אושר טרומית: דחיית המועד האחרון להעברת התקציב במאה ימים

    איתי גדסי No Comments on אושר טרומית: דחיית המועד האחרון להעברת התקציב במאה ימים

    מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק המבקשת לדחות את המועד האחרון להעברת התקציב במאה ימים. יוזם ההצעה ח"כ האוזר: "הציבור שואל אותנו היום לאן נעלמו אותן הבטחות של המערכת הפוליטית כולה שהבטיחה לשים את האגו ואת הפוליטיקה בצד ולהתרכז בפתרון המשבר"

    צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90
    8:27
    19.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on הפעילות בשיפא: "זו תהיה השגרה שלנו בשנה הקרובה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת אישרה את הצעת התיקון לחוק-יסוד הכנסת (הוראת שעה) של חבר הכנסת צבי האוזר לדחות את המועד האחרון להגשת תקציב המדינה ב-100 ימים נוספים במטרה למנוע את ההתפזרות האוטומטית של הכנסת על פי חוק יסוד ויציאה לבחירות. ההצעה אושרה ברוב של 56 תומכים מול 41 מתנגדים ונמנע אחד. ההצעה תועבר לוועדת הכספים להכנתה לקריאה ראשונה.

    הסעיף המקורי בחוק יסוד הכנסת קובע, בין היתר, שבשנה בה התקיימו בחירות אחרי המועד להגשת חוק תקציב, יהיה היום הקובע שלאחריו יראו את הכנסת כאילו החליטה על התפזרותה לפני גמר כהונתה – 3 חודשים מיום תחילת שנת הכספים או תוך 100 ימים מיום כינון הממשלה, לפי המאוחר. בהצעת התיקון של ח"כ האוזר הוצע לקבוע כי בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23 יהיה היום הקובע 200 ימים מיום כינון הממשלה ולא 100 ימים כאמור.

     

    בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת עם משבר לאומי כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף הקורונה. המשבר מנוהל על-ידי ממשלת אחדות וחירום לאומית שהוקמה בפרט לצורך התמודדות עם השלכות התפרצות המגפה כאמור. מאפייני המשבר והשלכות ארוכות הטווח שלו יצרו אי-ודאות כלכלית מובהקת. על זאת מתווסף אתגר לאומי, בו ישראל עלולה להתמודד לראשונה בחורף הקרוב עם אירוע המשלב התפרצות נגיף הקורונה יחד עם התפרצות נגיף השפעת".

    עוד נכתב "מצב מיוחד וחסר תקדים זה מצריך מסגרת זמנים שונה לשם גיבוש תקציב מדינה מזו הקבועה בחוק היסוד. פיזור הכנסת בעת זו יפגע פגיעה של ממש באיתנות משקי הבית, ביציבות הכלכלית הישראלית ובאינטרס הציבורי הכולל".

    יוזם ההצעה, ח"כ צבי האוזר: "רק לפני 88 ימים עמדנו כאן כולנו והתחייבנו לשים את המחלוקות בינינו בצד. התחייבנו בפני אזרחי ישראל לעבוד יחד אל מול מגפה, אל מול אתגר שמדינת ישראל מעולם לא התמודדה מולו. אני יודע שיש אנשים שמיד אחרי הבחירות חשבו שלא מדובר במשהו דרמטי, מדובר אולי בשפעת עם יחסי ציבור. נדמה לי שהיום בחודש אוגוסט במה שמתרחש סביבנו בעולם ומה שמתרחש כאן אנחנו מבינים את גודל האתגר. לכן התחייבותנו לפני 88 ימים לעבוד יחד למען אזרחי ישראל. הציבור שואל אותנו היום לאן נעלמו אותן הבטחות של המערכת הפוליטית כולה שהבטיחה לשים את האגו ואת הפוליטיקה בצד ולהתרכז בפתרון המשבר".

    צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

    עוד הוסיף האוזר "אני מניח היום הצעת חוק שמאפשרת לכולנו על שלל סיעות הבית להישיר מבט לציבור ולהגיד כן, אנחנו ממשיכים במתכונת הפוליטית הראויה כדי להיאבק באתגר העומד בפנינו. אתם חברי הכנסת באופוזיציה שמנסים לקחת את ישראל לבחירות נוספות, אתם נאיביים לחשוב שתקבלו תוצאה שונה מזו שקיבלנו בשלושת בסיבובים הקודמים. אתם מבקשים להמית חורבן על האמון בין הציבור לנבחריו, זאת המשימה הלאומית שאתם עובדים בה, להרוס את האמון שעוד נותר, לכרסם את המערכת הפוליטית, לנסות לגרור את המדינה הזאת לבחירות שאתם יודעים שרוב מוחלט בציבור נגד. אני גאה שלא נעניתי להפצרות שלכם להביא את ישראל למצב אבסורדי הזוי שבו תתייצב מאחוריו ממשלת מיעוט של 46 חברי כנסת עם תמיכה של 15 חברי כנסת מבחוץ. כך רציתם לנהל את המשבר".

    סגן שר האוצר יצחק כהן השיב בשם הממשלה: "אנחנו מוקפים סוכני אנרכיה, מוקפים באנשים שרוצים לראות את המשך ההידרדרות של המצב בישראל, ובלי טיפת אחריות מה ילד יום, מושכים פעם אחר פעם אחר פעם לעוד מערכת בחירות. תושבי המדינה נאנקים תחת המתקפה של נגיף הקורונה ולא מעניין אותם השיח בתוך הבית הזה. הם רוצים דבר אחד שתהיה משילות רציפה ושיביאו פתרונות. הם לא יכלו להיטלטל ממערכה למערכה, כפי שאמר הנשיא הם לא בובות סמרטוטים שגוררים אותה מפעם לפעם".

    ח"כ יאיר גולן התנגד להצעה: "הצעת החוק הזו היא מגוחכת, הרי אם רוה"מ היה רוצה להעביר תקציב היה עובר תקציב. על מה אנחנו מצביעים פה? בשביל מה צריך את המפלט החוקי הזה? זה לא דבר שנדרש לא על פי השכל ולא על פי ההיגיון. בשביל מה אנחנו נדרשים לתת לממשלה את הארכה לגבש תקציב שהוא עד סוף השנה? הרי עד שהתהליכים האלה יגמרו אנחנו ממילא בסוף השנה ומימלא נצטרך תקציב ל-2021. איזה היגיון יש בזה? הבית הזה לא יכול להרשות לעצמו לתת גושפנקה לדברים שהם נגד השכל הישר ונגד טובתה של מדינת ישראל".



    0 תגובות