לא יקרה. אין דבר שלא תגיד. אפשר להבין את זה. רק אי אפשר לחיות עם התוצאות".

    צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

    עוד הוסיף לפיד "נתניהו צריך ללכת הביתה. כי בניגוד למה שנדמה לו, אזרחי ישראל לא עובדים אצלו, הוא עובד אצלם. זה נקרא 'עובדי מדינה', כי אנחנו עובדים אצל אזרחי המדינה. הם הבוסים שלנו. והבוסים שלנו לא מרוצים. אתם יודעים למה המפגינים עומדים מחוץ לבית בבלפור? לא כי אני שלחתי אותם. לא כי הם שמאלנים. הם עומדים שם – כי שם הבעיה. בנימין נתניהו עומד למשפט. זה לא משמח אף אחד, אבל איש אינו עומד מעל לחוק. הסיבה שהחוק מאפשר לו לעמוד למשפט בעודו ראש ממשלה היא פשוטה: המחוקק לא העלה בדעתו שזה יכול לקרות. האנשים שישבו בבית הזה לפנינו לא העלו בדעתם שמישהו יישפט על עבירות פליליות חמורות, ויתעקש להתבצר בבית ראש הממשלה".

    ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב להצעה כשבמהלך דבריו נשמעו שוב ושוב קריאות בניינים קולניות מצד חברי האופוזיציה ומצד חברי הקואליציה שענו להם. ראש הממשלה נתניהו: "דווקא כאן בכנסת במה שאמור להיות היכל הדמוקרטיה הישראלית, אנחנו עדים היום לעוד פרק מאוס במסכת בלתי נגמרת במצד מי שרוממות הדמוקרטיה בגרונם וחרב עריפת הדמוקרטיה בידם. אני עומד פה כראש ממשלת ישראל מתוקף בחירת העם, בזכות רצון העם. ציבור עצום, חסר תקדים בגודלו, נתן בי את אמונו בבחירות האחרונות, למעלה ממיליון אזרחים הצביעו בפתק שעליו היה כתוב 'הליכוד בראשות בנימין נתניהו', והליכוד בראשותי קיבל יותר קולות מכל מפלגה אחרת בתולדות ישראל".

    נתניהו המשיך "והינה באים לפיד ועודה והם רוצים לפגוע ברצון בעם כפי שקורה במשטרים רודניים. הצעת החוק הפרסונלית הזו היא עיוות מוחלט של הדמוקרטיה. איפה מעבירים חוקים כאלה? המקום היחיד בעולם שמעביר חוקים לסיכול מועמדים ונבחרי ציבור זה בדיקטטורות החשוכות ביותר, בצפון קוריאה ואיראן. באיראן יכולה מועצת שומרי החוקה לפסול כל מועמד והם עושים זאת בשקיקה ובשיטתיות בכל פעם שיש מועמד שיכול לסכל את שלטון האייתולות מורידים אותו ואז יש בחירות דמוקרטיות למופת. זו הדמוקרטיה האיראנית".

    עוד הוסיף נתניהו "גרמניה שהיא דמוקרטיה למופת אי אפשר אפילו לחקור חבר פרלמנט, צריך להביא למליאה ולקבל אישור לחקור. מפני שמבינים שם כמו בדמוקרטיות רבות שבעלי עניין כולל בעלי תפקידים עלולים לנסות לחולל הפיכה שלטונית באמצעים פסולים, בהאשמות משפטיות, בהמצאת תיקים, בהדחת עדים ובסילוק שרירותי של פוליטיקאים יריבים אז אצלנו יש מי שרוצים לעבור מתפירת תיקים לתפירת חוקים, תתביישו לכם".

    ראש הממשלה פנה אל יו"ר האופוזיציה והטיח לעברו "יאיר לפיד, אלף מסכות לא יצליחו לכסות את הדיקטטורה שלך. אתה והשותף שלך איימן עודה לא יכולים לנצח אותנו בקלפי אז ביד אחת אתם מעודדים הפגנות שמאל וביד השנייה אתם מביאים חוק איראני לכנסת במטרה לפסול אותי מלהיבחר לראשות הממשלה".

    נתניהו ציטט את אביו של יו"ר האופוזיציה, טומי לפיד ז"ל בשעה שכיהן כשר המשפטים שאמר: "זהו חוק אנטי דמוקרטי באופן קיצוני ביותר, מתאים רק למפלגות שמאל וימין מהסוג הדיקטטורי", בהמשך לציטוט תהה נתניהו כשהוא פונה שוב ללפיד "מכל האנשים דווקא אתה צריך להביא ולקדם את החוק הרודני הזה?"

    נתניהו המשיך ואמר: "ועוד לא דיברתי על חזקת החפות שאתה והגייסות שלך בתקשורת דורסים בוקר וערב, ההתנשאות שלכם על בוחרי הליכוד ומצביעי הימין היא בלתי נסלחת. אצלך הכל פייק, בפעם שעברה הסברת לנו שראש הממשלה לא צריך לדעת הכל על הכל אבל אני אומר לך שהוא צריך לדעת הרבה על הרבה ואתה יודע מעט על כמעט לא כלום. ואתה כל הזמן מתחזה, בלי תעודת בגרות ובלי תואר ראשון ניסית להשיג פייק דוקטורט. אתה מתחזה להיות דמוקרט אבל אתה דמוקטטור עם חוקה שכתבת לעצמך, עם חברי מפלגה שרק אתה בוחר, עם מינוי קבע בראש יש עתיד עד קץ כל הדורות. אתה פייק דמוקרטיה, ד"ר לפיד ומיסטר דיקטטורה".

    "האחרונה במפלגה שלך שהעזרה לומר לך את האמת סולקה מהמפלגה, אצלינו בליכוד יש דמוקרטיה אמיתית, אנשים אומרים את דעתם ואחר כך הולכים להצבעה אמיתית עם רבבות".

    "ד"ר לפיד אני מציע לך טול קורה מבין עיניך תפסיק לפעול לחיסול הדמוקרטיה, תלמד משהו מאביך, אתה פייק דמוקרט, הוא היה דמוקרט אמיתי ואני הולך בדרכו".

    "עשית פה עסקים אפלים, עשרות פגישות סתר עם נוני מוזס וסיקור חיובי. אתה בא לדבר על כתבי אישום? אתה מדבר על שלטון החוק? מה על השיוויון בפני החוק? אתה אמרת שאם תצטרך עצה בעניין איראן אתה תפנה אליי. קודם לכן אמרת שאתה לא מבין בכלכלה אז אתה בטח תפנה אליי גם כן. ביחסי חוץ אתה גם לא מבין. בוא נגמור את כל הסאגה הזאת אם תשב על כיסא קטן ליד הממשלה ונגמור עם זה. עד אז תן לעבוד ואל תפריע לדמוקרטיה. תן לציבור להחליט".

    ח"כ לפיד השיב: "שתי שאלות נענו מעל הדוכן הזה, למקרה שמישהו לא הבין מה הוא רואה ושומע אז יש בחירות. אנחנו מכירים את נתניהו כשהוא החליט ללכת לבחירות, הקמפיין התחיל. ועוד שאלה היא על מה הוא רוצה שיהיו הבחירות וזה על הדיונים על השחיתות כי הוא לא רוצה לנדבר על הניהול הכושל שלך".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      חברים לפיד רשע ולא דמוקרט מינה את עצמו עד 25 והוא בוחר את האנשים איך הוא מעיז לקרוא לעצמו דמוקרטיש עתיד מלגה מתןעבת ושל לקקנים ללפיד כל מה שהוא מקיא הם אוכלים באהבה